روحانیون و کارشناسان مسلمان و مسیحی روز شنبه در نشست مشترکی تحت عنوان ˈخانواده: چالش ها و سودمندی ها ˈ که در محل کلیسای ˈسنت آگوستینˈ و مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد، تصریح کردند که نهاد خانواده در دنیای معاصر بویژه در غرب دچار چالش های جدی شده است .

نهاد خانواده در دنیای معاصر بویژه در غرب دچار چالش های جدی شده است

به گزارش  قدس آنلاین  به نقل از ایرنا، در بخش نخست این نشست مشترک که در محل کلیسای ˈسنت آگوستینˈ برگزار شد، ˈ کالین ایموسˈ پدر روحانی و کشیش این کلیسا، حجت الاسلام بهمن پور محقق دینی و خانم ˈمگی هیندلیˈ کشیش انگلیکان به بررسی چالش های معاصر پیش روی نهاد خانواده و تبیین دیدگاه های دینی در این زمینه پرداختند.

پدر ˈایموسˈ در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان مسلمان و مسیحی، به اهمیت گفت وگوی بین ادیان، نه لزوماً برای نزدیک شدن دیدگاه ها، که برای آشنایی و شناخت درست از دیدگاه های ادیان دیگر تاکید کرد.

وی نهاد خانواده را واجد ریشه ها و ویژگی های زیستی (بیولوژیک)، تاریخی و جغرافیایی دانست و گفت: این بدان معنا است که ما هویت خود را به طور تاریخی از خانواده می گیریم، زیست و حیات ما توسط خانواده شکل می گیرد و جغرافیای حضور ما در این دنیا نیز وابسته به خانواده ای است که در آن متولد می شویم.

کشیش کلیسای سنت آگوستین در ادامه به معرفی خانواده «انتخابی» از دیدگاه یک مسیحی پرداخت و گفت: خانواده انتخابی عبارت است از کسانی که به طور انتخابی و از طریق غسل تعمید به عنوان فرزند خوانده یا پدرخوانده با ما خویشاوندی پیدا می کنند. نوع دیگر خانواده از دیدگاه مسیحیت عبارت است از خانواده کلیسا یا جماعت مومنین که برای عبادت گرد هم می آیند.

پدر ایموس در بررسی چالش های پیش روی خانواده توضیح داد: این چالش ها به هیچ عنوان تازه نیستند و اگر نگاهی به کتاب مقدس بیندازیم خواهیم دید که از همان صفحه اول، آدم و حوا و سپس پسران آنها هابیل و قابیل دچار بحران در داخل خانواده بوده اند.

پدر ایموس سپس به بررسی چالش های امروزی و مدرن پرداخت و از سوءاستفاده و آزار در داخل خانواده، مشغولیت و عدم صرف وقت اعضای خانواده برای یکدیگر و تک والد بودن به عنوان نمونه هایی از این چالش ها نام برد.

وی همچنین فشارهای مالی وارد شده به نهاد خانواده و همچنین افزایش نگران کننده خودکشی را به عنوان نمونه های دیگر از این چالش ها برشمرد.

حجت الاسلام بهمن پور نیز دراین نشست با اشاره به دیدگاه های اسلامی درخصوص خانواده، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص ) در زمانی مبعوث شدند که برخی از قبایل عرب دختران خود را زنده بگور می کردند و برخی از ترس فقر بچه های خود را می کشتند.

وی با تصدیق اینکه اسلام و مسیحیت دیدگاه های لزوماً یکسانی در مورد خانواده ندارند؛ خانواده را عنصر اساسی و شکل دهنده جامعه معرفی کرد و گفت خانواده نه فقط محلی برای انتقال حیات که مدرسه ای برای انتقال ایمان به نسل های آینده است.

حجت الاسلام بهمن پور ضمن اشاره به تمایز دو واژه عربی «مودت» و «محبت» در قرآن گفت: محبت به معنی عشق و علاقه درونی اما مودت ظهور و بروز این عشق در رفتار متقابل با کسانی که دوست داریم، است.

وی ازدواج را پایه و اساس خانواده دانست و گفت: که از دیدگاه اسلام، مسلمانان موظف هستند که به افراد مجرد برای تشکیل خانواده کمک کنند.

حجت الاسلام بهمن پور گفت: در عصر حاضر خانواده تحت تاثیر فردگرایی مفرط و از خودبیگانگی قرار گرفته و مواردی چون خانواده های تک سرپرست، خانواده های بدون ازدواج و ازدواج همجنس ها، تقدس خانواده را مورد تهدید قرار داده است.

