به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ مراسم تودیع محمد احسانی و معارفه حبیب ایل بیگی به عنوان معاون جدید ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی صبح روز دوشنبه 13 بهمن در سالن بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این مراسم حجتالله ایوبی رییس سازمان سینمایی گفت: ارتباط موثر با نسل جوان از شاخصهای مدیریت محمد احسانی به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بود و امیدوارم حبیب ایل بیگی راه این مدیر سینما را ادامه بدهد.
«حجت الله ایوبی» در این مراسم افزود: به هر حال جلسه تودیع برای فردی که تودیع میشود شیرین است و ما حسرت میخوریم آقای احسانی دیگر در سازمان سینمایی نیست.
وی با تقدیر از کسانی که در 17 ماه گذشته سینمای ایران را یاری کردند اظهار کرد: اگر به گذشته برگردیم میبینیم که خیلیها تردید داشتند که قدم در این راه بسیار سخت بگذارند؛ آقای احسانی پس از درخواست من با وجود اینکه میدانست مدیریت چقدر دشوار است این مسئولیت را پذیرفت.
رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: شاید آقای احسانی برای اهالی سینما خیلی شناخته شده نبودند اما این مدیر سینمایی خیلی زود توانست اعتماد سینماگران را با شخصیت آرام و متین خود جذب کند.
ایوبی ادامه داد: این احساس آرامش روز به روز تقویت شد و من همیشه از ایشان خوب شنیدم. اعضای شورای نمایش، اعضای شورای صنفی که نگران ارتباطشان با سازمان سینمایی بودند با این مدیر سینمایی ارتباط موثری داشتند.
وی تاکید کرد: ثمره برخوردها و تلاشهای محمد احسانی در جشنواره فیلم فجر سی و سوم مشخص است و از همکاری این مدیر موفق بسیار خرسندیم.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: با رفتن ایشان به صدا و سیما به شدت مخالف بودم اما آنچه مرا متقاعد کرد با رفتن این بود که روابط بین سینما و تلویزیون در این اثنا ساماندهی خواهد شد.
ایوبی گفت: سینما از تلویزیون انتظار به حق دارد؛ در تمام کشورهایی که دارای سینما و تلویزیون هستند روابط کاملا مشخص شده و تلویزیون وظیفه حمایت از سینما دارد. تلویزیون میتواند سینما را به اوج برده و یا تعطیل کند.
وی تصریح کرد: امیدواریم با حضور محمد احسانی روابط بین سینما و صدا و سیما سامان پیدا کند؛ با نگاه مثبتی که رئیس سازمان صدا و سیما و آقای پورمحمدی به سینما دارند امیدوارم منشور مناسبات مشخص شود.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: توجه محمد احسانی به نسل جوان یکی از شاخصهای عملکرد این مدیر سینمایی بود. باور و اعتقاد به قدرت خلاقیت جوان بسیار مهم است و آقای احسانی به این امر اعتقاد داشت.
ایوبی ادامه داد: شورای پروانه ساخت و نمایش مشمول چهرههای درخشان سینما و عرصه فرهنگی است و آقای احسانی نیز در این شوراها توانستند موفقیتهای بزرگی را رقم بزنند.
وی در ادامه از حضور محمد احسانی در یکی از شوراهای ساخت و نمایش خبر داد و از اینکه این مدیر سیما این مهم را پذیرفته است.
رییس سازمان سینمایی توضیح داد: جای آقای احسانی را چهرهای آشنا و مقبول گرفت؛ در سوابق آقای ایل بیگی جز موفقیت ندیدیم و معتقدم اگر در زمان جشنواره نبودیم بسیاری از اهالی سینما در این مراسم حضور مییافتند.
ایوبی تاکید کرد: تردید داشتم آقای ایل بیگی را از انجمن جدا کنیم از طرفی مطمن هستم که فعالیتهای خوب آقای احسانی توسط آقای ایل بیگی ادامه مییابد.
