روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اخیرا از دست داشتن دستگاه امنیتی آمریکا (سیا) و همکاری آن با رژیم صهیونیستی در ترور شهید « عماد مغنیه» فرمانده ارشد مقاومت اسلامی لبنان پرده برداشت اما دولت لبنان و گروه 14 مارس همچنان در این خصوص سکوت کرده اند.

اعتراف آمریکا به همدستی در ترور شهید مغنیه و سکوت دولت لبنان

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه المنار لبنان با تردید آمیز خواندن این سکوت، تاکید کرد که دولت های لبنان و سوریه می توانند برای بازخواست ، محاکمه و مجازات عاملان ترور شهید مغنیه به مراجع ذی صلاح بین المللی مراجعه کنند.

المنار درگزارش خود تحت عنوان « خون شهید مغنیه بعداز اسراییل، دامن آمریکا را خواهد گرفت»، خاطرنشان کرد که روزنامه آمریکایی بعدازعملیات نیروهای مقاومت در شبعای اشغالی علیه حماقت نظامی ارتش متجاوز صهیونیستی در القنیطره سوریه که به ترور و شهادت هفت نیروی مجاهد مقاومت منجر شد، اعتراف کرد سیا در ترور شهید عماد مغنیه دست داشته است.

واشنگتن پست ادعا کرد که « سیا خروج حاج عماد مغنیه از یک رستوران در دمشق و حرکت او به سوی خودرویش را به عناصر موساد اعلام کرد و آنها نیز بمبی را که قبلا کنار یک خودرو کارگذاشته شده بود از راه دور منفجر کردند که به کشته شدن عماد مغنیه منجر شد».

المنار تاکید کرد که به نظر می رسد هدف آمریکایی ها از اعتراف به دست داشتن در ترور شهید عماد مغنیه توسط یک روزنامه، فراهم کردن زمینه رفع مسئولیت از خود در محافل بین المللی حقوقی و سیاسی است.

این شبکه تلویزیونی لبنان درعین حال این سئوال را مطرح کرد که آیا دولت لبنان و به ویژه وزارت خارجه و همچنین گروه 14 مارس که برخی از آنها بسرعت از عملیات مقاومت در کشتزارهای اشغالی شبعا علیه دشمن صهیونیستی انتقاد کردند،اعتراف رسمی آمریکا به دست داشتن در ترور شهید عماد مغنیه شهروند لبنانی را نشنیده اند؟

المنار ادامه داد: آیا آمریکا حق دارد شهروند یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ( لبنان) را در یک کشور مستقل و دارای حاکمیت (سوریه) ترور کند؟ پیامدهای قانونی برای مقامات آمریکایی در این زمینه چیست؟ دولت لبنان چه اقداماتی را باید در سازمان ملل و دیگر موسسات بین المللی انجام دهد؟ آیا دولت لبنان می تواند از آمریکا توضیح بخواهد؟

دکتر « رزق زغیب» کارشناس حقوق بین الملل گفت: اگر ثابت شود آمریکا در ترور شهید عماد مغنیه دست داشته است باید به اتهام نقض حاکمیت سوریه و حمله به یک شهروند لبنانی بازخواست شود.

وی با بیان اینکه نیکاراگوئه قبلا از دولت آمریکا به اتهام ایجاد بحران در این کشور و تجاوز به حاکمیت آن شکایت کرده است، افزود : لبنان و سوریه می توانند از آمریکا به دادگاه بین المللی شکایت و حتی درخواست غرامت کنند.

رزق زغیب تاکید کرد: می توان مقامات آمریکایی را که دستور ترور شهید مغنیه را صادر و همچنین عناصری را که در این اجرای این ترور مشارکت کرده اند، تحت تعقیب قضایی قرار داد.

این کارشناس حقوق بین الملل تصریح کرد: می توان پرونده ترور شهید مغنیه را در سازمان ملل و شورای امنیت مطرح و پیگیری کرد اما قبل از آن باید موضوع را بطور دو جانبه یعنی از طریق سفارت آمریکا در لبنان پیگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه لبنان باید سفیر آمریکا در بیروت را احضار کند و از او در باره اطلاعاتی که روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده است، توضیح بخواهد.

رزق زغیب اظهارداشت: دو سناریو را می توان متصور شد، اول اینکه آمریکا جواب منفی بدهد و در این صورت می توان دست داشتن اسراییل در ترور شهید مغنیه را اثبات کرد.

این کارشناس حقوق بین الملل گفت: اگر آمریکا به دست داشتن خود در ترور شهید مغنیه اعتراف کند و یا حتی در قبال آن سکوت کند، آنگاه می توان براساس اعتراف صریح و یا ضمنی پرونده را در سازمان های ذی صلاح بین المللی به جریان انداخت.

المنار تاکید کرد: با توجه به سیطره آمریکا بر سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد، محکوم کردن آن در دادگاه بین المللی و شورای امنیت بسیار سخت است اما دست کم می توان رسوایی دست داشتن آمریکا را در ترور یک شهروند لبنانی به ویژه اینکه در آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست ها نقشی اساسی داشته است، اثبات کرد.

این شبکه تلویزیونی لبنانی خاطرنشان کرد: شایسته است دولت لبنان به ویژه وزارت امور خارجه برای رسوا کردن نقش دولت آمریکا در ترور نیروهای مبارز در سراسر جهان اقدام و حقایق را برای افکارعمومی لبنان و جامعه جهانی روشن کنند

المنار تصریح کرد:فرمانده بزرگ شهیدعماد مغنیه شایسته آن است که دولت لبنان برای مجازات وقصاص جنایتکارانی که در ترور او نقش داشته اند، اقدام کند.

عماد فایز مغنیه، در سال 1962 میلادی در منطقه «طیردبا» در جنوب لبنان در خانواده ای متدین به دنیال آمد.

علاوه بر مسئولیت رییس «شورای جهادی حزب الله»، عماد مغنیه بسیاری از پرونده های دیگر را نیز در اختیار داشت که موفقیت های بسیاری را در آنها کسب کرد و البته اکثر آنها هنوز پنهان بوده و به دلیل حساسیت بالای کار، حزب الله تنها بخش کوچکی از این فعالیت ها را علنی ساخته است.

او که به صفاتی همچون «روباه»، «عامل قهرمانی های اسطوره ای»، «فرمانده دو پیروزی» و «شخصی که دستگاه های اطلاعاتی 42 کشور را شکست داد» معروف است، در 26 سال فعالیت جهادی از عمر کوتاه 46 ساله خود، به شکل مخفیانه مقاومت اسلامی را در مقابل رژیم صهیونیستی رهبری کرد و آن را به پیروزی های متوالی رساند.

عماد مغنیه یکه و تنها و بدون هیچ همراهی با تواضع تمام به استقبال شهادت رفت و در روز دوازدهم فوریه سال 2008 - 23بهمن 1386- با انفجار بمبی که دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی «موساد» در یکی از خیابان های منطقه «کفرسوسه» دمشق جاسازی کرده بود، مدال سرخ شهادت خود را دریافت کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.