وی گفت: اکنون متاسفانه رابطه زن و مرد با شهوت تعریف می شود و نه با عشق؛ و متاسفانه کلمه عشق به عنوان مترادف شهوت و لذت جنسی در رسانه ها بکار می رود.

این محقق دینی از غیرکالایی کردن رابطه جنسی که اکنون حتی به ابزار اصلی تبلیغات کالاهای مصرفی تبدیل شده، توجه به فداکاری، از خود گذشتگی و پرهیز از فردگرایی افراطی به عنوان راهکارهایی در برابر این چالش ها، نام برد.

خانم ˈمگی هیندلیˈ، کشیش آنگلیکان و مدیر مرکز بین الادیان لندن نیز در این نشست با اشاره به این که به دنبال ایجاد مقایسه و تاکید روی تفاوت دیدگاه های اسلام و مسیحیت نیست، گفت: اگر به تاریخ نگاه کنید خواهید دید که مسیحیت یک دین خانواده محور نیست، پیامبر آن یعنی حضرت مسیح (ع ) تا آخر عمر مجرد بود و بسیاری از حواریون او یا مجرد بودند یا برای همراهی با او خانواده های خود را ترک کرده بودند و به همین ترتیب کلیسای کاتولیک نیز تاکنون تجرد را فضیلتی برای راهبان و کشیشان می داند با این حال از اینکه کلیسای کلیسای پروتستان این محدودیت را به نفع تشکیل خانواده برداشته، خرسند است.

خانم مگی هیندلی افزود: خانواده در قرن بیستم شاهد تحولات بسیاری بوده و خانواده اکنون شکل های گوناگونی گرفته است که خانواده غیرهمجنسگرا هنوز اصلی ترین و معمول ترین آنهاست.

مدیر مرکز بین الادیان لندن گفت: ما هرگز نمی توانیم همه وظایف خود در قبال خانواده را به خوبی انجام داده و بنابراین همیشه در انجام این وظیقه قاصر خواهیم بود.

وی خانواده را منبع عشق و محبت بدون قید و شرط معرفی کرد که ما را با محبت خدا به بنده اش که آن نیز بدون قید و شرط است آشنا می کند.

خانم مگی هیندلی، گفت: خانواده به خودی خود در مسیحیت یک هدف نیست، بلکه وسیله ای برای تشکیل جامعه ای سالم و دنیایی بهتر است .

پس از پایان نیمه نخست این گردهمایی، نمازگزاران مسلمان برای ادای فریضه نماز ظهر و عصر عازم مرکز اسلامی انگلیس شدند و مومنین مسیحی برای اجرای مراسم دعای خود در کلیسا درنگ کردند و ادامه برنامه پس از مراسم دعا و نماز و صرف ناهار در کتابخانه مرکز اسلامی انگلیس پی گرفته شد.

در بخش دوم این برنامه، ˈپل هندریکسˈ اسقف اعظم کاتولیک وعضو مرکز ˈگفت وگوی اسلام و مسیحیتˈ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی رییس مرکز اسلامی انگلیس و خانم ˈعالیه اعظمˈ رئیس ˈمجمع گفت وگوی اسلام و مسیحیتˈ سخن گفتند.

اسقف ˈهندریکسˈ در این نشست با بیان اینکه قصد دارد بیشتر در مورد سودمندی ها و نه چالش های پیش روی خانواده حرف بزند، گفت: با اینکه ما همه به اهمیت خانوداه واقف هستیم اما بد نیست سوال را به صورت دیگری بپرسیم: اینکه هدف از آفرینش ما چیست؟ ما برای چه به این دنیا آمده ایم؟ و خدا چرا ما را خلق کرده است؟ وی گفت: هر دو دین ما (اسلام و مسیحیت) قبول دارند که خدا ما را خلق کرد تا زندگی و حیات را به ما هدیه دهد. از زاویه دیگر هدف از زندگی عشق و محبت است.

اسقف هندریکس، محبت پدر و مادر را اولین چیزی که کودک با آن مواجه می شود، معرفی کرد و گفت: با این حال خانواده جایی است که کودک در آن هویت متمایز خود را یافته و با محدودیت های خود آشنا می شود.

به گفته این اسقف کاتولیک، در خانواده همه اعضا مهم هستند، همه پذیرفته شده هستند، و این در حالی است که ما خانواده کودکی خود را انتخاب نمی کنیم. این خداست که ما را در خانواده مان به دنیا می آورد و ما یاد می گیریم که آن را همانطور که هست بپذیریم.

