قدس آنلاین -بی تقصیر:در بسته امروز می توانید اخبار متنوع و خواندنی مطالعه فرمایید

توصیه‏ هایی برای درمان خروپف/چرا غذا در هواپیما مزه دیگری می‌دهد؟

عارفی که صاحب دیده برزخی شد

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط در دیداری که با حضرت آیة الله سید محمدهادی میلانی داشت؛ تحول معنوی خود را چنین بازگو نموده است که:«در ایام جوانی (حدود 23 سالگی) دختری رعنا و زیبا از بستگان، دلباخته من شد و سرانجام در خانه‌ای خلوت مرا به دام انداخت، با خود گفتم: «رجبعلی! خدا می‌تواند تو را خیلی امتحان کند، بیا یک بار تو خدا را امتحان کن! و از این حرام آماده و لذتبخش به خاطر خدا صرف نظر کن.» سپس به خداوند عرضه داشتم:خدایا! من این گناه را برای تو ترک می‌کنم، تو هم مرا برای خودت تربیت کن.»آنگاه دلیرانه، همچون حضرت یوسف (علیه السلام) در برابر گناه مقاومت می‌کند و از آلوده شدن دامن به گناه اجتناب می‌ورزد و به سرعت از دام خطر می‌گریزد. این کف نفس و پرهیز از گناه، موجب بصیرت و بینایی او می‌گردد. دیده برزخی او باز می‌شود و آن چه را که دیگران نمی‌دیدند و نمی‌شنیدند، می‌بیند و می‌شنود. به طوری که چون از خانه خود بیرون می‌آید، بعضی از افراد را به ‌صورت واقعی خود می‌بیند و برخی اسرار برای او کشف می‌شود. از جناب شیخ نقل شده‌است که فرمود: «روزی از چهار راه مولوی و از مسیر خیابان سیروس به چهار راه گلوبندک رفتم و برگشتم، فقط یک چهره آدم دیدم! » 

داستان شهیدی که محل شهادتش را می‌دانست

همسر شهید برونسی می‏گوید:روز قبل از عملیات بدر روحیه عجیبی داشت، مدام اشک می ریخت، علت را که پرسیدم گفت: دارم از بچه ها خداحافظی می کنم، خوابی دیده ام ولی به صورت امانت برای شما نقل می کنم؛ در خواب بی بی فاطمه زهرا (سلام الله علیه) را دیدم که فرمود فردا مهمان ما هستی، محل شهادت را هم نشان داد، همین چهار راهی که در منطقه عملیاتی بدر، پد فرود هلی کوپتر است و به طرف نفت خانه و جاده آسفالت بصره - الاماره می رود و من در همین چهار راه باید نماز بخوانم تا وقتی که به سوی خدا پرواز کنم؛ و بالاخره نیز این خواب در همان جا و همان وقتی که گفته بود، به زیبایی تعبیر شد و خود سردار شهید، شهادتین را خواند و بدین گونه به سوی خدا پر کشید. علاقه شهید برونسی به امام خمینی(ره) و آرمان های انقلابی به حدی بود که از او فردی فرمان پذیر در مقابل اوامر ولی امر ساخته بود؛ نقل می کنند که پیش از عملیات بدر گفته بود: این دفعه یا به اهدافی كه نظر حضرت امام است می رسیم و یا جنازه من برمی گردد.

