قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: در روایات اسلامى وارد شده است كه صدقه دادن عملی مستحب می باشد، اگرچه به كمترین چیزها و اگر كسى قدرت مالى زیاد ندارد، مى تواند با اندك چیزى به این دستور الهى عمل نماید.

عملی که موجب طول عمر می شود!

صدقه از مصادیق انفاق وذخیره ای الهی برای انسان محسوب می شود. در منطق قرآن، ربا، موجب از بین رفتن برکت مال می شود و زندگی ای که بر ربا استوار است سرابی بیش نیست،اما صدقه موجب افزایش روزی و برکت عمر می باشد؛ چنانچه در این باره امام باقر (عَلیه السَلام) بیان می دارند: اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ؛ كار خير و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ كند؛ و نیز حضرت محمد (صَلی الله عَلیه وَ آله وَ سَلم) می فرمایند :الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِيَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا يَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة؛ صدقه بلا را برطرف مى‏ كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى‏ گرداند و درد و بيمارى‏ ها را چيزى جز دعا و صدقه از بين نمى ‏برد.

همچنین امام صادق (عَلیه السَلام) در باب آثار صدقه دادن می فرمایند: روز خود را با صدقه آغاز كنید، زیرا با صدقه دادن بلاء به شما نمی رسد و هر كه در آغاز روز صدقه دهد، شر و بدی كه در آن روز از آسمان فرود می آید خدا از او برطرف می سازد و اگر در اول شب صدقه دهد، خداوند شر و بدی آن شب را كه از آسمان نازل میگردد از او دفع می نماید؛ و نیز این امام همام در جایی دیگر بیان می دارند: يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است؛ و همچنین فرموده اند: اِنّ لكُلِّ شیٍ مفتاحاً و مفتاحُ الرّزقِ الصَّدَقَةُ؛ برای هر چیزی كلیدی وجود دارد و كلید روزی صدقه است.

 

منابع:

1-بحارالأنوار، ج 93: 134، 137.

2-من لا یحضره الفقیه ج 2: 66، 84.

3-محجة البیضاء، ج 2: 109.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    0 0
    با تشکر از نویسنده.