یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دخالت‌های عربستان در اوضاع یمن گفت: اگر حوثی‌ها خوب عمل نکنند کشورهای خلیج فارس با ایران، عراق و یمن دچار واگرایی می‌شوند.

واگرایی کشورهای خلیج فارس با ایران و عراق در گرو عملکرد حوثی‌ها

 "رضا کلهر" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، عربستان را بازیگر مهمی خواند که در مسائل یمن موثر است.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: عربستان هم همسایه یمن، هم تحریک کننده قبایل سنی نشین یمن و هم هدایت‌گر جریان‌های تکفیری است و تلاش می‌کند که جریان‌های تکفیری را به یک بازیگر اصلی مثل سوریه و عراق تبدیل کند.  
 
وی با بیان اینکه حوثی‌ها و یمنی‌ها کاملا به این موضوع یقین پیدا کرده‌اند اظهار داشت: ولی مسئله پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و بعید به نظر می‌رسد که عربستان به همین راحتی بخواهد یمن را در اختیار حوثی‌ها قرار دهد چون حوثی‌ها وشیعه‌ها برای آن نوعی تهدید تلقی می‌شوند.

کلهر خاطر نشان کرد:‌اگر حوثی‌هاخوب عمل نکنند کشورهای خلیج فارس را با ایران، عراق و با خود یمن دچار واگرایی می‌کنند و این اتفاق قطعا تأثیرگذار خواهد بود و نوعی عدم انسجام در موضع‌گیری‌ها را خواهیم دید تا جایی که شورای همکاری خلیج فارس هم به موضع‌گیری‌های جدی وادار می‌شود.  
 
وی نکته دیگر را ارتباط یمن با ایران عنوان و بیان داشت: آمریکایی‌ها به شدت روی این موضوع تعصب و تأکید دارند که به نوعی تحولات یمن را به فشارهایی که از ایران می‌آید منتسب کنند .

وی افزود: البته اینکه شیعیان به مقداری از حمایت ایران بهره‌مند هستند جای انکار ندارد اما اینکه ایران بتواند همه تحولات یمن را کنترل کند بیشتر شبیه افسانه است.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه نمی‌توان پیش بینی کرد که آینده یمن در دست حوثی‌ها به چه شکل خواهد بود گفت: باید دید گروه‌های مخالف حوثی‌ها در یمن به چه توفیقاتی دست پیدا خواهند کرد.  

وی در راستای تشریح آینده یمن گفت: آنچه که روشن است این است که آمریکایی‌ها در صورت به قدرت رسیدن حوثی‌ها به صورت صددرصد در مقابل آنها جهت‌گیری خواهند کرد و اگر حوثی‌ها نخواهند دیگر گروه‌های طایفه‌ای یمن را در حکومت شبیه کنند قطعا با مشکلا جدی هم در داخل و هم در سیاست خارجی روبرو می‌شوند از این جهت کگفته می‌شود که آنچه که در یمن می‌گذرد بسیار پیچیده است و حوثی‌ها هم باید متوجه این امر باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.