VIPو  CIPچع معنای دارند؟

در مراسم، جشنواره‌ها، فرودگاه‌ها، مسابقات ورزشی و دیگر گردهمایی‌ها و اماکن عمومی معمول است که گاه بخش و جایگاه مخصوصی را برای افراد مهم یا صاحب نام و منصب در نظر می‌گیرند تا از آن‌ها پذیرایی ویژه‌ای به عمل آید که به آن بخش ویژه یا جایگاه ویژه گفته می‌شود. در برخی اماکن یک بخش یا جایگاه ویژه برای هر کس که حاضر باشد بهای بالای ورودی آن را بپذیرد قابل دسترسی است. جایگاه ویژه در سینماها را لُژ نیز می‌نامند.به طور مثال مشاهیر ورزشی، هنری، استانداران، کارفرمایان بزرگ، سیاست‌مداران، در مراحل بالاتر حقوق‌دانهای بزرگ، افراد پولدار در این دسته جای می‌گیرند یا هرکس دیگری که به دلایلی مهم شده‌است.در کشورهای انگلیسی‌زبان این بخش و این دسته از افراد را وی‌آی‌پی (VIP) می‌نامند که مخفف سه واژهٔVery Important Person شخص بسیار مهم است. VVIP مخفف Very Very Important Person مرحله‌ای بالاتر از این است. VIP معمولا به شخصی گفته می شود که از نظر سیاسی خیلی مهم است مانند: سفرا، وزرا، روسای جمهور و! CIPمخفف عبارت Commercial Important Person می باشد و معمولا به شخصی گفته می شود که از نظر تجاری مهم است مانند: روسای کارخانجات، روسای تیم های فوتبال، تجار بزرگ وخدمات قابل ارائه به VIP و CIP در فرودگاه، هتل، سالن های همایش و … تقریبا یکسان و تفاوت عمده بین این دو در تامین امنیت برای VIP می باشد. تامین امنیت معمولا به صورت استفاده از محافظان شخصی، جایگاه های اختصاصی، دوربین های نظارت تصویری و … می باشد. هزینه خدمات قابل ارائه به VIP معمولا توسط سازمان مربوطه پرداخت می گردد ولی در خصوص CIP هزینه مورد نظر توسط خود فرد پرداخت می گردد.

باج سبیل چیست؟

هر گاه بازور و قلدری و به عنف از کسی پول وجنس بگیرند در اصطلاح عمومی آن را به باج سبیل تعبیر می کنند و می گویند:" فلانی باج سبیل گرفت." در عصر حاضر که دوران زور و قلدری به معنی و مفهوم سابق سپری شده از این مثل و اصطلاح بیشتر در مورد اخاذی به ویژه رشاء و ارتشاء تعبیر مثلی می شوداز نکته های جالب تاریخ ریش و سبیل، مخالفت شدید شاه عباس پادشاه مقتدر صفوی با گذاشتن ریش بوده است و شاه عباس ریش بلند را خوش نداشت و در زمان او ریشهای بلند ترکان را ایرانیان سخت زشت می شمردند و آن را جاروی خانه می نامیدندپس از اینکه در آغاز سلطنت خود دشمنان و رقبای سر کش داخلی را سر کوب کرد با صدور یک فرمان به همه مردان ایرانی دستور داد که ریشهای بلند خود را از ته بتراشند. حتی روحانیون نیز از این دستور معاف نبودند اما گذاشتن سبیل آزاد بود و خود شاه عباس نیز در تصویر هایش سبیل بلند و افراشته ای دیده می شودسپاهیان و سوار کهنسال دورا ن صفویه فقط دو سبیل بزرگ و چماقی داشته اند. که مرتبا آن را نمو و جلا می دادند و تا بنا گوش می رسانیدند که مانند قلابی در آنجا بند می شد. شاه عباس کبیر سبیل را آرایش صورت می شمرد و بر حسب بلندی و کوتاهی آن بیشتر و کمتر حقوق می پرداخت. همین اخذ جبری و به عنف و قلدری ستاندن موجب گردید که بعد ها از معانی مجازی و مفاهیم استعاره ای باج سبیل در مورد اخاذی و رشاء و ارتشاء استفاده و تمثیل شده است.

 راز آرامش افراد موفق

در تحقیقی که روی بیش از یک میلیون نفر انجام شده، مشخص شده است که ۹۰ درصد از افراد موفق در این زمینه در مدیریت عواطف خود در زمان استرس مهارت دارند و می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند اما افراد موفق چگونه می‌توانندآرامش خود را حفظ کنند؟ آنها قدر آنچه دارند، می‌دانند:
قدردانی از آنچه دارید نه تنها خلق‌و‌خوی شما را بهبود می‌بخشد، بلکه ترشح هورمون استرس( کورتیزول ) را هم تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. براساس تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، اشخاصی که کار روزانه می‌کنند و قدر‌شناس هستند، انرژی، خلق‌و‌خو و سلامت جسمی بهتری را تجربه می‌کنند که به نظر می‌رسد میزان کم هورمون کورتیزول نقش اساسی در این مسئله دارد.آنها از این پرسش اجتناب می‌کنند که بگویند «چی می‌شد اگر؟»این پرسش باعث بروز استرس و نگرانی می‌شود. افراد موفق می‌دانند این پرسش تنها آنها را به جایی می‌برد که واقعا نمی‌خواهند و لازم ندارند که باشند.آنها مثبت باقی می‌مانندافکار مثبت استرس شما را کم می‌کنند. آنها مصرف کافئین خود را کم می‌کنند.نوشیدن کافئین باعث تحریک ترشح آدرنالین می‌شود. ترشح آدرنالین ساز و کاری است که شما را مجبور می‌کند هنگامی که با تهدیدی مواجه شدید، بایستید و بجنگید. کافئین در واقع باعث بروز استرس می‌شود.آنها خواب کافی دارندآنها با خود گفتگوی منفی نمی‌کنند.هرقدر شما بیشتر منفی با خود حرف بزنید و به افکار منفی خود فکر کنید، بیشتر به این افکار قدرت می‌دهید. یادتان باشد، بیشتر افکار و صحبت‌های منفی ما تنها فکر هستند و حقیقت ندارند.

