مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه قصد داشتیم تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق معلولان را 12 آذر به این افراد هدیه دهیم، گفت: متاسفانه این لایحه همچنان در دولت بوده و برای مجلس ارسال نشده است.

لایحه حمایت از معلولان به 12 آذر نرسید/تخصیص اعتبار حمایتی در بودجه 94

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روز جهانی معلول 12 آذر است، افزود: یکی از مشکلات در دولت و مجلس این است که هنوز نتوانسته ایم طرح ها و لوایحی که در خصوص موضوعات مختلف به خصوص آسیب ها و معلولان به دست ما می رسد برای تصویب اولویت بندی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معلولان باید در اولویت طرح ها و برنامه ها قرار گیرند، گفت: یکی از اهداف نظام تحقق کرامت و تکریم انسانهاست بنابراین باید رفع مشکلات معلولان و توجه به این قشر جزو مهمترین اهداف مسئولان قرار گیرد.

این نماینده مجلس به بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره و تاکید کرد: مدت زمان زیادی از بازنگری این قانون می گذرد اما همچنان در کمیسیون اجتماعی دولت بوده و هنوز به مجلس ارسال نشده است.

وی به طولانی شدن زمان تصویب این قانون اشاره کرد و گفت: ما سعی می کنیم برای جبران از دست دادن زمان گذشته هر چه سریعتر این طرح را در مجلس به تصویب برسانیم تا شاید بتوانیم کمی از مشکلات و دغدغه های معلولان و خانواده های آنها را کاهش دهیم.

سعیدی افزود: آرزو می کنم وزرا و مسئولان ما حداقل بتوانند مشکلات معلولان و خانواده های آنها را لمس کنند تا شاید اینگونه بتوانند برنامه هایی در جهت کاهش این مشکلات تدوین و اجرایی کنند.

وی ضمن اظهار تاسف از طولانی شدن مدت بررسی و تصویب بازنگری لایحه معلولان در دولت، گفت: ضرر اصلی این موضوع بیش از همه به خود معلولان می رسد و آنها هستند که باید شرایط سخت را تحمل کنند.

به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نبود قانون جامع و خلاء آن باعث شده که ناهماهنگی هایی در رفع مشکلات مربوط به معلولان و همچنین قانون استخدام 3 درصد آنها در دستگاههای دولتی ایجاد شود که البته مربوط به خلاء قانونی نیست بلکه تعلل و تعبیرهای مختلف از آیین نامه ها و بخشنامه های مربوط به این افراد از سوی مسئولان مشکل ساز شده است.

وی به مشکلات معلولان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در ارائه خدمات و تامین امکانات و حمایت از این افراد دچار مشکل هستیم بنابراین باید دستگاههای نظارتی بر عملکرد سازمان های حمایتی نظارت کافی انجام دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تمامی دستگاهها نباید در قبال معلولان کوتاهی کنند، گفت: همه ما در پیشگاه خداوند مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

سعیدی به آمار معلولان اشاره کرد و افزود: تمامی دستگاههای حمایتی بر اساس قانون موظف هستند که اطلاعات و آمار درستی از معلولان و یا اقشار مختلف تحت پوشش ارائه دهند و البته افرادی که تحت پوشش نیستند نیز باید در آمارها در نظر گرفته شوند تا بر اساس آمار ارائه شده بتوان برنامه ریزی و سیاست گذاری کرد.

وی گفت: ما قصد داشتیم تصویب نهایی بازنگری قانون جامع معلولان را به عنوان هدیه به این افراد در روز 12 آذر اعطا کنیم اما متاسفانه به تاخیر افتاد و این لایحه به دست ما نرسید اما به معلولان قول می دهیم که در لایحه بودجه سال آینده اعتبار خوبی برای حمایت و رفع مشکلاتشان اختصاص دهیم.

به گفته سعیدی، همچنین قوانین و مقرراتی که نیاز است در لایحه بودجه برای نحوه ارائه خدمات بهتر به آنها در نظر گرفته شود را می گنجانیم

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    تشکر