قدس آنلاین یزد - پیش همایش اولین سمینار بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق، با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی و پژوهشکدۀ معماری بومی، و با حضور مسؤولان دانشگاه، استادان و دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد، و میهمانانی از یزد و قم، در محل سالن اجتماعات شهید صدوقی دانشگاه یزد، برگزار شد.

پیش همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق برگزارشد

به گزارش قدس آنلاین از یزد، در این نشست علمی، ابتدا دكتر محمد كاظم كهدوئي، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، و نمايندۀ دانشگاه یزد در «اولین سمینار بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق»، ضمن ارائۀ گزارشی از شکل گرفتن این نشست، به پیشینۀ روابط مشترک دو کشور ایران و عراق از حدود دوهزار سال پیش و جایگاه شهر تیسفون، و اهمیت ایوان مداین و طاق کسری اشاره کرد و ابیاتی از قصیدۀ «ایوان مداین» از  خاقانی شروانی را برای حاضران خواند.

پس از آن دکتر سید محمد تقی المدرّسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، ضمن خیر مقدم، به اهمیت برگزاری چنین مراسمی اشاره و اظهار امیدواری کرد :دانشکده ها و گروهها در راستای پیشرفتهای علمی و برای تکمیل برنامه های خود، به برگزاری نشست های مشترک علمی بپردازند. وی اظهار امیدواری کرد که در آینده دانشجویان بتوانند در ادامۀ فرصتهای علمی، با سفر به کشورهای همسایه و شرکت در مجالس علمی، در راستای توسعه و تکمیل زمینه های دانشی خود، گامهای مؤثری بردارند.

دکتر نریمان فرحزا، رئیس پژوهشکدۀ معماری بومی، با ارائۀ مقالۀ خود با عنوان «میراث تمدنی مشترک ایران و عراق (دیرینگی و گستردگی) » به پیشینۀ روابط دو کشور در معماری مشترک و شیوه های معماری مصری، شامی، اصفهانی، مغربی و ... پرداخت و به شباهت‌هایی در معماری مساجد، مدارس، و ... اشاره کرد.

در ادامه دکتر محمدرضا نجاریان، مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه یزد در مقالۀ خود، با اشاره به پیدایش زمینه های قواعد زبان عربی، به شیوه ها و روشهای کوفی و بَصری، در صرف و نحو عربی پرداخت.

در این نشست همچنین دکتر امیدواری، و مهندس گلزاری، مقالۀ مشترک خود را با عنوان «تأملی بر نظامات مشترک معماری ایران و عراق، در میان کشورهای خاور میانه» ارائه کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی اشکوری، که از میهمانان ویژۀ این نشست بود، طی سخنان کوتاهی به اهمیت برگزاری همایش مشترک پرداخت و به یکی از مشترکات مهم ایران و عراق، اشاره کرد و گفت: از حدود هزار و دویست سال پیش، از زمان شیخ طوسی تا کنون، مرجعیت شیعه در دو کشور، قریب هشتاد درصد آن، به علما و فقهای ایرانی تغلق داشته و این بیانگر بستگی اعتقادی، و استعداد فراگیری علوم توسط ایرانیان است. همچنین، خانواده های بزرگ و معروف فرهنگی در عراق، همچون بحرالعلوم ها، حکیم ها، جواهری ها، و... ایرانی بوده اند. یادآور می شود که وی در طول زندگی بیش از هشتاد سال خود، تاکنون با چاپ حدود سیصد جلد کتاب، حدود هشتادجلد کتاب در زمینۀ فهرست نسخه های خطی نوشته و به چاپ رسانده است.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدصادق حسینی اشکوری (آگاه)، رئیس مجمع ذخایر اسلامی و دبیر همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق، سخنرانی خود را به چرایی برگزاری همایش میراث مشترک، بویژه در خصوص ایران و کشورهای همسایه اختصاص داد و اینکه ابتدا باید توانمندیها و زمینه های مشترک را شناخت و سپس به مجموعه های کوچکتر پرداخت. و نکتۀ مهم این همایشها، علمی بودن آن است. و دریافت بیش از سیصد مقالۀ علمی در زمینه های مختلف، که تاکنون به دبیرخانۀ همایش رسیده، نشانگر همین مطلب است.

در این مراسم محمد اعرابی از خوشنویسان قم، سخنان کوتاهی در خصوص اهمیت خوشنویسی و بزرگانی از دو کشور بیان داشت و غزلی نیز برای حاضران خواند.

     نصرتی از دانشجویان دکترای زبان و ادبیات فارسی نیز سروده ای از خود را به حاضران تقدیم کرد و در پایان دکتر مهدی ملک ثابت، رئیس دانشکدۀ زبان و ادبیات دانشگاه یزد، ضمن خوشامد گویی، و ابلاغ پیام دکتر اولیا، رئیس دانشگاه یزد، از همۀ کسانی که برای برگزاری این نشست تلاش کرده بودند، تشکر و قدردانی کرد. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.