گروه جامعه / محمد رضایی - مرد موتورسوار در تصادف با خودرو بخشی از استخوان کتف خود را از دست داد و مجبور شد به دستور پزشک ارتوپد از پلاتین استفاده کند. دردهای ریز و درشت و گاه و بیگاه، امان او را بریده بود. او برای دلیل این دردها به پزشک مراجعه کرد و تشخیص عفونی شدن محل عمل داده شد.

دولت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی حمایت کند

او به دلیل استفاده از پروتزهای چینی و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد، با گذشت شش ماه از عمل جراحی و دیدن عوارض دردآور و جبران ناپذیر این لوازم پزشکی مجبور به تن دادن به تیغ و چکش ارتوپد شد تا دوباره شش ماه منتظر نتیجه عمل بماند. او قربانی نبود نظارت بر واردات بی‌رویه چینی شده بود.

چند روز پیش سیزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد در سالن آمفی تئاتر هتل همای یک، با شرکت بیش از ۵۰ غرفه وسایل و تجهیزات پزشکی و شرکتهای خارجی از جمله سوئیس، انگلیس، هلند، ایتالیا، چین، آمریکا و کره جنوبی برگزار شد. در این زمینه برخی بازدیدکنندگان و غرفه‌داران حرفهایی داشتند که در جای خود شنیدنی است.

 

  دغدغهای به نام لوازم پیش از عمل

گرچه مسؤولان نظام سلامت قول کاهش قیمت و تامین لوازم اتاق عمل در محل بیمارستان را به بیماران داده‌اند، ولی هنوز تهیه پروتز و لوازم قبل و بعد از عمل یک دغدغه برای همراهان بیمار است و برخی بیماران باید حتی درآمد یک سال خود را برای تهیه یک پروتز هزینه کنند. تحریمها هنوز بازار لوازم پزشکی را آزار می‌دهد، اما مسؤولان در ماه‌های اخیر از علاقه‌مندی شرکتهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنایع تجهیزات پزشکی ایران خبر داده و گفته‌اند بازار ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت دارد و به کمک استعدادهای داخلی می‌توان شرایطی ایجاد کرد تا کالاهای با فناوری بالا در کشور تولید شوند.

 

  مشکلی به نام تجهیزات چینی

بهمن امیری، یکی از همراهان بیماران بخش ارتوپدی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه بیشترین تجهیزات و حتی داروهای ویژه قبل از عمل و یا لوازم بازتوانی بیماران از کالاهای چینی تشکیل شده‌اند. به همین دلیل دوباره کاری در عملهای جراحی و حتی عوارض سنگین، بیماران و خانواده‌ها را آزار         می‌دهد.

وی می‌افزاید: همسر من به دلیل سرطان در بیمارستان بستری است و چند بار عمل جراحی شده و دو بار پلاتین داخل لگن او را عوض کرده‌ایم، اما باید هفته آینده پروتز او را در اتاق عمل عوض کنند تا پس از سومین جراحی، مشکل او را حل کنند.

 

 اتفاق بزرگ در حوزه تجهیزات پزشکی

دکتر محمد اکبری غرفه دار و مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده لوازم پزشکی، نمایشگاه مشهد را یکی از بزرگترین اتفاقات در حوزه تجهیزات پزشکی برشمرده، می گوید: ارایه‌کنندگان تجهیزات و خدمات پزشکی باید توانمندی‌های خود را به بخش درمان عرضه کنند، اما در این زمینه کمتر به مشکلات بازاریابی علمی این لوازم توجه شده است.

این عضو اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی می‌افزاید: صنعتگران باید با همکاری دولت از مسایل ارزی و ارتباط آن با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نیز تغییرات تعرفه‌ها اطلاع داشته باشند، ولی جای این گونه اطلاع رسانی در نمایشگاه خالی است.