راز بدخطی چیست؟

اختلال در فهم و استفاده از زبان گفتاری، نوشتاری و حساب کردن را اختلالات یادگیری می‌نامند که آسیب‌ها و کژکاری‌های خفیف مغزی و زبان‌پریشی رشدی در بروز آن موثر است.آمارهای جهانی نشان می‌دهد که میلیون‌ها کودک و بزرگسال به اختلالات یادگیری مبتلا هستند.تنها 25 درصد کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند و اختلالات یادگیری دارند شناسایی می‌شوند. متأسفانه عدم شناخت کافی معلمان و برچسب‌هایی مانند تنبل و کودن موجب احساس حقارت، طرد‌شدگی و دلسردی دانش‌آموزان می‌شود.در برخی موارد این رفتارها در نهایت افت و ترک تحصیل مبتلایان به اختلالات یادگیری را در پی دارد.آسیب‌ها و کژکاری‌های خفیف مغزی، زبان‌پریشی رشدی در یادگیری مشکل ایجاد می‌کند و گاهی نیز ممکن است محدودیت‌های کم بینایی و شنوایی، اختلالات عاطفی، محدودیت‌های محیطی، فرهنگی و اقتصادی علت اختلالات یادگیری باشد. گاهی مشکلات ساختاری نیست و مربوط به کارکردهای مغز است. در اختلالات یادگیری کارکرد مغز مشکل دارد بنابراین درمان را از پایه شروع ‌می‌کنیم که حرکت است.دست خط بد گاهی ناشی از اختلالات یادگیری و گاهی نیز ناشی از هوش زیاد است. کودکانی که سریع فکر می‌کنند و می‌نویسند خط بدی دارند. معمولاً کودکانی که دچار اختلالات یادگیری نوشتاری هستند در مدرسه بیشتر حروف اضافه و فعل را جا می‌اندازند و دیکته‌های آنها پر از غلط است.آنها حروف اضافه و افعال را نمی‌شنوند و نمی‌توانند جملات را به یکدیگر وصل کنند، همچنین در ریاضی و محاسبات مشکل دارند و یادگیری اعداد 1 تا 9 را خیلی دیرتر از سایر دانش‌آموزان فرا می‌گیرند چنانچه معلم پیش از یادگیری این اعداد دهگان را آموزش دهد این کودکان دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.

این بو یک دنیا فایده دارد

محققان دانشگاه انگلستان می گویند بوی دهان می تواند دوای درد آلزایمری ها باشداگرچه تحمل این بو آسان نیست اما استنشاق کردنش می تواند مغز آلزایمری ها را به کار بیندازد.پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافته اند بوی دهان می تواند مانع از رشد سلول های سرطانی شود و التهاب های بدن را کمتر می کند.گفتنی است؛ این بو که از گاز سولفد هیدروژن ناشی می شود می تواند آسیب های میتوکندریایی را کاهش دهد.میتوکندریایی مسئولیت تولید انرژی در سلول های رگ های خونی را بر عهده دارد و می تواند از سکته و نارسایی قلبی و دیابت و آرتروز جلوگیری کند.نتایج مطالعات نشان می دهند، بوی بد دهان می تواند برای جلوگیری از آلزایمر موثر باشد و دوای درد این دسته ازبیماران باشد.

