قدس آنلاین-حسین زوارزاده: مدیر اجرایی طرح میدان شهدا شهرداری مشهد گفت: تمام ابعاد پروژه میدان شهدا دارای دو هزار پلاک با 4 هزار و 500 مالک است که در کاربری های تجاری، اداری، فرهنگی، زیارتی و عمومی تقسیم شده است که سعی داریم تمام آنها را برای میزبانی از زائرین میلیونی جهان برای سال 2017 به اتمام برسانیم و آماده بهره برداری باشد.

میدان شهدای مشهد میزبان زائرین میلیونی مشهد 2017

وحید برجسته نژاد در نشستی خبری به منظور اعلام زمان بهره برداری از زیر پروژه های طرح میدان شهدا در محل این پروژه افزود: از سال 83 پروژه میدان شهدا با ارائه فراخوانی عمومی طی مسابقه ای به کل کشور ارسال شد و داوران مطرح کشور نیز ان را داوری کردند و طرح کنونی پذیرفته شد و این شد تا این میدان یکی از بزرگترین پروژه های کشور نام بگیرد که خوشبختانه موتور آن از 7 ماه گذشته به شدت گرمتر شده است و مسیری مطلوب را طی می کند.

وی اضافه کرد: عمده پروژه های میدان شهدا را پارکینگ پایانه صبا، مسجد یزدی آبادی ها، مدرسه آیت الله قائنی و تالار شهر به خود اختصاص می دهند، ضمن اینکه تلاش داریم پروژه های مرتبط با ان که در گذشته شروع و رها شده است را به پایان برسانیم و به همین منظور به شدت به دنبال رفع معارضات هستیم.

وی تصریح کرد: در چند ماهه اخیر مشکلات بزرگ تا حد قابل قبولی رفع گردیده است و لوله آبی که یکی از شریان های اصلی به شمار می رفت را به تونل انرژی منتقل کردیم چرا که مشکلاتی را برای این پروژه و ایستگاه قطارشهری به همراه آورده بود.

برجسته نژاد خاطرنشان کرد: برای تملک و خرید املاک در محدوده پروژه میدان شهدا روند قانونی تعریف کردیم اگر مالک در ابتدا دعوت ما را بپذیرد و با قیمتی توافقی کنار بیاییم که صلحنامه امضا می شود وگرنه مالک را به کمیته کارشناسی قیمت متشکل از کارشناسان شهرداری، دادگستری و بین الطرفین ارجاع می دهیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

مدیراجرایی طرح میدان شهدا ادامه داد: برای پروژه میدان شهدا طراز مالی صفر در نظر گرفته شده است یعنی اینکه اجرای این پروژه هیچ گونه سود مالی برای شهرداری ندارد بلکه برای آن هزینه هایی صورت می گیرد، در اصل با اجرای این پروژه می خواهیم مشکلات وسیع این بافت را به نوعی حل کنیم، محل اجتماعات شهر را به میدان شهدا بازگردانیم و خدمات و دسترسی شهروندان را به هسته مرکزی شهر آسان بسازیم.

وی گفت: یکی از مشکلات هسته مرکزی شهر عدم وجود تنفسگاه و پارک بود که با مطالعات خارج از برنامه و تدوین پیشنهادات به گسترش و احیای پارک هشت آباد رسیدیم که به امید خداوند تا پایان سال کلنگ آن پروژه را به زمین خواهیم زد، ضمن اینکه آن پروژه مورد گودبرداری، زیرسازی و تدوین نیازها قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در طراحی پروژه میدان شهدا به نوعی عمل کرده ایم که در روند عبور و مرور مردم خللی وارد نشود یعنی اینکه اگر مطابق دیگر پروژه ها میخواستیم دور تا دور پروژه را محصور کنیم باید تمام عرصه میدان شهدا را تا 3 سال آینده محصور می کردیم بلکه کار تمام شود ولی این کار را انجام ندادیم و اجازه دادیم مردم از اماکن مورد بهره برداری قرار گرفته استفاده کنند.

برجسته نژاد تصریح کرد: همچنین تمام پروژه میدان شهدا در دو طبقه دیده شده است که برنامه داریم با رفع مشکلات موجود در این زمینه مابقی اماکنی که به این طرح متصل نشده اند متصل شده تا شهروندان از قسمت زیرین پروژه اقدام به عبور و مرور به سمت حرم مطهر و دیگر اماکن مورد نیاز کنند.

وی افزود: بزرگترین نعمت پروژه میدان شهدا عبور سه خط مترو از آن است یعنی اینکه شهروندان برای ورود به محدوده مرکزی شهر نیاز به استفاده از ناوگان حمل و نقل شخصی را ندارند، با این حال اقدام به احداث 6 هزار جای پارک خودرو در قالب چندین پارکینگ در پروژه کردیم که باز هم فکر می کنیم تعداد بیشتری برای احداث نیاز است.

وی ادامه داد: تا کنون 870 میلیارد تومان برای پروژه هزینه کردیم با این حال حدود 10 درصد از کل املاک موجود در طرح تملک نشده است که تا پاین پروژه 1200 میلیارد تومان هزینه می شود این تفاوت قیمت بابت تملک و اقدامات سه سال آینده خواهد بود.

این مقام مسوول یادآورشد: در سال 83 که پروژه میدان شهدا کلید خورد فقط عرصه میدان به همراه ابنیه با چیزی حدود 15 هکتار را شامل ی شد ولی با گذشت زمان و عدم پیشرفت طرح با تغییراتی همراه شد که در مرحله بعد به 23 هکتار و بعد از ان 30 هکتار تغییر پیدا کرد که هم اکنون نیز 37.4 هکتار را با تمامی پروژه های جانبی به خود اختصاص می دهد، البته قابل ذکراست که در طرح اولیه سال 83 بنای افتتاح به سال 89 بوده است.

وی گفت:اکنون انچه که وجود دارد 60 پروژه در داخل پروژه میدان شهدا قرار داده شده که تا پایان سال 96 تمام آنها مورد بهره برداری قرار می گیرد چرا که در سال های گذشت به علت معارضات، تملک و مشکلات قانونی زمان بسیار زیادی از بین رفته است واکنون با تغییر نگرش ها و روند مثبت به جذب سرمایه گذار برای پروژه ساختمان های شمال و جنوب، سعادت یک و دو به همراه پروژه بهشت نیز نزدیک شده ایم.

وی در پایان گفت: ساختمان های مرتفع شمال و جنوب میدان شهدا مطابق با اصول شهرسازی طراحی شده و تمام مباحث مربوط از جله سایه اندازی، عدم اشراف به خانه های مجاور، مزاحمت، پارکینگ و... در آن برنامه ریزی شده تا به بهترین نحو اتفاق بیفتد و تا یک ماه آینده مشخص م شود که تعداد نهایی طبقات ان چند باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.