وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه درهای کشور هنوز بروی قاچاق باز است، گفت: رشد صنعت در شش ماهه امسال به ۵ درصد رسیده است. نعمت زاده از توقف توسعه فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به دلیل کمبود آب خبر داد.

درهای کشور هنوز بروی قاچاق باز است؛توسعه فولاد مبارکه و ذوب آهن متوقف شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از ظهر امروز (شنبه چهارم بهمن ماه) در یک نشست خبری،‌ اظهار داشت: عملکرد 9 ماه و گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که رشد منفی اقتصاد در سال  های 90 و 91 پشت سر گذاشته شده است.

* رشد صنعت 5 درصد شد

وی با بیان اینکه رشد صنعت در سه ماهه نخست 10 درصد بوده است،‌گفت: در شش ماه نیز رشد صنعت 5 درصد بود طبیعی است هرچه جلوتر می رویم از رشد کاسته شود ولی این به معنای این نیست که رشد منفی در صنعت داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی در کلان رشد اقتصادی را اعلام کرده ولی بخش های مختلف را هم اعلام خواهد کرد، گفت: در صادرات غیرنفتی دو روز قبل از گمرک اطلاعات را گرفتیم و امروز هم مرکز آمار گمرک اطلاعات را داد که نشان می دهد ده ماهه صادرات غیرنفتی 42.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به ده ماه گذشته 24 درصد رشد داشته است.

*واردات 15درصد بیشتر شد

نعمت زاده همچنین با تأکید براینکه واردات کشور 43.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به ده ماه سال قبل 15 درصد رشد یافته است، تصریح کرد: همچنین ترکیب واردات نشان می دهد که عمدتاً کالای واسطه‌ای و مواد اولیه وارد شده است همچنین رشد بیشتر در کالاهای سرمایه ای داریم که نشان می دهد ماشین آلات وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: در کالاهای مصرفی رشد کمتری داشته ایم؛ هنوز درهای قاچاق به روی جامعه باز است و بیشتر انتقادات هم این است که به صورت غیررسمی و از مناطق آزاد کالای مصرفی وارد کشور می شود درحالی که آمار گمرک چیز دیگری را نشان می دهد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه از 42.5 میلیارد دلار صادرات 12 میلیارد دلار میعانات گازی است، گفت: تا پایان سال به 50 میلیارد دلار در صادرات غیرنفتی خواهیم رسید. در کالاهای مختلف نیز آمار نشان می دهد در خودرو بیشترین رشد تولید را داشتیم. در سواری 9 ماهه 64 درصد،‌وانت 58 و کامیون 144 درصد و لوازم خانگی 30 درصد، مس 5.3 درصد،‌ ظروف چینی 8.6 درصد رشد داشته ایم.

* تولید 1.2 میلیون خودرو در دستور کار است

نعمت زاده با اشاره به رشد منفی در تولید برخی کالاها گفت: ده ماهه 930 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال قبل 63.5 درصد افزایش داشته‌ایم. برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار خودرو در دستور کار است که اگر به آن هم نرسیم به 96 درصد برنامه خواهیم رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح های ویژه صنعتی و تولیدی هم اظهار داشت: طرح های اولویت دار را انتخاب کرده ایم که با اختصاص اعتبار آنها را فعال کنیم؛‌صندوق توسعه ملی چند ماهی است که روزانه مصوبات خود را به ما گزارش میدهد.

وی با اشاره به اینکه تا تحریم است مشکلات بانک های بین المللی و عدم ارتباط بانک های داخلی با آنها را داریم، تصریح کرد: برای هفت طرح فولادی گشایش اعتبار به صورت فاینانس انجام دادیم.

* توسعه فولاد مبارکه و ذوب آهن متوقف شد

نعمت زاده ضمن تاکید براینکه با تکمیل طرح های 40 تا 70 درصد در استان اصفهان نزدیک 30 هزار شغل ایجاد می شود، افزود: در اصفهان بخاطر محدودیت آب توسعه پروژه های بزرگ صنعتی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن را متوقف کرده ایم.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت ادامه داد: امسال روی شفاف سازی خیلی کار کردیم؛ در خصوص ثبت سفارش برای مواردی که نیاز به مجوز خاص از سایر دستگاه ها نیست، هر کسی می تواند از شرکت خود ثبت سفارش حدود 3 هزار کالا را انجام دهد، زمان را در این مورد صفر کرده ایم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر ماشینی شدن اطلاعات معادن در استان های مختلف، کفت: در تلاشیم تا دو ماه آینده مرکز اطلاع رسانی ملی در این باره ایجاد کنیم، فعلا در هر استان فعالیت های معادن آن استان ماشینی است.

وی همچنین این را هم گفت که تا اواخر امسال و اوایل سال آینده این شبکه را به گونه ای گسترش خواهند داد که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم امکان رویت فعالیت معادن وجود داشته باشد.

نعمت زاده علت شفاف سازی و انتشار اطلاعات معادن را جلوگیری از ایجاد رانت برای عده ای خاص دانست و ادامه داد: یکی از اهداف این دولت مبارزه با فساد است و باید از ریشه مسائل فساد را مورد رسیدگی قرار داد.

وی با اشاره به رتبه کسب و کار ایران در جهان گفت: باید رتبه به زیر 100 برسید و الان به 130 رسیده و اگر بتوانیم تلاش کنیم شاید در دو سه ماه آینده 30 رتبه را هم بتوانیم بهبود ببخشیم.

به گزارش تسنیم، در ادامه نوبت به پرسش و پاسخ رسید و نعمت زاده به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در خصوص تکلیف یارانه تولید و اینکه آخر سال شد و یارانه به تولید نرسید؟ گفت: ما هم نرسیدیم. ده ها بار دنبال کردیم و کماکان دنبال آن هستیم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده اند که این مبالغ را تخصیص دهند.

این خبر درحال تکمیل است، لطفاً بروز رسانی کنید.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.