قدس آنلاین-حسین زوارزاده: استاندار خراسان رضوی گفت: آماری که اکنون از ورودی شهر مشهد مقدس داریم بیش از 3 میلیون نفر است که از طریق وسایل نقلیه عمومی،شخصی و پیاده به مشهد مقدس در طی این سه روز وارد شده اند.

3 میلیون زائر  علی ابن موسی الرضا(ع) وارد مشهد شدند

علیرضا رشیدیان در خصوص خدمات‌رسانی به زائران پیاده حرم حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) پخش شد، افزود: ر پی چند روز گذشته میلیون ها نفر از مشتاقان این امام رئوف از داخل کشور و حتی کشورهای مجاور  مانند کشورهای حوزه خلیج فارس ، عراق، پاکستان، افغانستان و آذربایجان وارد مشهد مقدس شدند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: دورترین نقطه ای که زائرین پیاده از آنجا به مشهد مقدس آمده اند شهر بم بوده است که این زائرین نزدیک به یک ماه در راه بوده اند و می توان گفت از اکثر شهرها زائران به طرف مشهد مقدس حرکت کردند.

رشیدیان افزود: برای زائرین پیاده حدود 200 هزار نفر ثبت نام شده بود که در عمل بیش از آن صورت گرفت و برای زائرین پیاده ما حدود 186 ایستگاه بین راهی و اقامت موقت ایجاد کردیم که 86 ایستگاه آن اقامتی بود.

وی با بیان این که در طی روزهایی که زائران به صورت پیاده خود را به مشهد مقدس می رساندند؛ روحانیون،  هیات های خدمه سازمان حج و زیارت و جمعیت داوطلب خدمتگزار  در این مراکز به ارائه خدمات مشغول بودند گفت: با توجه به طولانی بودن مسیر و شرایط جوی و با کمک پلیس راه و ارگان های مربوطه این خدمات را بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشتیم که با رضایت کامل زوار از این خدمات رسانی ها همراه بود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دغدغه های اصلی ما بحث آمادگی هتل ها، مهمان داری ها و زائر سراها بود که با اعلام آمادگی که از سوی اتحادیه هتلداری شد شرایط لازم را برای رفاه حال زوار ایجاد کردند.

رشیدیان افزود: با توجه به حجم زائرین کمپ ها،مدارس،حسینیه ها، مراکز فرهنگی و منازلی که به صورت داوطلبانه آماده شده بودند به زائرین خدمات رسانی کنند مهیای خدمات رسانی برای زوار گردید و بین زائرینی که مستقر بودند حدود 45 هزار غذا در روز پخش می شد.
وی تصریح کرد:در کنار خدمات هلال احمر که در امر پزشکی ارائه می شد دانشگاه علوم پزشکی و نیروهای داوطلب پزشکی در سپاه و بسیج خدماتی را به زائران امام رضا (ع) ارائه کردند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: این راهپیمایی یک عامل وحدت و نزدیک کننده قلوب بود و بر خلاف اتفاق های پیش آمده در کشورهای همسایه که باعث تاسف بود ما در کشور خود شاهد حضور دسته های عزاداری و کاروان های برادران اهل تسنن در کنار برادران اهل تشیع بودیم که حضور چشمگیری داشتند از همین رو این حضور نماد از شور،شعور و وحدت بود که در کشور ما به وفور یافت می شود و در این ایام این موضوع نمود بیشتری داشت.

رشیدیان در پاسخ به این سوال که امسال اجتماع پرشور پیاده روی خیلی جلوه های زیبایی از عزیزان را به تصویر کشید که نسبت به سال قبل افزایش جمعیت داشته ایم شما چه برنامه هایی برای رفاه حال این عزیزان دارید تصریح کرد: جا دارد تشکر کنم از مردم که به نوعی میزبان علی بن موسی الرضا(ع) بودند .

وی ادامه داد: ما در این ایام 20 هزار مردم داوطلب داشتیم که نیروهای خدمه،حج و زیارت علاوه بر این که زائران حج بودند در داخل حرم نیز توفیق خدمت یافتند جا دارد از این عزیزان تشکر کنم که داوطلبانه خدمت می کنند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از ماه های پیش 12 کارگروه از استانداری که از سازمان های مختلف بودند برای ارائه خدمات مناسب تشکیل شد تا بتواند خدمات مناسبی را در این ایام به زائرین بدهد این معاونت ها در حوزه خدمات مسافرتی از جمله بهداشت و درمان، فرهنگی، اجتماعی و غیره بود و به خصوص بحث تعلیم مواد غذایی مورد نیاز بود که با حجم زیاد زائرین از برکت وجود آقا امام رضا(ع) برای ما توفیق است که هیچ کمبودی را در هیچ حوزه ای برای ارائه خدمات نداشتیم.

