قدس آنلاین : عباس عبدی- نویسنده مطرح کشور گفت: آگاهی کامل به موضوع داستان و توجه ویژه به جغرافیای منطقه‌ای دو موضوع حائز اهمیت برای یک داستان خوب است.

تأثیر جغرافیای محیطی در داستان‌نویسی از زبان نویسنده مطرح کشور!

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «شکارچی کوسه کر» با حضور عباس عبدی نویسنده کتاب هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

حاضران در این جلسه که مربیان ادبی و فرهنگی استان اصفهان بودند این کتاب را به همراه اعضای خود در مرکز مطالعه کرده و در این جلسه به نقد و بررسی آن پرداختند.

عباس عبدی، نویسنده کتاب گفت: آغاز ارتباط من با کانون پرورش فکری کودکان مربوط به سال‌ها پیش است و زمانی که خواهر من در آبادان مربی یکی از مراکز بود و فرهاد حسن‌زاده و جمشید خانیان که از نویسندگان به نام کودک و نوجوان هستند از شاگردان ایشان در مرکز آبادان بودند.

وی در ادامه معرفی خود اضافه کرد: تا 20 سالگی در آبادان زندگی کردم و سپس در تهران در یک رشته فنی مشغول تحصیل شدم و یک دوره در دانمارک شیلات را تخصصی خواندم و در سال 1363 به خاطر تعهد به خدمت به قشم برای اشتغال رفتم و جزیره قشم از این طریق وارد زندگی من شد.

نویسنده کتاب «شکارچی کوسه کر» در ابتدای بحث خود موضوع جغرافیا در داستان‌نویسی را مورد توجه ویژه قرار داد.

وی احساسات انسان‌ها را در ارتباط مستقیم با جغرافیای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند دانست و تأکید کرد: نویسنده باید در جغرافیای پیرامون خود جست‌وجو کند و ویژگی‌هایی را بیابد که مختص آن محیط است زیرا همیشه یک احساس یا یک رفتار وجود دارد که خاص آن جغرافیاست و این خصوصیت باید در نوشته نویسنده نمود داشته باشد.

عبدی با بیان اینکه اتفاقات تاریخی گذراست اما اتفاقات جغرافیایی ثابت است و تأثیرات ناشی از آن در وجود ما نهادینه می‌شود، ادامه داد: در کتاب «شکارچی کوسه کر» عمده نگاه داستان به احساساتی است که در این جزیره عمومیت دارد و سعی شده تا جایی که ممکن است خواننده در حال و هوای قشم قرار گیرد و با شرایط جغرافیایی آن آشنا شود و آداب و رسوم مردم آنجا را درک کند.

وی با اشاره به اینکه ما 2 هزار و 600 کیلومتر مرز دریایی داریم اما در ادبیات ما، داستان دریایی جایی ندارد، خاطر نشان کرد: مربیانی که علاقه‌مند به نویسندگی هستند سعی کنند جاهای خالی ادبیاتمان را پر کنند، ما در کشوری با خصوصیات ویژه زندگی می‌کنیم و آن جغرافیای متنوع و قومیت‌های مختلفی است که در آن زندگی می‌کنند و قومیت‌های مختلف سرزمین ما با تمام اشتراکاتی که با هم دارند، هر کدام ویژگی خاصی را هم شامل می‌شوند که پرداختن و بازگو کردن آن برای کودکان و نوجوانان با ارزش است.

نویسنده کتاب «روز نهنگ» ضمن تشویق حضار به نویسندگی به علاقه‌مندان توصیه کرد: در مورد چیزی بنویسید که به صورت کامل با آن آشنا هستید و نکته راه‌گشای دیگر اینکه یک دفترچه یادداشت همیشه همراه خود داشته باشید، پیرامون شما پر از اتفاقاتی است که می‌تواند موضوع یک داستان باشد و شما باید به محض برخورد با همچنین اتفاقاتی آن را یادداشت کنید تا فراموش نکنید و بعد آن را پردازش کرده و تبدیل به یک داستان کنید.

در این نشست مربیان نظرات خود را در مورد کتاب شکارچی کوسه کر با نویسنده آن مطرح کردند و پاسخ سؤالات خود را از وی دریافت کردند.

کتاب شکارچی کوسه کر کتابی است که جغرافیا و خصوصیات ناشی از آن نقش به‌سزا و یا حتی شاید بتوان گفت نقش اصلی را در داستان ایفا می‌کند.

داستان این کتاب در جزیره قشم اتفاق می‌افتد و به گفته عبدی وقتی در یک جزیره کنار دریا می‌ایستید احساس متفاوتی دارید تا وقتی که در یک بندر به تماشای دریا می‌پردازید.

موضوع این کتاب داستان پسری به نام اسماعیل است که در کودکی شاهد مرگ پدر و پدربزرگ خود به وسیله کوسه کر است و به همین دلیل انتقام از کوسه کر سراسر وجودش را پر می‌کند. او سال‌ها با همین حس سپری می‌کند تا وقتی که در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند همان کوسه کر را بکشد اما او را می‌بخشد و‌ داستان با این بخشش به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.