در زندگی فرصت هایی که بر سر راه زندگی بشر پیش میآید، ناپایدار و زودگذر است و ممکن است بزرگترین فرصت ثمربخش، بر اثر کمترین مسامحه و سهل انگاری از کف برود و برای صاحبش تنها شکست و ندامت باقی بماند. از این رو، اولیای گرامی اسلام در برنامههای تربیتی خود این نکته را مورد توجه مخصوصی قرار داده و همواره خطر از دست رفتن فرصت ها را به پیروان خود خاطر نشان کردهاند. چنان که رسول خدا حضرت محمد (صلی اللّه علیه و آله) میفرماید: اِنَّ لِرَبِّکُمْ فیِِ اَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ اَلاَ فَتَعَرَّ ضُوالَهَا؛ همانا در ایام زندگی شما لحظاتی است که در معرض نسیم حیات بخش پروردگارتان قرار میگیرید (و فرصتهای مناسبی به دست میآورید) بکوشید که خویشتن را در مسیر فیض الهی قرار دهید. حضرت علی (علیها لسلام) نیز میفرمایند: اَلْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّالسَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ؛ فرصت مانند اَبر(از افق زندگی ) میگذرد. پس فرصت های خیر را غنیمت بشمرید(واز آنها استفاده کنید). در غنیمت داشتن فرصت عمر به به دو نکته باید توجه کافی صورت گیرد چنانچه مهدی عزیزان در این باره می نویسد: 1-دنیا، دار کار، کوشش و عمل است و آخرت دار بهره برداری از عمل دنیا. باید کاری کرد که در آخرت دچار حسرت نشد. از این رو قرآن کریم می فرماید: وَاَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ اِذْ قُضِیَ الْاَمْرُوَهُمْ فیِِ غَفْلَةٍ وَ هُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ؛ آنان (ستمگران) را از روز حسرت که کار به پایان آمده و آنان همچنان در حال غفلت هستند بترسان(مریم : 39).
2- در قیامت پیش از آنکه انسان قدمی بر دارد از عمر، جوانی و مال خود مورد پرسش قرار میگیرد. چنان که امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: از جمله مواعظ لقمان به فرزندش این بود که در قیامت وقتی درموقف حساب قرار گرفتی، ازچهار چیز تو را میپرسند: عَنْ شَبَابِکَ فیِمَا اَبْلَیْتَهُ وَ عُمْرِکَ فیِمَا اَفْنَیْتَهُ وَمَالِکَ مِمَّا اکْتَسَبْتَهُ وَفیِمَا اَنْفَقْتَهُ: میپرسند جوانیت راچگونه پوساندی و نابود کردی؟ عمرت را درچه راه فانی ساختی؟ مالت را از کجا به دست آوردی و در چه راه صرف کردی.
ارزش عمر
در اسلام، ارزش عمر بستگی به ایمان، عمل صالح، بندگی خدا و اخلاق نیکودارد. اگر کسی عمرش را در راه تحصیل ایمان و معرفت، بندگی خدا و کسب اخلاق انسانی، صرف کند، از وقت خود خوب استفاده کرده و در این صورت، از ضرر وخسران در اَمان مانده و سعادتمند خواهد شد. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) بیان می دارند: اِنَّ عُمْرَکَ مَهْرُسَعَادَتِکَ، اِنْ اَنْفَدْتَهُ فیِِ طَاعَةِ رَبِّکَ؛ همانا عمرتو، مهریه ی سعادت و خوشبختی توست به شرط آنکه، درطاعت و بندگی پروردگارت، تمام کنی. کسانی که عمر خود را، ضایع کرده و اوقاتی را که خدا برای رشد و کمالشان، قرارداده، صرف هوا و هوس کردهاند، روز قیامت، دچار حسرت و اندوه و عذاب الهی می شوند و در آن روز، بیدار شده و می فهمند که نباید عمر خود را، ضایع می کردند و زندگی را به بیهودگی، می گذراندند.
درمقابل این افراد، کسانی هستند که عمر خود را غنیمت دانسته و در راه کسب ایمان و بندگی خدا کوشیدهاند و رضای او را جلب کردهاند و در آخرت نیز، از رضای حق و بهشت او، بهرهمند خواهند شد. اولیای گرامی اسلام، از پیروانشان خواسته اند که ارزش عمر را دریافته و در راه حق و حقیقت، اطاعت خدا و خدمت به خلق، بکوشند و از صرف اوقات پرارزش زندگی، در راه هوا و هوس شیطانی، بپرهیزند. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) میفرمایند: اِنَّ اَوْقَاتِکَ اَجْزَاءُ عُمْرِکَ، فَلاَ تُنْفِدْلَکَ وَقْتاً اِلاَّ فیِمَا یُنْجیِکَ؛ همانا وقت های تو، اجزای عمرتوست. پس وقتی را برای خود، سپری مکن، مگر درآنچه، تو را نجات دهد. همچنین میفرمایند: اِحْفَظْ عُمْرَکَ مِنَ التَّضْییِعِ لَهُ فیِِ غَیْرِالْعِبَادَةِ وَالطَّاعَاتِ؛ عمرت را از ضایع کردن در غیر عبادت و طاعت ها، حفظ کن.
2عامل مهم در از دست دادن فرصت ها
کسالت و تنبلی
کسالت و تنبلی، نوعی بیماری است که چون خوره، دین و دنیای انسان را نابود میسازد.از این رو اسلام آن رانکوهش کرده و پیروان خود را، از دچارشدن به آن برحذر میدارد، چنانچه امام باقر (علیهالسلام) فرموده اند: اَلْکَسَلُ یَضُرُّ بِالدّیِنِ وَالدُّنْیَا؛ تنبلی، به دین و دنیای انسان، ضرر میزند.
تأخیر در انجام کارها
تأخیر انداختن کارها و کار امروز را به فردا وانهادن ازجمله آفت های از دست دادن فرصت ها محسوب می شود. در روایات اسلامی، ازاین موضوع با عنوان « تسویف» یاد شده است. امیر مؤمنان علی (علیه السلام) درنامه ای به یکی از یارانش مینویسد: فَتَدَارَکْ مَا بَقِیَ مِنْ عُمْرِکَ وَلاَ تَقُلْ غَداً وَبَعْدَ غَدٍ فَاِنَّمَا هَلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکَبِاِقَامَتِهِمْ عَلَی الْاَمَانِیِّ وَالتَّسْویِفِ حَتَّی اَتَاهُمْ اَمْرُاللَّهِ بَغْتَةً وَهُمْ غَافِلُونَ؛ باقیمانده ی عمرت را تدارک کن و نگو فردا و پس فردا. همانا پیش از تو، کسانی هلاک شدند که روی آرزوها و تأخیر انداختن کارها ایستادند، تا ناگهان امر خدا فرا رسید درحالی که آنان، غافل بودند.
منابع:
1-حرانی، تحف العقول: ۲۱۹ .
2-کلینی، فروع کافی، ج ۵: ۸۵ .
3-کلینی، کافی، ج ۲: ۱۳۵.
4-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۳: ۷۵
5-فیض کاشانی، محجة البیضاء، ج ۵: ۱۵.
6-آمدی، شرح غرر الحکم، آمدی، ج ۲: 224، ۴۹۹، 607.
7-مهدی عزیزان. اخلاق اسلامی ج1: 154-159.
نظر شما