کوکائین و بلایی که سر مغز می‏آورد

محققان برای نخستین بار بلایی را که مصرف کوکائین بر روی جریان خون در مغز می‌آورد، نشان داده‌اند.تیمی از محققان دانشگاه استونی بروک در نیویورک و موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا یک روش مبتنی بر لیزر را برای اندازه‌گیری چگونگی مختل کردن جریان خون مغز موشها توسط کوکائین ابداع کردند.تصاویر بدست آمده توسط این روش برای اولین بار بطور واضح و مستقیم نشان داد که مصرف این ماده مخدر چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد.این دستاورد بزرگ می‌تواند به پزشکان و محققان در درک بهتر تاثیرات مواد مخدر بر مغز کمک کرده و شاید بتواند در ارتقاء جراحی‌های سرطان مغز و مهندسی بافت و همچنین گزینه‌های درمانی بهتر برای بازپروری معتادان به مواد مخدر مورد استفاده قرار بگیرد.مواد مخدری مانند کوکائین می‌توانند منجر به خونریزی مانند آنوریسم و سکته مغزی شوند اما جزئیات دقیق تاثیر آنها بر روی رگهای خونی مغز تا کنون ناشناخته باقی مانده که بخشی به دلیل محدود بودن ابزارهای تصویربرداری کنونی است.اما محققان با استفاده از روشهای جدید و ارتقاء یافته خود توانستند بطور دقیق تاثیرات کوکائین را بر رگهای خونی ریز در مغز موشها مشاهده کنند.این تصاویر نشان دادند که پس از 30 روز تزریق مزمن یا حتی تزریقات حاد مکرر، کاهش چشمگیری در سرعت گردش خون بوجود می‌آید. محققان برای نخستین بار توانستند ایسکمی خرد ناشی از کوکائین را شناسایی کنند که در آن گردش خون متوقف می‌شود.دانشمندان روش دیگری موسوم به توموگرافی انسجام نوری داپلر(ODT) را ابداع کردند که در آن، نور لیزر به سلولهای خونی برخورد کرده و بازتابیده می‌شود.آنها با اندازه‌گیری تغییر در فرکانس نور بازتابی توانستند سرعت جریان خون را تعیین کنند.

چرا غذا در هواپیما مزه دیگری می‌دهد؟

هنگامی که غذاها را بالای ابرها مزه می کنید، حس همیشگی شما از مزه ها گویا دیگر وجود ندارد!خطوط هوایی سرگرم امتحان راه هایی هستند تا اشتها و عادتهای خوراکی ما را در پرواز به حالت عادی برگردانند!وقتی شما سوار هواپیما می شوید و هزاران متر به سمت بالا صعود می کنید، طعم همه چیز از یک پسته گرفته تا یک دانه برنج به صورت های گوناگونی تغییر می کند. اما چرا؟در ارتفاع چند هزار متری، دو حس چشایی و بویایی اولین چیزهایی هستند که ناپدید می شوند. طعم، ترکیبی از این دو حس است و درک ما از طعم شوری و شیرینی در زمانی که درون یک کابین هواپیما هستیم، محدود می شود.چارلز اسپنس مدرس روانشناسی تجربی در دانشگاه آکسفورد می گوید: «غذا و نوشیدنی در هوا نسبت به روی زمین واقعا مزه متفاوتی دارد. دلایل زیادی برای این پدیده وجود دارد: نبود رطوبت، فشار کمتر هوا و صدای هواپیما»هنگامی که درون یک هواپیما قدم می گذارید، هوای درون کابین ابتدا احساس بویایی تان را تحت تاثیر قرار می دهد. سپس با زیاد شدن ارتفاع هواپیما، فشار هوا می افتد و سطح رطوبت درون کابین کاهش می یابد. در ارتفاع حدود ۹ کیلومتری (۳۰۰۰۰ فوتی)، رطوبت داخل کابین به کمتر از ۱۲ درصد می رسد که از رطوبت اغلب صحراها نیز کمتر است.بر اساس مطالعاتی که توسط موسسه «فرانهوفر» آلمان به سفارش شرکت هواپیمایی لوفتانزای این کشور انجام شده، ترکیب خشکی و فشار کمتر هوا حساسیت غده ­های چشایی شما را حدود ۳۰ درصد کاهش می دهد. این مطالعه نشان داد که ما تنها دو حس شوری و شیرینی را در شرایط پرواز از دست می دهیم. ترشی، تلخی و سایر طعم ها تقریبا بدون تغییر باقی ماند. یک مطالعه نشان داد افرادِ در حال گوش دادن به صدا های بلند پس زمینه، غذاها را کم نمک تر و کم شیرینی تر از حالت عادی حس می کنند. علاوه بر آن، برای کسانی که با صداهای بلند احاطه شده بودند، به طور غیر منتظره ای غذا ترد تر به نظر می رسید.

