رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نبود اشتغال، رکود را به دنبال دارد و وقتی رکود با تورم جمع می شود فلاکت به بار می آورد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت: جمع رکود با تورم فلاکت به بار می آورد
آیت الله 'اکبر هاشمی رفسجانی' روز پنجشنبه در پیام کتبی به 'نهمین جشنواره کارآفرینان برتر خراسان رضوی' در مشهد نوشت: کارآفرینی اصطلاحی است که از نخستین روزهای زندگی فردی و اجتماعی انسانها همراه جوامع بوده و نگاه مردم و حکومتها به کارآفرینی و کارآفرینان در هر زمان به نسبت شرایط متغییر بوده و همواره به عنوان یک پدیده معین نقشی موثر در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است.


وی افزود: نگاهی از سر تامل به تعالیم اسلامی نشانگر جایگاه کار و کوشش در آیات و روایات است وهم فرهنگ دینی و هم فرهنگ ملی ما مشوق کار و کوشش هستند و مطمئنا تلاش برای ایجاد زمینه کار و اشتغال و به تبع آنها رونق اقتصادی جامعه که مفهوم آن در کارآفرینی جلوه بهتری دارد پسندیده و مقدس است.

رییس مجمع تشخصی مصلحت نظام در این پیام ادام داد: از تحولات شیوه های اقتصادی در امور مختلف می گذرم که یک بحث تخصصی برای متخصصان علم اقتصاد است اما بر اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار تاکید می کنم که امروزه نقش کلیدی در جوامع انسانی دارد.

وی یادآورشد: در شرایط فعلی و با توجه به مجموعه تجربیات علمی و عملی این نکته مبرهن و آشکار است که تضمین موفقیت اقتصادی کشورها نیازمند نوآوری، ابداع و طرح محصولات و خدمات جدید و تعامل با جهانیان است.

وی در ادامه گفت: افزایش بی رویه جمعیت در قرن 19 میلادی و عدم ساماندهی مناسب آنها موج فزاینده بیکاری را در سراسر جهان به همراه داشت و تقریبا در اکثر جوامع بیکاری به عنوان یکی از اصلی ترین بحرانها نمود پیدا کرد. متولیان وضع قیمتها برای حفظ آرامش جوامع با روشهای مختلف به مقابله با بیکاری و مدیریت بحران پرداختند و علماء اقتصادی بر توسعه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه تاکید کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: دانشگاههای بزرگ جهان آموزش و تحقق کارآفرینی را در اولویت برنامه خود قرار دادند و 'یونسکو' به عنوان زیرمجموعه سازمان ملل متحد طی برنامه های متعدد توسعه مهارت و ابتکارات کارآفرینی را از ضرورتهای آموزشی دانشگاهها دانست.

وی گفت: کشورهای در حال توسعه با تاسیس سازمانهایی برای ترویج کارآفرینی سعی در فراهم کردن زمینه ها برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته و دارند که می توان آن را شکل ویژه ای از نوآوری و خلاقیت دانست که طی آن اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان هم از رخوت و سستی رهایی می یابند و هم جامعه را به سوی تکاپوی مثبت در جهت ارتقاء شرافت فردی و اجتماعی سوق می دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حتما به یاد دارید که در دوره سازندگی فقط بخاطر افزایش اشتغال بود که علاوه بر جهش اقتصادی و صنعتی که امنیت فرهنگی و سیاسی را به دنبال دارد، خانواده ها خود را روزی خور حکومت نمی دانستند و رونق زندگی را حاصل زحمات و دسترنج افراد شاغل خانواده می دانستند. 

در دوران سازندگی افراد کارآفرین به دنبال سرمایه های عظیم انسانی و منشاء خدمات موثر در روند پیشرفت جامعه و کشور بودند و هنوز هم بر توسعه بسیار موثر هستند چنانکه با توجه به گسترش روزافزون نیازهای جدید در جوامع می توانند از طریق شناسایی فرصتها شرایط را کنترل و مهار کنند و در نهایت ایجاد شغل نمایند که سبب آرامش، آسایش و رفاه همه افراد جامعه می شود.

وی در ادامه این پیام افزود: کارآفرینی پلی بین صنعت و دانشگاه و یا به عبارتی پرکننده خلاء میان علم و بازار است، به دلیل نقش و جایگاه ویژه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی بسیاری از دولتها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تلاش می کنند با حداکثر امکانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، افراد بیشتری از جامعه را که دارای ویژگیهای کارآفرینی هستند به آموزش در جهت کارآفرینی و فعالیت کارآفرینانه تشویق و هدایت کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: هر کاری که در این جهت باشد در صورتی که منتج به نتایج عملی شود مانند کارآفرینی اهمیت دارد، تاکید می کنم که ایجاد شغل تنها راهی برای انباشت پول و سرمایه نیست زیرا دستاوردهای دیگری همچون تضمین امنیت، تقویت استقلال، تنوع کارها و بالاتر از همه حفظ کرامت انسانی دارد و امیدوارم جشنواره کارآفرینان برتر نقشی در رونق اشتغال داشته باشد که نبود آن رکود را به دنبال دارد و وقتی رکود با تورم جمع شود فلاکت به بار می آورد.

نهمین جشنواره کارآفرینان برتر خراسان رضوی با هدف 'متناسب سازی انتخاب کارآفرینان برتر به منظور توسعه نیروی انسانی خلاق و نوآور، ارائه راهکارهای عملی ترویج کارآفرینی متناسب با چشم انداز 20 ساله، پویاسازی بانک اطلاعات شناسایی کارآفرینان و استمرار مشارکت بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی' در مشهد برگزار شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.