سرور هادیان: قدس ویژه خراسان - مظلومیت وقف، بزرگترین آسیبی است که به این سنت حسنه وارد می‌شود.

وقف مظلوم واقع شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي با اعلام این مطلب گفت: اگر فرهنگ وقف را احیا کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمين حجت گنابادی نژاد، در آستانه هفته وقف در نشست رسانه‌ای تأکید کرد: توجه جدی و حمایت از واقفان باید جزو برنامه‌ها قرار بگیرد تا این سنت به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

وی در بیمارستان موقوفه‌ای قلب و عروق جوادالائمه(ع) مشهد، مهمترین شأن اداره کل اوقاف و امور خیریه را امانتداری اعلام کرد و گفت: از مهمترین اقدامهایی که در سنوات اخیر اجرایی شده است، سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه است که هر پرسش و اطلاعات آماری در حوزه وقف و بقاع متبرکه قابل دستیابی و در واقع دارای یک نظارت ملی است.

حجت الاسلام گنابادی‌نژاد در ادامه از سنددار شدن 80 درصد رقبات موقوفات خبر داد و تأکید کرد: 20 درصد باقی مانده نیز رقم کمی در وقفیات نیست، زیرا جبران حق الناس و حق‌ا... کار ساده‌ای نیست.

وی در ادامه از ثبت نام 238 هزار و 237 نفر شکوفه‌های حفظ و قرائت قرآن خبر داد و افزود: امسال 12 هزار و 760 زن و پنج هزار و 790 مرد در بخش حافظان قرآن حضور پیدا کرده‌اند که تاکنون 714 کلاس در همین زمینه با حضور 610 مربی حفظ قرآن تشکیل شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي به 167 مورد وقف جدید اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال 22 هزار و 536 فقره سند و ترازمالی تأیید شده از شعبه مالی صادر شده است و خوشبختانه در این زمینه به یک نظم رسیده‌ایم.

وی از اعزام مبلغان در خیمه معرفت و بقاع متبرکه خبر داد و همچنین برگزاری مراسم در روزهای رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در 56 مکان خبر داد و گفت: مراسم غبارروبی، عطرافشانی در اول ربیع، سابقه انشانویسی دانش آموزان و برگزاری جشنواره وقف و رسانه نیز از برنامه‌های دیگر امسال هفته وقف است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد همچنین به میزبانی 97 پایگاه برای زائران پیاده اشاره و خاطرنشان ساخت: مراسم لبیک امام رضا(ع) در طرح قدمهای آسمانی تا امام مهربانی در صبح روز شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) با حضور زائران 6 استان و با میزبانی 97 پایگاه با حضور زائران کاروان پیاده برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: وقف و اقتصاد وقفی از الگوهای ماست و در این راستا سعی کرده‌ایم از فرصتهای موقوفات در مباحثی مانند زمین، اراضی تجاری، اقامتی، کشاورزی، آب و... با استفاده از سرمایه‌گذاری به ارزش افزوده آن بهره ببریم تا در جهت نیات واقفان برای طرحهای اشتغال، تولید و... به بهره برداری برسد.

وی در خصوص وقفهای جدید نیز گفت: بیشترین وقف در مشهد با 42 موقوفه و بعد از آن شهرستانهای جغتای با 25 مورد و نیشابور و قوچان 12 مورد در سال جاری بوده است که مهمترین موضوعات وقف، وقف‌های مذهبی، وقف خیریه، نیات اجتماعی، و مدارس علوم دینی مساجد، هزینه‌های بقاع متبرکه و... است.

وی به 15 هزار موقوفه و 100 هزار رقبه به جز موقوفه‌های آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در جهت مظلومیت وقف رسالت خطیری دارند، زیرا برای مثال بیمارستان قلب و عروق جوادالائمه(ع) با وجود آن که وقفی است، در حال حاضر بیشتر از پنج ماه است که برای واردکردن دستگاه آنژیوگرافی در گمرک دچار مشکلات مالی شده و این در حالی است که نباید این گونه باشد.

در آستانه فرا رسیدن هفته وقف بنیانگذار و مدیرعامل بیمارستان قلب و عروق بیمارستان جوادالائمه(ع) از راه‌اندازی طرح توسعه این بیمارستان در سالروز میلاد جوادالائمه(ع) در اردیبهشت 94 خبر داد و گفت: در حال حاضر متراژ این بیمارستان حدود 18 هزار مترمربع است که در طرح توسعه پنج هزار و 500 مترمربع به آن اضافه خواهد شد.

ماشاءا... دانشی نیا تعداد تختهای این بیمارستان را 120 تخت اعلام کرد و افزود: بزودی در طرح توسعه 80 تخت دیگر اضافه خواهد شد.

این واقف اعلام کرد که بیمارستان جوادالائمه(ع) دارای تعرفه‌ای بین تعرفه‌های دولتی و خصوصی است، اما به زائران و بیماران نیازمند با تخفیفهای قابل توجه و گاه رایگان ارایه خدمات درمانی می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.