به گفته این متخصص صنعت پزشکی، دولت باید با تقویت جایگاه تجهیزات پزشکی داخلی، زمینه ارایه خدمات این حوزه را در سطح بین‌المللی فراهم آورد تا تولیدکنندگان ایرانی با دلگرمی بیشتر و برخورداری از جایگاه رقابتی با دیگر کشورهای منطقه بتوانند برای تولید نیازمندی‌های بیماران و مراکز درمانی اقدام کنند.

 کمرنگ بودن حضور مسؤولان

دکتر سودابه نیازی، واردکننده تجهیزات پزشکی نیز در این باره می‌گوید: هر قدر این نمایشگاه‌ها با مشارکت بیشتر مسؤولان برگزار شود، به تولیدکنندگان درمانی کمک مؤثرتری خواهد کرد تا آنان در زمینه قطع وابستگی، فعالیت خود را توسعه دهند، اما هم اکنون حضور مسؤولان کمرنگ است.

به گفته وی واردات مواد اولیه و تجهیزات پزشکی اصلا برای نفع بردن شرکتها و افراد نیست و نباید دولت و بانکها به تامین تجهیزات پزشکی نگاه سودآور داشته باشند و تسهیلات را با نرخ بالا بپردازد، وگرنه چرخه سلامت بیماران دچار مشکل جدی خواهد شد.

این کار‌شناس تامین لوازم پزشکی خارجی می‌افزاید: واردات کالای پزشکی به کشور باید تأییدیه‌های بین المللی، و استانداردهای پیشرفته را داشته باشد و در این راستا از واردکنندگان حمایت بیشتری صورت گیرد.

 

 حمایت از تجهیزات پزشکی داخلی

مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز به خبرنگار ما می‌گوید: بسته حمایت از تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی از اردیبهشت امسال رونمایی شده و به توصیه وزیر بهداشت حمایت از تجهیزات پزشکی داخلی برای حل مشکلات بیماران تداوم می‌یابد.

مهندس حسین صفوی، می‌افزاید: طبق آمار گمرک در سال ۹۱ میزان صادرات تجهیزات پزشکی ۸ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۹۲ به ۱۵ میلیون دلار رسیده و عمده این صادرات به کشورهای منطقه، اروپا و آفریقا بوده است و این رقم با توجه به طرح تحول و افزایش تقاضا، روند صعودی دارد.

وی یادآور می‌شود: برای ترغیب صنعتگران داخلی تلاش شده بسته حمایتی از تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی، تدوین و شفاف شود و امیدواریم سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی افزایش یابد.

 

  بازار ۴۰۰ میلیون دلاری داخلی

یک کارشناس خدمات بیمارستانی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در تولید تجهیزات پزشکی ارزش تولیدات داخلی در سال حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که این رقم ارزش افزوده خوبی برای ارتقای خدمات تکمیلی بیمارستانها ایجاد کرده است.

دکتر سیاووش باصری، می‌افزاید: تا ۶ماهه اول سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی در سطح بیمارستانها، مراکز ارایه خدمات درمانی و تصویربرداری نصب شده است و این آمار در نیمه دوم افزایش داشته، اما مدیریت مالی مستمری را می‌طلبد تا بیماران بتوانند از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را ببرند. به گفته دکتر باصری، ۶۰ درصد از تولید و وارداتی که در حوزه تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد مربوط به کالاهای مصرفی و ۴۰ درصد مربوط به کالاهای سرمایه‌ای است و این آمار مسوولیت تیم پزشکی و نظام سلامت در استفاده بهینه از تجهیزات پزشکی را دو چندان می‌کند.

 

 تحریمها را دور زدیم

این کار‌شناس خدمات بیمارستانی و تجهیزات پزشکی همچنین با بیان اینکه تحریم سبب بروز ممنوعیت‌ها و سختی‌هایی برای حوزه تجهیزات پزشکی و دارو شده است، تصریح می‌کند: سعی کردیم تحریمها را دور بزنیم و برخی از این تهدیدها نیز به فرصت تبدیل شد، به طوری که برای تولید کنندگان داخل کشور فرصت کار فراهم آمد و مورد حمایت قرار گرفتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.