ملیحه پژمان:روی جلد تازه‌ترین شماره نشریه موهن«شارلی ابدو» چندی پیش منتشر شد، نقشی از پیامبر اسلام حضرت محمّد(ص) چاپ شده بود و بالای سر این تصویر موهن هم با خط مشکی نوشته شده بود«همه بخشوده می‌شوند». و به این ترتیب باز هم موج توهین به مقدسات اسلامی که پیش از این، نشریه فرانسوی نقش پررنگی در آن داشت، همراستا با تشدید اسلام‌هراسی در غرب شکل گرفت.

تلاش کردم به زبان شعر چهره رحمانی پیامبر را تفسیر کنم

اما در پی اهانت نشریه شارلی ابدو فرانسه به ساحت قدسی پیامبر اکرم(ص) عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرای نام آشنای کشورمان جدید ترین شعرخود را در مدح رسول اکرم(ص) را فضای مجازی منتشر کرد. در این شعر زوایای  ناپیدای شخصیت  پیامبر به تصویر کشیده شده و استاد کاکایی با نگاهی ویژه و ظریف رحمت، محبت و مهربانی  بی بدیل حضرت محمد(ص) را ترسیم کرده است، گفت و گوی ما را بای این هنرمند کشورمان بخوانید.

* جرقه اولیه شعرشما در رثای حضرت ختمی مرتبت از کجا شکل گرفت؟

همانطور که می‌دانید اخیرا نشریه شارلی ابدو در فرانسه در اقدامی موهن کاریکاتوری اهانت آمیز را نسبت به رسول اکرم(ص) به تصویر کشید که این مساله موجی از خشم و انزجار مسلمانان جهان را در پی داشت ضمن این که حتی پیروان سایر ادیان الهی نیز به این اقدام موهن واکنش نشان دادند. البته این اولین اتفاق در توهین به مقدسات اسلام نیست و پیش از این نیز شاهد این واقعه دردناک در برخی دیگر از کشورهای خارجی بوده‌ایم. به همین دلیل تصمیم گرفتم اثری را با نگاهی متفاوت ارائه کنم تا زوایای ناپیدا و پنهان شخصیت رسول خدا(ص) را در آن ترسیم کنم که با اقدام اخیر نشریه شارلی این جرقه در ذهنم قوت و غنای بیشتری گرفت و شعری در رثای پیامبر گفتم.

* در این شعر چه نکاتی را مورد توجه قرار دادید؟

از آنجایی که هنر را وسیله‌ای برای ارائه حقیقت می‌دانم تلاش کردم در این شعر چهره رحمانی پیامبر را ترسیم کنم و نگاه ویژه‌ام در ابیات شعربه سمت اتحاد مسلمانان و به دور از افراطی گری بود. در این شعر زوایای پنهان دین اسلام که دین رحمت، محبت و اتحاد است را مورد توجه قرار دادم ضمن این که خواستم بگویم ما مسلمانان به جای رفتارهای تلافی جویانه با زبان رثای حق سخن می‌گوییم و از حق با حق دفاع می‌کنیم.

* اشاره کردید به این مساله که در شعرتان به الگوسازی از شخصیت پیامبر توجه داشتید، ‌این الگو دهی را با توجه به چه نکاتی به زبان شعر ترسیم کردید؟

ببینید تمامی رفتارها و منش‌های رسول اکرم(ص) برای همه بشریت و به خصوص ما مسلمانان الگوست. روایات دینی متقنی در این زمینه وجود دارد و حتی قرآن کریم نیز از ایشان به عنوان پیام آور رحمت و محبت یاد کرده و در خلق نیک، حضرت را شخصیتی ویژه می‌داند. بازتاب این مساله در روایات دینی ما به خوبی مشهود است مثل ماجرای خاکروبه ریختن دشمن بر سر پیامبر و رحمت ایشان نسبت به آن فرد،‌ یا مدارا و رحم کردن حضرت در بدو فتح مکه نسبت به خاندان ابوسفیان و ....از این جهت همین مسال را به عنوان الگو در نظر گرفتم و به زبان شعر ارائه کردم.