روستای دوقلوها

نیمی از دانش آموزان دبستان شهید «رحیم محمدزاده» شهرآباد شهرستان ابرکوه دوقلو هستند.این یک واقعیت شوک آور است که هرکسی برای نخستین بار وارد این دبستان می‌شود ،حتماً حیرت زده خواهد شد.در این مدرسه، دوقلوها چنان به هم وابسته اند که اگر یکی از قل ها نباشد، قل دیگر بی تابی کرده و حتی بدون دیگری نمی خوابد.شهرآباد که به روستای دوقلوها معروف شده، حدود 240 نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود 40 نفر از آنها دوقلو هستند. دوقلوهای این روستا که بیشتر دوقلوهای همسان هستند آنقدر به هم شبیه هستند که بیشتر مواقع آنها را با هم اشتباه می گیرند.در بسیاری از مواقع اگر آنها به تنهایی دیده شوند با قل دیگرشان اشتباه گرفته می شوند که این موضوع ماجراهای جالبی را رقم زده است. حدود 50 درصد از ازدواج های این منطقه از نوع فامیلی است و ممکن است یکی از دلایل افزایش دوقلوزایی باشد. همدلی و وابستگی این دوقلوها بسیار بیشتر از دیگر خواهر، برادرهای روستا است.مدرسه روستا دارای 24 دانش آموز در مقاطع پیش دبستانی تا پنجم است که از این تعداد نیمی از آنها دوقلو هستند.

نوشیدنی مطلوب برای آغاز هر روز

مصرف مخلوط آب گرم، عسل و آبلیمو برای نوشیدن در صبح توصیه می‌شود چرا که باعث نشاط و تقویت کبد می‌شود.لیموترش یکی دیگر از آن نوشیدنی‌ها است که مخلوط آن با آب گرم موجب تقویت سیستم بدنی می‌شود.لیموترش سرشار از ویتامینC است و برای مقابله با بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی مخصوصا در این فصل بی نظیر است.

آدامس‏هایی با طعم مواد مخدر

علی شمشیری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه وجود آدامس‌هایی که حاوی مواد مخدرند را در استان تایید کرد.وی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون نوع ماده‌مخدر صنعتی در جهان، اظهار کرد: این مواد ترکیبات صنعتی داشته و با تغییر هر یک از ترکیبات و فرمول ساخت آنها ماده مخدر جدیدی تولید می‌شود.این مواد در لابراتوارهای جهانی تولید شده و فرمول تولید آنها مشخص است، اما در آشپزخانه‌های داخل کشور به این فرمول توجه نشده و موادی را می‌سازند که پیش از آنکه بتوان آن را یک نوع مخدر محسوب کرد، یک نوع سم قوی و کشنده است.اینچنین شیوه تولیدی علاوه بر داخل در برخی کشورها به منظور قاچاق مواد مخدر صنعتی به ایران انجام شده و در برخی موارد این مواد را به اشکال مختلف خوراکی مانند آدامس وارد ایران می‌کنند.

