مرتضی روشنی:قدس ویژه خراسان - مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری در خراسان رضوی از میانگین نرخ کشوری کمتر است.

دولت سیستم بانکی را تعطیل کند!

احمدی در پاسخ به پرسش قدس مبنی براینکه نرخ بیکاری در استان افزایش یافته یا خیر؟ افزود: مطابق آماری که توسط مرکز آمار ایران در پاییز امسال منتشر شد، نرخ مشارکت در کشور 4/36 درصد است که در خراسان رضوی این رقم به 3/37 درصد می‌رسد و این نشان دهنده افزایش اشتغال در سطح استان است.

وی ادامه داد: در همین بازه زمانی (پاییز 93) نرخ بیکاری در استان 9/8 درصد بوده و در کشور این رقم 5/10 درصد که در مقایسه با بازه زمانی تابستان 93 که نرخ بیکاری در خراسان 2/9 درصد بوده، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه این نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته در استان 2/7 درصد بوده، اظهار داشت: امسال حدود 12 هزار نفر از بیمه بیکاری در خراسان رضوی استفاده می‌کنند که 9 هزار نفر آنان در مشهد هستند که در مقایسه با سال گذشته کاهش  7 درصدی داشته‌ایم.

احمدی که در نشست خبری نهمین جشنواره معرفی کارآفرینان برتر خراسان رضوی صحبت می‌کرد، درباره هدف از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: توسعه نیروی انسانی خلاق و نوآور و رسیدن به راه‌های میانبر اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه، ارایه راهکارهای عملی، تکمیل و ارتقای شاخصهای کارآفرینان، پویاسازی بانک اطلاعاتی کارآفرینی و استمرار بخشیدن به همه بخشها در توسعه فرهنگ کارآفرینی از جمله اهداف اصلی این جشنواره است.

وی در تعریفی از کارآفرینی اظهار داشت: سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمی آورد، بلکه موفقیت در کسب و کار با ایده نوآورانه که به همراه سرمایه منجر به تولید محصول جدید می‌شود، کارآفرینی می‌نامند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه فرایند انتخاب کارآفرینان برتر پروسه ای زمان بر بوده، گفت: مطابق تقویمی که از سوی وزارتخانه اعلام شد، در مدت چهارماهه ثبت نام، هزار و 777 کارآفرین از خراسان رضوی برای این جشنواره شرکت کردند.

احمدی ادامه داد: پس از آن نوبت به داوری رسید که در مرحله نخست تیم هفت نفره متشکل از متخصصان، کارشناسان و استادان دانشگاه به بررسی ثبت نام کنندگان پرداختند و 84 نفر را با امتیاز حداقلی 50 واجد بررسی دانستند. در مرحله دوم چهار تیم خبره، از این بنگاه‌ها بازدید کردند که 42 نفر واجد حضور در مرحله بعدی بودند و در نهایت از میان آنها 26 نفر انتخاب شدند که روز 18 دی ماه به عنوان کارآفرینان نمونه خراسان رضوی معرفی می‌شوند.

وی افزود: کمترین شرکت کننده در این جشنواره متعلق به شهرستان سرخس با پنج نفر است و بیشترین تعداد هم متعلق به شهرستان چناران با 276 نفر است. جالب اینکه مشهد با 203 کارآفرین شرکت کننده رتبه دوم مشارکت در جشنواره را دارد. همچنین از میان 26 نفر برتر ما سه کارآفرین شاخص را به عنوان نمایندگان استان برای انتخاب برترین کارآفرین کشور به جشنواره سراسری معرفی کرده ایم که از میان آنان وزارتخانه یک نفر را انتخاب می‌کند.

رئیس برگزاری نهمین جشنواره معرفی برترین کارآفرینان خراسان رضوی هم با بیان اینکه باید فرهنگ کارآفرینی در میان مردم ما بیشتر گسترش یابد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بی توجهی نظام آموزشی به موضوع کارآفرینی در مقاطع تحصیلی است. باید توجه داشت، نتیجه ترویج و توجه به این مهم سبب تربیت نیروی خلاق، تقویت بخش خصوصی، افزایش بهره وری و از بین بردن فرهنگ مصرف گرایی است.

قنبری با انتقاد از عملکرد نظام بانکی در بخش صنعت و خدمات افزود: نظام بانکداری ما باید از ابتدای انقلاب همزمان با توقف سایر نهادهای غیر متعهد تعطیل و از نو بازسازی می‌شد. امروز همه کم و کاستی های بخش صنعت ما به دلیل نظام اقتصادی و غیردرست بانکداری است و می‌بینیم که متأسفانه خاستگاه برخی پولشویی‌های کشور در مشهد است! ما از دولت تقاضا داریم نظام بانکی فعلی کشور را متوقف کند تا نظام اقتصادی و صنعت و تولید کشور بتواند بدون این نظام ناکارآمد تنفس کند.

وی افزود: متأسفانه یکی از موانع دیگر و عمده چالشهای کارآفرینان، گرفتن یک مجوز فعالیت است. امروز در مالزی برای یک فعالیت جدید اقتصادی کمتر از یک هفته تمام مجوزها صادر می‌شود، اما در کشور ما متأسفانه در خوشبینانه ترین حالت به دلیل گستردگی فضای دولتی و بروکراسی و کاغذبازی این روند حداقل 6 ماه به طول می‌انجامد.

وی اظهار داشت: متاسفانه با وجود اینکه خراسان رضوی جایگاه و برندهای بسیار خوبی در کارآفرینی دارد، اما آن چنان که باید و شاید از سوی نهادها بویژه نظام بانکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز درباره پرداخت اعتبارات به صنعت و خدمات و کشاورزی اظهار داشت: مبلغ 453 میلیارد تومان سهمیه اعتبارات خراسان رضوی در این بخش در سال 93 بود که 80 درصد متقاضیان در موعد مقرر برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شده‌اند.

احمدی ادامه داد: 5/24 درصد کل سهم درحال پرداخت شدن است و 31 میلیارد تومان هم به مشاغل خانگی استان اختصاص یافته، با این حال از مجموع کلی مبلغ اعتبارات استان، تنها یک چهارم مراجعه کرده اند و دلیل این امر هم بهره بالای نظام بانکی است که از حداقل 22 تا حداکثر 28 درصد دریافت می‌کنند که هیچ توجیهی برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.