مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ژاپن در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در توکیو اعلام کرد: از نظر ما جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمند و بزرگ منطقه خاورمیانه است و نقش مهمی در صلح و امنیت این منطقه دارد.

ایران نقشی مهم در صلح و امنیت منطقه خاورمیانه دارد
به گزارش فارس، مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران، امروز سه شنبه 21 بهمن ماه، با حضور تعداد زیادی از مقامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و دیپلمات‌های مقیم ژاپن در اقامتگاه سفیر ایران در توکیو برگزار شد.

رضا نظرآهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، در این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران به ماجرای تأثربرانگیز قتل دو گروگان ژاپنی به دست داعش اشاره کرد و گفت: اینجانب به مناسبت قتل بیرحمانه گروگان‌های ژاپنی توسط گروه تروریستی داعش، مراتب تسلیت خود را به نمایندگی از دولت و مردم ایران به جناب امپراطور، دولت و مردم ژاپن ابراز می‌دارم. در خلال روزهایی که خبر گروگان گرفته شدن این دو نفر منتشر شد، من از نزدیک شاهد بودم نه تنها ایرانیان بلکه همه مسلمانان مقیم ژاپن تاچه اندازه نگران سلامتی آنان بوده و برای بازگشت آنان به کنار خانواده‌هایشان دعا می کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مواضع اصولی کشورمان در خصوص گروه‌های تروریستی اظهار داشت: رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013، قطعنامه‌ای با عنوان جهان علیه افراط گرایی و خشونت (wave) را ارائه کرد که با اکثریت قاطع به تصویب رسید. موضوع اصلی این سند بین‌المللی هشدار در مورد رشد اینگونه گروه‌های تروریستی و ضرورت اقدام سریع در قبال آنها بود.
وی ادامه داد: ماه گذشته هم حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در نامه‌ای خطاب به جوانان در غرب، ضمن یادآوری تعاملات مثبت اسلام و غرب از آنان خواستند تا گروه‌های تروریستی خشونت طلب را نمایندگان اسلام ندانند و برای شناخت اسلام ملاک را بر اقدامات غیرانسانی و البته غیراسلامی این گروه‌ها قرار ندهند، بلکه مفهوم واقعی اسلام را به طور مستقیم از قرآن و زندگی پیامبر اسلام استخراج کنند.
نظرآهاری در بخش دیگری از سخنانش به مناسبات دوستانه و تاریخی دو ملت ایران و ژاپن اشاره و آمادگی کشورمان برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با شرکت‌ها و مؤسسات ژاپنی را اعلام کرد.
در ادامه این مراسم، سوکاسا اوئه مورا مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه ژاپن هم ضمن تبریک سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از ابراز همدردی سفیر کشورمان با مردم ژاپن در حادثه قتل دو ژاپنی به دست داعش قدردانی کرد و گفت: این حادثه باعث شد که ما ژاپنی‌ها، تفاوت بین افراط گرایی و اسلام را درک کنیم. همانطور که آقای آبه، نخست وزیر ژاپن در آخرین سفر خود به خاورمیانه اعلام کرد، ما اعتدال را بهترین راه پیشبرد امور می‌دانیم.  
وی خاطرنشان کرد: از این پس قصد داریم برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه مسئولیت خود را به طور جدی دنبال کنیم. از نظر ما جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمند و بزرگ منطقه خاورمیانه است و نقش مهمی در صلح و امنیت این منطقه دارد. سابقه روابط دوجانبه ایران و ژاپن به بیش از هزار سال پیش بر می‌گردد؛ از این رو ما قصد داریم که برای صلح و امنیت منطقه خاورمیانه، با ایران همکاری کنیم.
در این مراسم مقاماتی از دولت، وزارت امور خارجه، بیش از 10 نفر از نمایندگان مجلس، فرماندهانی از نیروهای مسلح، نمایندگان احزاب سیاسی، مدیران شرکت‌های اقتصادی، اصحاب رسانه، اساتید دانشگاه و هم‌چنین تعداد دیگری از شخصیت‌های اقتصادی و فرهنگی ژاپن و سفرا و دیپلمات‌های مقیم حضور داشتند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.