رشیدیان تصریح کرد: این ارائه خدمات با حمایت همگان و دستگاه های مختلف همچنین معاونتی دربحث حمل ونقل و امور پایانه ها را داشتیم یک سیستم حمل و نقل درون شهری ما  بسیج گسترده ای داشتند و مسیرهای منتهی به حرم را تقویت کردند و در مسیرهای ورودی به داخل مشهد اتوبوس هایی را مستقر کردند البته ما غافلگیر شدیم برای این که  تعداد مناسب وسیله نقلیه برای این زائرین تهیه کنیم اما تمام تلاشمان را کردیم تا امکانات لازم فراهم شود و علاوه بر سیستم عادی حمل و نقل قبلی که داشتیم این ظرفیت ها را در همه ی حوزه ها از جمله هوایی، ریلی و اتوبوسی افزایش دادیم ما مسیرهای هوایی را توانستیم 23 پرواز در روز را افزایش دهیم همچنین تعداد 700 اتوبوس قبلی را به 1500 اتوبوس در پایانه های مشهد مقدس اضافه کنیم همچنین این موضوع
را برای زمان خروج یعنی از فردا بعد از ظهر با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته به 5 هزار افزایش دادیم البته با مشکل پارکینگ و خروج مواجه هستیم.

وی افزود: بنده خواسته ای که از زائرین محترم دارم این است که برای برگشت عجله نکنند تا روز جمعه یک شیب ملایمی را برای خروج و بازگشت به شهرهایشان برنامه ریزی کنند ما اتوبوس هایی را طراحی کردیم که کسی با مشکل مواجه نشود ما تعداد قطارها را نیز افزایش دادیم 40 راه آهن قطار برای هیات ها مدنظر قرار گرفته که از شهرهای مختلف به مشهد مقدس می آیند ؛همچنین 20 راه آهن قطار برای بازگشت هیات هایی که در مسیر راه آهن قرار گرفته اند در نظر گرفته شده است تا این زائرین بتوانند با آرامش به شهرهایشان برگردند دوستان ما در راهداری و هلال احمر همه تلاششان را کردند تا این خدمات موثر و حتی امنیت فراهم شود در کنار این اقداماتی را در داخل شهر برای تسهیل امور داریم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد:جا دارد از همه خصوصاً مردم مشهد تشکر کنم هیاتی که نذورات داشتند تعدادشان خیلی بیشتر از تعدادی بود که اشاره کردند؛ دوستان ما در دانشگاه علوم پزشکی و مراکز خدماتی خدمات مختلفی را داشتند که کمک شایانی به ما کردند.

وی تاکید کرد: نکته ای که باید عرض کنم در حوزه فرهنگی است، که دوستان روحانی در این ایام در بین راه که حدود 350 مبلغ خانم و 500 نفر طلبه در شهر مشهد که همراه ما بودند و در خصوص موضوعات معرفتی رضوی تلاش کردند،همچنین بسته های فرهنگی توسط شهرداری تهیه شد که بین زائرین پخش شد.

رشیدیان افزود: تلاش کردیم تمام توانمندی هایی که در دستگاه های اجرایی از جمله وزارت ارشاد اسلامی توسط رهنمودی که ریاست جمهوری فرمودند همچنین دولت و شخص وزیر کشور در سفری که هفته گذشته به مشهد داشتند با هماهنگی
که در استانداری مشهد به عمل آمد برای ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات به زائرین تاکید کردند که همه تلاش کردند امیدواریم این تلاش ها مورد رضایت آقا امام رضا(ع) قرار گرفته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که اتفاقی که متاسفانه در سفرهای مشهد تکرار می شود مخصوصاً در فرودگاه خدمات رسانی خوبی به خصوص در پروازها نمی شود که تاثیر بسیار دارد مردم از روی برخورد مسئولین گلایه دارد اگر بخواهیم به بعد نظارتی بپردازیم تمهیدات شما برای نظارت بر این نهادها چگونه است پاسخ داد: همه دوستانی که در حرم مطهر و خراسان رضوی مشغول هستند یکی از افتخاراتشان خدمت به آقا امام رضا(ع) است اگر بد خلقی از طرف مسئولان صورت گرفته به خاطر خستگی بوده اما اکثریت این حکم جاری است که همه به امام رضا (ع)خدمت کنند ما بیش از هزار و 200 الی هزار و 300 نفر بازرس را در مورد صنفی و اجرایی به کار گرفته ایم.

رشیدیان اظهار داشت: در حوزه هواپیمایی ما با مشکل مواجه بودیم که یک مقدار این مشکلات به خاطر تحریم هاست و شرکت ها این مشکل را دارند ،اما دستور دادیم که شرکت ها تمام تلاششان را انجام دهند و اطلاع رسانی دقیقی صورت دهند تا تجمعی صورت نگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.