۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 259108

اقتصاد مقاومتی یعنی اتخاذ تدابیر اقتصادی برای مقابله با تحریمهای ظالمانه دشمن.

اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های خالی

روزنامه رسالت نوشت: نکته‌ای که بعضا از مشخصات اقتصاد مقاومتی ذکر می‌شود، استفاده از ظرفیتهای خالی در اقتصاد کشور است که بدلیل دولتی بودن اقتصاد کشور از آنها یا استفاده نمی‌شود و یا استفاده بهینه نمی‌شود. استفاده از این ظرفیتهای خالی ارتباطی به اقتصاد مقاومتی  ندارد و در هرشرایطی  باید از آنها استفاده کرد  و در شرایط تحریم لزوم استفاده از آنها بیشتر است. زیرا  سرمایه‌گذاری  در امری شده  و باید سعی  در حداکثر  استفاده از این سرمایه‌گذاری صورت پذیرد. سالها قبل دوستی از یک دستگاه در کارخانه‌ای صحبت  می‌‌کرد که این دستگاه قابلیت انجام هفت و یا هشت کار دارد ولی فقط  از یکی از قابلیتهای آن استفاده می‌شده  و احتمالا می‌شود. منظور نگارنده آنست که امکاناتی در گوشه کنار این مملکت وجود دارد که از آنها استفاده بهینه نمی‌شود.

  و در صورت فعال شدن  آنها حرکت چشمگیری در اقتصاد کشور صورت می‌پذیرد. واضح است که علت اصلی این امر دولتی بودن این کارخانجات و شرکتها  می‌باشد چرا که بخش خصوصی همیشه در پی کسب حداکثر درآمد از حداقل امکانات و با کمترین  سرمایه‌گذاری می‌باشد . اما راه‌حل چیست؟ واضح است که راه‌حل آنست که کلیه کارخانجات و شرکتهای دولتی و نیمه دولتی کلیه ظرفیتهای خالی خود را مشخص کرده و آنها را در یک سایت اینترنتی اعلام کنند و مقدمات استفاده بخش خصوصی از آنها را نیز فراهم نمایند .
دولت نیز در صورت نیاز به قانون ،‌ اقدامات لازم را از طریق قوه مقننه انجام دهد.
در اینجا لازم ‌است دو نکته نیز در باب اقتصاد مقاومتی ذکر نماییم.
نکته اول : کار و نگاه جهادی و بسیجی به تولید در کشور است که نمونه‌های موفق آن‌را در انرژی هسته‌ای و صنایع نظامی نظیر ساخت موشکهای دور برد،  بالگرد،‌ هواپیما پهپاد و ... شاهد بودیم تا صنعت کشور را از وضع نخوت نجات دهیم.
نکته دوم: ظرفیت صادرات کالا به روسیه که اخیرا این فرصت با تحریم روسیه از جانب اروپا برای ایران اسلامی فراهم شده است. پیشنهاد می‌شود که دولت محترم با برنامه‌ریزی از این امکان بزرگ بوجود آمده حداکثر استفاده را برده که باعث رشد تولید و کاهش بیکاری در کشور می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.