وی اظهار کرد: با توجه به جایگاه انجمن جدا کردن ایل بیگی از این انجمن دشوار بود. وی به همه شهرها میرفت و شور و شعفی در انجمن به وجود آورد و امیدواریم با حضور حبیب ایل بیگی روزها و ماههای خوب و پرامید در انتظار سینمای کشور باشد.
رییس سازمان سینمایی افزود: فعالیت معاونت نظارت فقط نظارت بر امر تولید نیست بلکه مناسبات سینمایی با اصناف، منزلت و کرامت، ایجاد امنیت خاطر، رفع دغدغه سینماگران و ساماندهی نیز در این مهم گنجانده میشود.
منوچهر شاهسواری به عنوان یکی از اعضای شورای ساخت در این مراسم گفت: من به نمایندگی خانه سینما در شورای پروانه ساخت حضور داشتم و در خدمت محمد احسانی بودم.
انتخاب راه درست برای فعالیت در بین همه آحاد بشر امر مهمی است. آل پاچینو در «بوی خوش زن» به طرف مقابلش میگوید وقتی به انتخاب دو راهی رسیدم میدانستم راه درست کدام است اما راه غلط را انتخاب کردم چون راه درست خیلی دشوار است و راه غلط عادیتر است. آقای احسانی در بدو ورود به سازمان سینمایی انتخاب دشواری داشت.
وی افزود: یکی از مشخصات آقای احسانی که برای من اهمیت داشت که شاخص قابل تکریمی است سکوت این مدیر سابق سینمایی به معنای شنیدن است. بخش بزرگی از تصمیمات درست در این ایام ناشی از تکای ایشان به شنیدن و بدون هیاهو بودن است.
همچنان معتقدم آقای احسانی به سینما که آمد با اتکا به حقانیت سکوت میدانست که پس از شنیدن میتوان تصمیم گرفت.
این مدیر سینمایی بسیار روشن بود و به روح پیوند و تالیف باور داشت و این امر موجب شد تصمیمات درست با روشهای درست از سوی آقای احسانی اتخاذ شود.
شاهسواری ادامه داد محمد احسانی از وقتی وارد سینما شد هوای جوانان را داشت و برخی جوانان را به حوزه تولید برگرداندند؛ بدون اینکه در امور آنان دخالت داشته باشند.
وی افزود: ما در حال از دست دادن ویترین هاو پیش خوانهای فرهنگی هستیم که متعلق به ما است و بدون آنها نفس کشیدن در جهان فرهنگ امکانپذیر نیست. برای حفظ این ویترینهای فرهنگی وجود نظام همدل امری ضروری است. چارهای نداریم که بین کارگزاران و فیلمسازان و مدیران یک جریان دائم ارتباطی به معنای متعهدانه و مسوولانه برقرار کنیم در غیر اینصورت مخاطب را از دست میدهیم. حتما دغدغههایی که داشتند را در مدیریت مطبوعه خود پیگیری خواهند کرد. همچنین حیبب ایل بیگی که فرزند سینما است نیز در مدیریت جدید موفق خواهد بود.
وی ادامه داد: به عنوان نماینده خانه سینما ارتباط معقول و منطقی با آحاد صنفی یکی از راه حلهای برون رفت از مسائلی است که سینمای ایران گرفتار آن است. ما را در مقام همراهان همیشگی خود برای تحقق هدفهای مورد نظر در سینما بدانید. تصمیماتت عجولانه نگیریم و تصمیمات خردمندانه جز فضای سایبری بیرون را به سینما تعمیم ندهیم وای به حال ما اگر به استناد این فضاها و اطلاعات فهم و درک خود را تنظیم کنیم و فهم عمیق از گفتوگوها بدون مسامحه به دست میآید و حتما آینده فرهنگی ما جز از مسیر گفتوگو و همدلی نمیگذرد.
در این مراسم محمد احسانی نیز با تبریک دهه فجر و جشنهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: کار ویژهای در مدت کوتاه حضورم در سازمان سینمایی نکردم و از اعتماد آقای دکتر ایوبی تشکر میکنم.
