وزیر نفت از ادامه رایزنی با اعضای اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خبر داد و گفت: دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال برگزاری جلسه فوق العاده اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت است، گفت: ایران هیچ برنامه ای در این زمینه ندارد و هم اکنون در حال مشورت با دیگر اعضای اوپک است تا بتواند از سقوط بیش از حد قیمت نفت جلوگیری کند اما این مشورتها هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

وی افزود: همکاری اعضای اوپک باید افزایش یابد تا قیمت نفت در بازار متعادل شده و برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان معقول باشد. از سوی دیگر معتقدم قیمت متعادل سبب تولید نفتهای اقتصادی می شود.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا ایران با عربستان رایزنی تازه ای درباره تولید و قیمت نفت انجام داده است، گفت: پس از برگزاری آخرین نشست اعضای اوپک هیچ مذاکره ای میان اعضا صورت نگرفته است و قرار نیست تولید نفت ایران کاهش یابد.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر قول وزارت نفت برای افزایش تولید ١٤٠ میلیون متر مکعبی گاز از پارس جنوبی تا پایان امسال، گفت: بنده هیچ قولی در مورد تولید ١٤٠ میلیون متر مکعب از پنج فاز نداده ام بلکه همیشه حرف از ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش تولید از این میدان بوده که خدا را شکر هم اکنون این مهم تا حدودی تحقق یافته است.

وی در مورد دورنمای صنعت پتروشیمی گفت: در نخستین گام باید کمبود خوراک پتروشیمی های موجود از طریق افزایش تولید گاز جبران شود که خوشبختانه بخشی از این کمبود به وسیله افزایش تولید گاز و تولید اتان از فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی جبران می شود.

وزیر نفت گفت: تا اواسط سال آینده ٢ میلیون تن به ظرفیت تولید اتان کشور از محل فازهای پارس جنوبی افزوده می شود.

وی با بیان این که ایران برای اجرای طرحهای پتروشیمی نیاز چندانی به فاینانس خارجی ندارد، گفت: با توجه به ظرفیتهای مدیریتی، تجربه جهش اول تولید در صنعت پتروشیمی و تقاضای سرمایه گذاران ایرانی، آینده روشنی را برای صنعت پتروشیمی متصور هستم.

زنگنه اظهار کرد: هم اکنون زمینه برای جهش دوم تولید در صنعت پتروشیمی در حال ایجاد است و امیدواریم با استفاده از بازار و سرمایه داخلی ارزش تولید صنعت پتروشیمی ایران از ٢٥ میلیارد دلار کنونی به ٧٠ میلیارد دلار تا پایان سال ١٤٠٠ برسد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت نفت، ساخت هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی به ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه در منطقه سیراف اقتصادی است؟ گفت: این پروژه هنوز هم ارزش اقتصادی دارد.

وی تاکید کرد: وزارت نفت هیچ پیشنهادی مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کشور به دولت یا مجلس ارائه نکرده است.

زنگنه در پاسخ به این سوال که اگر قیمتهای جهانی نفت خام به ٢٥ دلار برای هر بشکه برسد آیا ایران آمادگی چنین سطح قیمتی را دارد، گفت: بنده پیشگو نیستم.

وی در ادامه گفت: به یقین اگر سطح کنونی قیمتهای جهانی نفت خام ادامه یابد تولید شیل اویلها غیر اقتصادی می شود و در ادامه تولید آنها روند کاهشی پیدا می کند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که قیمت نفت در بودجه سال آینده ٤٠، ٦٠ یا ٧٢ دلار خواهد بود؟ گفت: دیروز مجلس کلیات بودجه سال آینده که قیمت نفت ٧٢ دلاری را که در آن گنجانده شده است، تصویب کرده است.

وی افزود: به نظر من قیمت نفت ٧٢ دلار برای هر بشکه در بودجه منطقی است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چرا عربستان قیمت نفت در بودجه خود را ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه تعیین کرده است، اما ایران ٧٢ دلار؟ گفت: از نظر ما این قیمت منطقی است و در این زمینه هیچ خط قرمزی در باره قیمت نفت وجود ندارد.

وی گفت: اگر تحریمهای ایران برداشته شود با وجود ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت مناسب و معقول می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.