توصیه‏ هایی برای درمان خروپف

خروپف کردن زمانی اتفاق می‌افتد که جریان هوا مجبور است از یک مجرای هوایی باریک در پشت دهان و بینی عبور کنند. در این شرایط هوا با شدت و فشار از مجرا عبور کرده و در نتیجه نقاطی از گلو و زبان که با «نرم‌کام» برخورد دارند به ارتعاش در می‌آیند و این ارتعاش همان خروپف کردن است.در صورتی که خروپف کردن با نفس نفس زدن یا مکث کوتاه در تنفس همراه باشد می‌تواند از وجود یک مشکل جدی حکایت داشته باشد و احتمالا فرد به نوع شدیدی از آپنه خواب مبتلاست. آپنه خواب روی سلامت قلب تاثیر سوء می‌گذارد.اگر خروپف کردن دلیل پزشکی جدی نداشته باشد می‌توان با روش‌های ساده‌ای این عارضه را درمان کرد یا از شدت آن کاست. یک روش ساده برای درمان خروپف، خوابیدن به پهلوست. در صورتی که فرد به خوابیدن به پشت عادت داشته باشد احتمال خروپف کردن در او بیشتر است. اگر عادت دارید به پشت بخوابید تلاش کنید از این شکل خوابیدن بپرهیزید.احتقان بینی موجب تشدید خروپف کردن می‌شود. استفاده از اسپری بینی تا حدودی می‌تواند این وضعیت را بهبود دهد و موجب شود جریان هوا راحت‌تر از مجرای هوا عبور کند. در صورتی که به آلرژی مبتلا هستید برای کاهش مواد آلرژی‌زا محل خواب خود را به طور مرتب پاکیزه نگه دارید.مصرف مواد الکلی موجب شل شدن ماهیچه‌های گلو می‌شود که در این شرایط ارتعاش ماهیچه‌ها افزایش می‌یابد و حتی فرد را در معرض خطر آپنه خواب انسدادی قرار می‌دهد و شدت خروپف کردن را افزایش می‌دهد.حرکات ورزشی برای تقویت ماهیچه‌های گلو و دهان وجود دارد. ورزش‌های مخصوص ناحیه «اوروفارنکس»، موجب سفت شدن ماهیچه‌های این قسمت شده و ارتعاشات همراه با صدا را به حداقل می‌رساند.تمام اعضای بدن به یکدیگر مرتبط هستند. در صورتی که با خروپف کردن با صدای بلند مشکل دارید به این مفهوم است که اعضای دیگر بدن هم به توجه نیاز دارند. هرچند ارتباط تایید شده‌ای بین چاقی و خروپف کردن وجود ندارد اما بسیاری از کارشناسان براین‌باورند که کاهش وزن می‌تواند در درمان آپنه خواب انسدادی موثر باشد.

چهار عامل اول مرگ ایرانیان

علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ۴ عامل اول مرگ ایرانیان به ترتیب سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان و تصادفات رانندگی هستند. بر اساس آ‌خرین آمار مطالعات سیمای مرگ در کشور سکته قلبی سالانه به مرگ 93 هزار ایرانی منجر می‌شود و اولین عامل مرگ و میر ایرانیان است. بر اساس این مطالعه کشوری سکته مغزی با مرگ‌ آوری سالانه 43 هزار نفر دومین عامل مرگ ایرانیان است و بعد از آن سرطان با 30 هزار مرگ در جایگاه سوم و تصادفات رانندگی با 19 هزار مرگ در جایگاه چهارم قرار دارد. مطالعه سیمای مرگ با مطالعه بار بیماری ها متفاوت است و در مطالعه سیمای مرگ بیماریهای روانپزشکی جز 5 عامل اول نیستند.

قدیمی ترین هتل یخی

 هتل یخی منطقه یوکاس یروی در شمال سوئد قدیمی‌ترین هتل یخی در جهان است.25سال پیش برای نخستین بار مهمانان این هتل در اتاق‌هایی با دیوارهای یخی و برفی شب را به روز رساندند.هر سال وقتی که دمای هوای سرزمین‌های شمالی سوئد و مدار قطب شمال به زیر صفر سقوط می‌کند، قالب‌های بلورین یخ از یک دریاچه محلی جمع‌آوری شده و به اشکال هندسی فوق‌العاده‌ای تراش می‌خورند. قبل از هر چیز برفِ فشرده‌شده نقش پشتیبان را بازی می‌کند تا خانه اسکیمویی یا همان "ایگلو"ی بزرگ و محکمی ساخته شود که در واقع نقش پوسته بیرونی هتل را بازی می‌کند.آن چه این خانه قطبی را به یک قلعه برفیِ جادویی تبدیل می‌کند، مجسمه‌های زیبای یخی و نورپردازی ویژه‌ای است که توسط هنرمندانی چیره‌دست طراحی، ساخته و پرداخته می‌شوند.ساخت هتل یخی سوئد اکتبر هر سال آغاز میشود تا در فصل زمستان پذیرای توریستها باشد. به مساحت و امکانات تفریحی این هتل که اولین پایه های آن در دهه 1970 میلادی ریخته شد هر ساله اضافه میگردد و "آیس هتل" امروز از جاذبه و شهرتی بین المللی برخوردار است. مسافرین "هتل یخی" سوئد اغلب از افراد ثروتمند تشکیل شده اند , قیمت اتاق‌ها در هتل یخی سوئد از 169 دلار شروع شده و به حتی 800 دلار در هر شب هم می‌رسد.هر ساله برای ساخت ساختمان اصلی هتل از بیش از ده هزار تن برف و یخ استفاده میشود و بعد صنعت کاران به ساخت وسایل آن مشغول میشوند. برخی از برجسته ترین هنرمندان و مجسمه سازان جهان هر ساله دست به خلق آثار زیبایی از یخ میزنند که بعنوان تزئینات هتل مورد استفاده قرار میگیرد.هتل یخی معمولا از ماه مه به بعد شروع به آب شدن و از بین رفتن میکند و چون در نزدیکی رودخانه بنا شده, آبهای ایجاد شده مجددا به رودخانه هدایت میشوند.