وی یادآور شد: تاریخی که آمدیم سینما حالت توقف موقت پیدا کرده بود و با دوستان تلاش کردیم سینما به حرکت طبیعی خود بازگردد. شاید تنها کاری که انجام شد تلاش کردیم پیام دوستی و احترام و تعامل را به سمت دوستان سینماگر ارسال کنیم و سینما مرهون تلاش سینماگران است و مدیران زمینه ساز برای فعالیت دوستان هستند برای دوستان آرزوی توفیق میکنم: سینمایی با مشی و مرام روح الله (ره).
در ادامه این مراسم حبیب ایل بیگی در متن سخنرانی خود گفت:
به همه شما عزیزان، سَروران، میهمانان ارجمند و اعضاء خانواده بزرگ و با کرامتِ سینمای ایران عرض سلام و ارادت میکنم. خدای منّان را شاکرم که تقدیر ما را در برههای از تاریخ ایران رقم زد که جهانیان از آن به عصر خمینی کبیر (ره) تعبیر کردند و امروز مفتخریم که بزرگترین جشن سینمای ایران را مقارن با جشن سی و شش سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آغاز کردیم. هم نسلان من تأیید خواهند کرد که شُکوه و عظمت امروز سینمای ایران، مَدیون و مَرهون نگاه آن بزرگ مرد تاریخ ایران است که سینما را از زنگار اباحهگری دوران پهلوی زدود و رسالتی فرهنگساز و تمدّنساز برای این هنر- صنعت عصر مدرن قائل شد. اگر نگاه پویا، ژرفاندیش و آیندهنگر آن معمار بزرگ انقلاب در خصوص رسالتی که سینما میتواند برای انقلاب اسلامی داشته باشد نبود، شاید هیچگاه سینمای ورشکسته آن روزگار نمیتوانست از درون، متحول شده و به فراگیرترین هنر انقلاب اسلامی تبدیل شود. فراموش نکنیم در این روزها که برای دستآوردهای انقلاب اسلامی در حوزههای گوناگون علمی، پزشکی، دفاعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و سیاسی جشن میگیریم افتخاراتی که سینمای ایران در این سی و پنج سال رقم زده را از یاد نبرده و آنرا ارج نهیم.
دیری نخواهد پایید که مُنادیان آزادیِ بیان که هنر را به ابزار توهین به مقدسترین شخصیت عالم امکان تبدیل ساختند با دیدن فیلم سینمایی محمد (ص) در اکران جهانی، به قدرت فرهنگی سینمای ایران در انتقال پیامهای وحیانیِ اسلام اذعان کرده و آن سخن پیر فرزانه که فرمود «هنر یعنی دمیدن روح تعهد در انسانها» نمود عینی خواهد یافت و شیفتگان راستین حقیقت خواهند دید سینمایی که مشی و مرام و مسلک روحالله را پی بگیرد هرآینه پیاماش بر ذهن و ضمیر و فطرت پاک انسانها در هر کجای عالم که باشند خواهد نشست.
اینجانب با درک چنین جایگاهی که سینما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد و در سالی که مقام معظم رهبری آنرا سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند این مسئولیت را پذیرفته و با توکل به خداوند مُتعال و اَنفاس ذکیه حضرت ولی عصر (عج) و همراهی و مساعدت همکارانم در سازمان سینمایی تلاش خواهم کرد موجبات رشد، بالندگی و رونق سینمای ایران را در سالهای آتی فراهم نمایم.
نکات بسیار مهمی که برادر ارجمندم جناب آقای دکتر ایوبی ریاست محترم سازمان سینمایی در حکم انتصاب اینجانب آوردند روشن، شفاف، صریح و گویا بوده و به مثابه مأموریت اصلی این معاونت در دوره جدید قلمداد خواهد شد.
امیدوارم معاونت ارزشیابی و نظارت با پتانسیلی که در بدنه کارشناسی خود داشته و اخذ کمک از صاحبنظران سینمای کشور که قطعاً از آنها جهت همفکری و مشاورت دعوت خواهد شد بتواند نقشه راه سینمای تراز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 را ترسیم کرده و زمینه شکوفایی اقتصاد سینمای ایران را فراهم نماید.