* در ابیات انتهایی شعرتان این طور گفته‌اید: " كج می‌كشند عكس تو را اما.... تصوير ناتمام تو ما بوديم" با این ابیات به طرح چه مساله‌ای توجه داشته‌اید؟

ببینید غربی‌ها با زبان هنر، رسانه و ابزارهای مختلف با مردم ما صحبت می کنند و ما با دولت‌های آنها، چنانکه آنها به مقدسات ما اهانت می‌کنند و ما به دیپلماسی و سیاست‌های آنها معترضیم و این دو نگاه متفاوت است یعنی ما به مقدسات آنها توهین نمی‌کنیم چرا که اسلام دین رحمت است و اجازه نمی‌دهد پیامبران سایر ادیان الهی را مورد اهانت قرار دهیم. در این بیت تاکید داشتم که اگر تصویر رسول خدا(ص) از سوی غربی‌ها کج کشیده می‌شود قطعا به دلیل غفلت‌های ما مسلمانان است که اتحاد را به خاطر خرده گرایی‌های قومی و مذهبی فراموش کرده‌ایم. به دلیل غفلت‌هایی است که از در ارائه تصویر صحیح از شخصیت و سیمای رسول خدا(ص) دچار آن هستیم. در حالی که می‌توانیم به زبان و ابزار فرهنگ و هنر حقانیت سیمای رسول خدا(ص) را به جهانیان آشکار کنیم. ما باید تصاویر ناتمام دین را با مشی صحیح و استراتژی دینی تمام کنیم.

* با توجه به ظرفیت‌های گسترده هنر و رسانه به خصوص در عصر حاضر که فرصت‌های دیگری چون شبکه‌های مجازی هم به آن اضافه شده، وظیفه ما در قبال معرفی و تبیین شخصیت رسول اکرم(ص) و دین اسلام چیست؟

در جهان امروز، کلام رسانه‌ای و هنری را با باید با همین کلام پاسخ داد چرا که اثر گذاری بیشتری را به دنبال دارد و قطعا در چنین شرایطی وظایف ما مسلمانان بیش از پیش سنگین است.  ما می‌توانیم از شبکه‌های مجازی هر لحظه منعکس کننده آفتانی از کلام رحمانی رسول خدا(ص) باشیم و علمای جهان اسلام باید جلودار این استراتژی باشند تا به این وسیله وضعیت ضد اسلامی گروه‌های تروریستی و تکفیری که به نام اسلام، مسلمانان را از دم تیغ عناد خود می‌گذرانند، روشن شود. که در چنین شرایطی قطعا مصداق این ابیات شعر نخواهیم بود که " سودا و سود دام جهالت شد... سوداگران خام تو ما بوديم

افسوس با جليقه خود سوزی...در كار انهدام تو ما بوديم" یعنی غفلت‌های ما موجب بروز برخی انحرافات در بدنه دین اسلام شده و آنچه ما مسلمانان جهان را از این نحله‌های انحرافی دور می‌کند، اتحاد، اتحاد و اتحاد است.

برای مهربان دو عالم رسول خدا(ص)

هر هفت خط جام تو ما بوديم

حتی بلال بام تو ما بوديم

ای صبح آفتابی دينداران

زيبا ترين سلام تو ما بوديم

گلدسته شاهد است كه در دنيا

آواز خوان نام تو ما بوديم

در نقش‌های ساده اسليمی

صورتگر كلام تو ما بوديم

پشت هزار سال پريشانی

نظم تو و نظام تو ما بوديم

هم پرده دار حرمت تاريخت

هم كعبه هم مقام تو ما بوديم

سودا و سود دام جهالت شد

سوداگران خام تو ما بوديم

افسوس با جليقه خود سوزی

در كار انهدام تو ما بوديم

ای موج مهربانی پی در پی

تاريخ بی دوام تو ما بوديم

كج می كشند عكس تو را اما

تصوير نا تمام تو ما بوديم...

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.