دختر سه ساله ایرانی در جمع کوچک‌ترین‌ اعضای انجمن جهانی تیزهوشان

دختر سه ساله ایرانی با ضریب هوشی 155 به عضویت انجمن بین‌المللی تیزهوشان (Mensa) درآمد.منسا، انجمن بین‌المللی تیزهوشان با گروه‌های متعدد ملی و منطقه‌ای در سراسر جهان است که اقدام به گردآوری افراد دارای بهره هوشی بالا کرده و با برنامه‌های سازماندهی شده، سعی در پرورش هر چه بهتر توان هوشی اعضا دارد.رها دائمی، مادر در این ارتباط می‏گوید: حدود دو درصد از مردم کل جهان که ضریب هوشی بالای 135 دارند می توانند عضو منسا شوند و «نفس» اولین کودک ساکن ایران است که در نوامبر 2014 به عضویت این سازمان درآمده است. کمتر از ۱۵۰ کودک زیر سن مدرسه در کل دنیا عضو منسا هستند.دخترم از هفت ماهگی اولین کلماتش را ادا کرد و از دو سالگی پایتخت کشورها، سیارات منظومه شمسی، اندام های داخلی و خارجی بدن، متضادها و اشکال هندسی را می شناسد. خواندن و نوشتن حروف انگلیسی نیز از دیگر توانمندی های اوست.نفس در حال حاضر تمام کتاب‌های پیش دبستانی را بلد است و می تواند به راحتی دوره دبستان را شروع کند .

نمکدان‏ها را بشکنید

نمک عامل اصلی فشار خون و بیماریهای قلبی است. هر انسان روزانه حداکثر ۳ گرم نمک نیاز دارد در حالی که این میزان را فقط با خوردن ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم نان یا پنیز یا سس به دست می‌آورد، بنابراین همه مردم باید نمکدانها را از بین ببرند.۱۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان خود را از دست می‌دهند ۹ میلیون نفر از این افراد به علت فشار خون می‌میرند که علت اصلی فشار خون نیز مصرف نمک است.فنلاند به عنوان یک کشور موفق طی سه دوره ۱۰ ساله توانست هر ۱۰ سال یک گرم مصرف سرانه نمک را در کشورش کاهش دهد.تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نمک در آقایان و افراد چاق بیشتر از دیگران است.در هر صد گرم پنیر ۲.۲گرم، در هر صد گرم نان ۲.۳ و حتی در هر صد گرم سس گوجه ۱.۸ گرم نمک وجود دارد و این میزان در نان سنتی به ۱.۷۵ می‌رسد.سرطان معده اولین سرطان در آقایان ایرانی به شمار می‌رود.۵ تا ۶ هزار نفر در کشور سرطان معده دارند سرطان‌های معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ و ریه به ترتیب سرطان‌های اصلی در مردان را تشکیل می‌دهد.

