قدس آنلاین-راحله ندافی مقدم : من معتقدم هنرمند، هنری که دارد نعمتی است که خداوند به او هدیه داده ، نعمتی که می توانست ندهد. و هنرمند باید با پرداختن به آن هنر به شایستگی و انتخاب سوژه های خوب سپاسگذاری خود را به پاس این نعمت به خالق مهربان نشان دهد.

درمحضر استاد فرشچیان بیشتر تلمذ کرده ام

به گزارش قدس آنلاین، رضا مهدوی متولد سال 1351 است و فعالیت های هنری خود را در زمینه نگارگری و تذهیب و گل و مرغ  از سال 1364 آغاز کرده است.او دارای مدارک هنری ممتاز نگارگری از جهاد دانشگاهی تهران 1375/ مربیگری مینیاتور سازمان فنی و حرفه ای 1376/ ممتاز نگارگری از موسسه توسعه هنرهای تجسمی کشور 1378/ مدرسی نگارگری از موسسه توسعه هنرهای تجسمی کشور 1378 است و توانسته است مقام های مختلفی را در جشنواره های تخصصی کسب نماید. با او گپ و گفتی کوتاه داشتم :

******

جناب استاد مهدوی! چطور شد با مدرک کارشناسی زیست شناسی به سمت هنر نگارگری کشیده شدید؟

از زمانی که به خاطر دارم به هنر علاقه داشتم . اما متاسفانه در زمان تحصیل ما برخلاف الان امکانات هنرستانها و دانشگاهها فراهم نبود. بنابراین من هم رشته ای را برای تحصیل در دبیرستان و دانشگاه انتخاب کردم اما این باعث نشد که به دنبال علاقه ی اصلی ا م که هنر بود نروم.

شاگردی در مکتب بزرگانی چون استاد فرشچیان، آیدین آغداشلو،مرحوم اتحاد جوادیان و دیگراساتید چه حسی داشت؟ آیا خاطره خاصی از حضوردر کنار این اساتید دارید؟

من درمحضراستاد فرشچیان بیشتر تلمذ کردم. ایشان قبل ازاینکه یک هنرمند باشند یک انسان به تمام معنا ،با اخلاق و وارسته هستند که این اخلاقیات و درونیات ایشان چون آیینه ای درهنر ایشان بازتاب پیدا کرده است و این خصیصه جدا از بحث هنر ایشان،  بیشترین تاثیر را روی من گذاشت. بعضی از اساتید هم بودند که من شاید چند روز در خدمتشان بودم اما باز هم حق استادی بر گردن من دارند.

شما طراحی های ایوان شرقی صحن آزادی حرم مطهر حضرت رضا(ع) را انجام داده اید، کار در جوارحضرت (ع) چه حسی برایتان داشت و چطوربود؟

این کار اولین کاری بود که من برای حرم های یکی ازائمه(ع) انجام می دادم. واقعا ذوق و شوق فراوانی داشتم و احساس می کردم که به قول معروف طلبیده شده ام. زیرا خودم قبل از آن خیلی تلاش داشتم تا چنین کاری را انجام دهم و این اتفاق شیرین به طورناخواسته برای من پیش آمد. حس بسیار نابی بود و اصلا نوع نگاه من را به مقوله هنر تغییر داد.

آیا دربین آثارتان کاری هست که تعلق خاطرخاصی به آن داشته باشید یا اینکه به آن بیشترازدیگر کارهایتان افتخارکنید؟

من معتقدم هنرمند، هنری که دارد نعمتی است که خداوند به او هدیه داده ، نعمتی که می توانست ندهد. و هنرمند باید با پرداختن به آن هنر به شایستگی و انتخاب سوژه های خوب سپاسگذاری خود را به پاس این نعمت به خالق مهربان نشان دهد.از افتخارات من این است که روی موضوعات خوبی کار کرده ام. مثل: رئوف، داستان سفر تاریخی امام رضا(ع)، بعثت حضرت پیامبر، عید غدیر و...هرکدام را نگاه می کنم نمی توانم با دیگری مقایسه بکنم بگویم این بهتراست یا آن را بیشتر دوست دارم. به همه ی این کارها علاقه مندم.  و نیتم این است که تا وقتی زنده هستم خداوند توفیق دهد تا بتوانم حداقل به محضر هرکدام از چهارده معصوم(ع) یک اثرهدیه کنم.

خوشبختانه توانسته ام تا حدودی در این زمینه موفق باشم. 17 درب طلا و یک در نقره و یک در چوبی را برای حرمین کاظمین طراحی کرده ام. قراراست برای حرم حضرت علی(ع) در نجف هم طراحی هایی را انجام دهم. اینها بیشتر از هرچیزی برای من باعث افتخاراست.

در یک کلام هنرنگارگری را تعریف کنید.

نگارگری هنری است ایرانی که به مقوله ی  معنویات می پردازد . که  ما در زیرمجموعه معنویات  ادبیات و نقاشی را داریم که همراه  و همگام هم هستند. درنگارگری زمان و مکان به آن صورت که در دیگر آثار می بینیم نشان داده نمی شود زیرا اینها نشانه های عالم مادی است و مادیات در این هنر جایی ندارد.

از امام(ع) چه می خواهید؟

توفیق خدمت بیشتر و فعالیت بهتر و قلم قوی تر.همانطورکه تا به حال دستمان را گرفته اند از این به بعد هم ادامه دهند ما را تنها نگذارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نمودار IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 0
    سلام استاد ارجمند باعث افتخار است كه شاگرد شما هستم و أميد وارم كه بتوانم گوشه اي از هنر شما را فرا بگيرم