از جناب آقای دکتر احسانی که در یکسال گذشته زحمات ارزشمندی در این معاونت کشیدهاند تشکر و قدردانی کرده و انشاء الله در مسئولیت خطیری که در سازمان صدا و سیما بر عهده گرفتهاند منشاء خیر و برکات باشند.
خدایا چنان کن که پایان کار تو خشنود باشی و ما رستگار
در ادامه این مراسم از سند مالکیت فیلم رونمایی شد. حجت الله ایوبی در ادامه در این باره یادآور شد: کامبیز نوروزی از جمله نوادر حقوقدانانی هستند که علاقهمند به مسائل و جزییات سینمایی دارند.
وی با اشاره به تنظیم سند مالکیت آثار سینمایی اظهار کرد: برای تنظیم سند مالکیت فیلمها کمیتههای کاری وجود داشت؛ امیدوارم وضع مالکیت، فروش حقوق و دیگر مناسبات آثار سینمایی از این طریق ساماندهی خواهد شد.
رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه امروز سند مالکیت فیلمهای سینمایی رونمایی خواهد شد توضیح داد: امیدوارم با کمک اهالی سینما این سند روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گیرد و قابل ارائه در بخشهای اقتصادی مختلف باشد.
ایوبی امیدوارم مردمی که میتوانند آثار سینمای ایران را در دوره جدید ببیند حاصل دست رنج سینماگران را ببیند و رضایت داشته باشند.
فرهاد توحیدی نیز در ادامه گفت: قصد داریم در جلسهای جداگانه در خانه سینما از آقای احسانی قدردانی کنیم و امیدوارم آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم شرکت کنند.
وی اظهار کرد: در نگاه ساختارگرایانه، تاریخ به دنبال کشف عناصر تخطی ناپذیر است و عصرهای مختلفی به نامهای مختلفی نامگذاری شده است.
رییس هیات مدیره خانه سینما افزود: بر مبنای تفکر مدرنیته، موج مدرنیزاسیون شکل گرفت و اتفاقی که در کشور ما رخ داده تقدم مدرنیته و مدرنیزاسیون جابجا شده و مدرنیزاسیون بر تفکر مدرن غلبه کرده است.
توحیدی ادامه داد: نمونه بارز ورود عناصر صنعتی ورود دوربین عکاسی در دوره ناصر الدین شاه است.
وی توضیح داد: در سینمای ایران امروز گرفتار تاخر هستیم و در بخش قوانین نیز در دوران ماقبل آنالوگ به سر میبریم؛ در این قوانین درباره سند مالکیت کمتر آیین نامهای دیده میشود و تنها یک قانون امور مصنفین داریم که متعلق به سال 1348 است که هیچوقت به روز رسانی نشد.
رییس هیات مدیره خانه سینما اظهار کرد: امیدوارم این سند با کمک اهالی سینما نوشته شود.
توحیدی ادامه داد: در دولت یازدهم در بخش سینما کارهای مثبتی شروع شده و اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است؛ تنظیم قراردادهای تیپ که روابط بین کارفرما و کارگزار را تدوین میکند و حقوق مولف و مصنف در حال پیگیری است و از سوی کامبیز نوروزی تهیه شده است.
وی گفت: امیدوارم با تغییر قوانین به سمت شفافیت برویم و اسناد درجه در این بخش از سوی مدیران به جای بماند.
گفتنی است رمضانعلی حیدری خیلی سرپرست بنیاد سینمایی فارابی، سید محمد مهدی طباطبایی مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری، محمد رضا فرجی مدیر امور سینماها، محمد مهدی حیدریان مدیرعامل موزه سینما، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر، امیر حسین علم الهدی مدیر بخش هنر و تجربه، سید محمد صادق موسوی مدیر بخش امور شبکه نمایش خانگی، بهمن حبشی مدیرکل دفتر مجتمع سینمایی و امیر اثباتی، محمد مهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، سهیل جهان بیگلری، منوچهر شاهسواری از جمله سینماگران حاضر در این مراسم بودند.
نظر شما