تقویت عضله با فکر خوب

تحقیقات جدید نشان داده است که حتی فکر کردن درباره ورزش نیز می‌تواند باعث رشد بافت‌های عضلانی می‌شود. محققان دانشگاه اوهایو برای رسیدن به این نتیجه که چه چیزی باعث رشد بافت‌های عضلانی می‌شود دو گروه را مورد بررسی قرار دادند. به افراد یک از این گروه‌ها گفته شد که تا روزی 11 دقیقه، 5 روز در هفته به ورزش فکر کنند. از آن‌ها خواسته شد که کاملا تصور کنند که در حال ورزش هستند و حرکات کششی بر روی جاروها انجام می دهند. بعد از 4 هفته میزان رشد عضلات همه افراد در دو گروه اندازه‌گیری شد. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که 4 هفته فکر کردن درباره ورزش باعث شده است که قدرت عضلانی این افراد دو برابر افرادی شود که درباره ورزش فکر نکرده‌اند.مدیر این تحققیات می‌گوید: آنچه مطالعات ما نشان می‌دهد این است که ورزش ذهنی روشی مناسب برای جلوگیری از ضعیف شدن عضلات است.افرادی که به ورزش فکر کردند نه آن‌ها بازوهای قدرتمندتری پیدا کردند بلکه قدرت مغزی آن‌ها نیز افزایش یافت. ورزش ذهنی باعث قدرتمند شدن راه‌های عصبی – عضلانی می‌شود.البته این مطالعات نمی‌خواهد نشان دهد که تنها فکر کردن درباره ورزش کافی است بلکه با ورزش واقعی فواید اصلی حاصل می‌شوند. اما این مطالعات می‌خواهد نشان دهد که ارتباط بین مغز و بدن بسیار قوی است.نتایج این تحقیقات می‌تواند در جلوگیری از ضعیف شدن عضلات بر اثر افزایش سن کمک کند.

آثار حیات در کره مریخ

گروهی متشکل از سه محقق ایتالیایی به ریاست پروفسور «جورجو بیاچاردی» از بخش بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه 'سیئنا' در شمال این کشور با انتشار نتیجه تحقیقات خود درخصوص این کشف جدید در مجله علمی 'نشریه بین المللی علوم هوا و فضانوردی' یک دگرگونی در تحقیقات درباره آثار حیات در کره مریخ ایجاد کردند.این پروفسور ایتالیایی به همراه «وینچنتسو ریتزو» و «نیکولا کانتاسانو» در مرکز ملی تحقیقات این کشور با مطالعه و بررسی دقیق تصاویر به دست آمده از سنگ های رسوبی توسط کاوشگر 'Opportunity' سازمان فضانوردی 'ناسا'، موفق به کشف ساختارهای میکروسکوپی فسیلی شد.بیاچاردی در این رابطه گفت: ما در این تحقیقات تصاویر ساختارهای 'microbialites' کره مریخ را با مشابه زمینی آن مقایسه کردیم که شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و پارامترهای شکل 'فراکتال' آن دقیقا شبیه به نمونه زمینی است.

کلید معمای انقراض نسیل‏ها

انفجار پرتوهای گاما قدرتمندترین انفجار در عالم محسوب می شود. در کسری از ثانیه ستاره ای که چگالی بسیار بیشتری از خورشید منظومه شمسی دارد درون سیاه چاله ای فرو می افتد. در این هنگام لایه های خارجی آن از هسته جدا می شود و اتفاقی بزرگ در عالم روی می دهد.در نتیجه این انفجار، پرتوهای دوقلویی از ستاره در حال مرگ خارج می شود. آنها آنقدر روشن هستند که می توان از فاصله میلیاردها سال نوری نیز مشاهده شان کرد. در اندک زمانی که کمتر از یک ثانیه به طول می انجامد انفجار پرتوی گاما آنقدر انرژی تولید می کند که بسیار بیشتر از کل انرژی تولید شده توسط خورشید در طول حیاتش است. اخترشناسان معتقدند کلید معمای برخی از انقراض نسل ها در تاریخ زمین را می توان در انفجار پرتوهای گاما جستجو کرد. به عقیده آنها بزرگترین و مهیب ترین تخریب صورت گرفته در زمین به ۴۵۰ میلیون سال پیش مربوط می شود، زمانی که انقراض مهم Ordovician–Silurian در زمین روی داد.در آن عصر موجوداتی که در نزدیکی سطح اقیانوس زندگی می کردند لطمات بیشتری نسبت به ساکنان اعماق متحمل شدند و این دقیقا با آنچه که دانشمندان درخصوص برخورد پرتوهای گاما با زمین ممکن است روی داده باشد مطابقت دارد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.