اسقف هندریکس با بیان اینکه از دید مسیحیت، جامعه مسیحی نیز یک خانواده است، گفت: ما خود را بخشی از وجود عیسی مسیح (ع ) می دانیم که صورت تمثیلی آن این است که عیسی سر و ما تن هستیم. به این ترتیب نه تنها خدا در خانواده حضور داشته که خانواده با عیسی مسیح ( ع ) نیز رابطه نزدیک و مخصوص دارد.

اسقف اعظم کاتولیک وعضو مرکز گفت وگوی اسلام و مسیحیت، گفت از دید مسیحیت خانواده یک مکان مقدس محسوب می شود.

وی تاکید بیش از حد تمدن غرب بر خانواده هسته ای را یکی از چالش های نهاد خانواده در غرب نام برد و گفت : تاکید بر خانواده هسته ای و فراموش کردن خانواده گسترده به معنی از دست دادن بخش بزرگی از دارایی معنوی و فرهنگی خانواده است که به دلیل فردگرایی افسار گسیخته اکنون به معضلی برای نهاد خانواده تبدیل شده است.

خانم ˈامینه اعظمˈ نیز دراین نشست ضمن بررسی چالش ها و فواید خانواده ، مراکز دینی و مساجد را امتداد خانه و خانواده مسلمان توصیف کرد و گفت: این مراکز به مانند خانه به ما حس آرامش داده و ما در آنها از آموزش های بزرگان بهره مند می شویم.

وی گفت: توجه به سالمندان در خانواده ها باید مورد توجه بیشتر قرار گرفته و خانواده باید محل امنی برای زندگی هر سه نسل باشد، در غیر این صورت مجبوریم سالمندان را طرد کرده به خانه های سالمندان بفرستیم و تا جایی پیش برویم که اکنون مرگ خودخواسته در بین افراد سالمند رواج پیدا کرده است؛ موضوعی که اسلام و مسیحیت هر دو با آن مخالف هستند.

رئیس ˈمجمع گفت وگوی اسلام و مسیحیتˈ با اشاره به فرازهایی از خطبه امام علی (ع) در توصیف متقین، حسن خلق را سنگین ترین عمل در ترازوی اعمال در روز قیامت از دیدگاه اسلام معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی نیز در این نشست به بررسی چالش های پیش روی خانواده و فلسفه ازدواج از دیدگاه اسلام پرداخت و با توصیف بهشت از دیدگاه اسلامی گفت: دو بهشت، یکی بهشت جاویدان که مومنین پس از حساب روز قیامت وارد آن می شود و دیگری بهشت عدن، یا بهشت غیر جاویدان که آدم و حوا در آن زندگی می کردند، را باید از هم تفکیک کرد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت: در آیاتی از قرآن ضمن برشمردن نعمت های بهشتی از «ازدواج مطهره» یا همسران پاکیزه به عنوان یکی از نعمت های آن یاد می شود که نشان دهنده اهمیت خانواده و همسر حتی در جهان آخرت است و در آیات و احادیث دیگر به مومنین وعده داده شده که با اعضای خانواده خود وارد بهشت خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلیمن شمالی، ازدواج را قدمی به سوی بهجت و آسایش ابدی و رسیدن به خدا معرفی کرده و یکی از فواید آن را فراموش کردن خود، از خود گذشتگی و رها شدن از منیّت و خودخواهی دانست.

دکتر شمالی گفت: یکی از چالش های معاصر این است که افراد بعد از ازدواج همچنان از نظر ذهنی مجرد باقی مانده و به دنبال خواسته های فردی خود می روند. با این حال زدودن خودخواهی ها و هوای نفس مهم ترین وظیفه یک مسلمان است و ازدواج در این راستا، وسیله ای است برای کاستن از شدت منیت ها و خودخواهی ها شمرده می شود.

در ادامه این برنامه سخنرانان در کارگاه های بررسی مشکلات پیش روی خانواده در جهان معاصر شرکت کرده و تلاش کردند برای سوالاتی مانند: روش انتخاب همسر، فواید و مضرات جامعه سکولار برای خانواده و چگونگی هدایت جوانان به سوی زندگی خدامحور پاسخ هایی را ارائه کنند.

در پایان این نشست سخنرانان در میزگردی به سوالات حاضران پاسخ گفته و نقطه نظرات آنان را مورد توجه قرار دادند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.