وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه در اقدامی مداخله‌جویانه شورای امنیت را به صدور قطعنامه‌ای علیه انصارالله یمن فراخواندند. در همین حال سخنگوی گروه انصارالله از مواضع کشورهای عضو این شورا انتقاد کرده و مواضع آنها را ناشی از تلاش برای تحقق منافع سیاسی دانست.

شورای همکاری خلیج فارس اقدام نظامی در یمن را خواستار شد

به گزارش ایسنا،به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه نشست فوق العاده‌ای را در خصوص بحران یمن برگزار کردند.

در این نشست که به ریاست خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر در ریاض برگزار شد کشورهای عضو صدور قطعنامه‌ای براساس بند هفتم منشور سازمان ملل (که در آن اقدام نظامی مجاز است) را از سوی شورای امنیت علیه گروه انصارالله یمن خواستار شدند.

در بیانیه این شورا آمده است: ادامه خشونت‌ها در یمن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

در این بیانیه آمده در صورت عدم رسیدن به راهکاری برای حل بحران یمن براساس نتایج مذاکرات ملی و طرح شورای همکاری خلیج فارس، شورای همکاری خلیج فارس اقدامات لازم را برای حفظ منافع حیاتی خود اتخاذ خواهد کرد.

خالد بن محمد العطیه در این نشست در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، جامعه جهانی و شورای امنیت نباید درخصوص بحران یمن کوتاهی نمایند و باید اقداماتی را علیه انصارالله اتخاذ کنند.

در همین راستا سخنگوی گروه انصارالله یمن از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه صادره از این شورا انتقاد کرد و این مواضع را ناشی از تلاش کشورهای عضو شورا برای تحقق منافع سیاسی خود و نه منافع مردم یمن دانست.

وی تاکید کرد: ما می‌بینیم که اقدامات علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و محاکمه وی را انقلاب دانسته و در بحرین نیز خواسته‌های مردم در خصوص قانون اساسی را یک مساله طایفه‌ای می‌دانند.

سخنگوی انصارالله یمن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به حمایت از توطئه‌گران و مسلح‌کردن تکفیری‌ها و القاعده و تشویق به ایجاد تنش در یمن متهم کرد.

از سوی دیگر ترکیه نیز سفارت خود در یمن را به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در این کشور بست و تمامی هیئت های دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.