قدس آنلاین-حسین زوارزاده: مشاور و رئیس حوزه شهردارمشهد گفت: این قول را می دهیم که خطط 2 قطارشهری مشهد تا سال 94 بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی و سال 95 به مرز 75 درصد برسد تا در سال 96 ضمن بهره برداری شهروندان از آن اقدام به نماسازی داخل ایستگاه ها و اتمام عملیات عمرانی بکنیم.

سال 96 صدای سوت خط 2 قطارشهری مشهد را می شنویم

مجید پیراسته ظهر امروز در نشستی خبری که در محل کوهسنگی مشهد برگزار شد افزود: اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا وسیله حمل و نقل ریلی در حال استفاده مردم است ولی درکنار آن عملیات عمرانی در حال انجام است و این  دو موضوع هیچگونه تداخلی نسبت به هم ندارد، با این تفاسیر سال 96 سوت خط 2 قطار شهری مشهد را به صورت کامل به صدا درخواهیم آورد.

وی اضافه کرد: در دهه فجر امسال شاهد برنامه ریزی، مدیریت جهادی و همت انقلابی از سوی مدیران شهری به سبب افتتاح و آغاز پروژه های بسیاری در این شهر بودیم که حاصل تلاش دوره مدیریت جدید شهرداری مشهد است.

وی یادآور شد: برخی پروژه ها از دوره های گذشته شروع شده بود و یا مطالعاتی صورت گرفته بود که وظیفه شهرداری مشهد ایجاب می کرد این پروژه ها را به اتمام برساند چرا که وظیفه شهرداری خدمت رسانی به مشهد بود و باید آنها را در حداقل زمان به بهره برداری برسانیم، هر چه بتوانیم زمان احداث پروژه را کوتاهتر کنیم صرفه جویی کردیم و با از اضافه شدن هزینه به آن جلوگیری کرده ایم.

*رسانه ها معضلات و مشکلات شهرداری را در رسانه منعکس کنند

پیرسته ادامه داد:  رسانه های گروهی استان هر گونه عیب و نقصی که از فعالیت شهرداری مشهد دیدند حتما آن را در رسانه خود منعکس کنند و مدیریت جدید شهرداری نیز از این گونه فضای تعاملی حمایت ویژه دارد و از انعکاس مشکلات و معضلات حمایت ویژه می کند.

وی تصریح کرد: در دهه فجر امسال 230 پروژه شهری با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تمان بدون احتساب هزینه تملک زمین و اخذ پرووانه های لازم را به بهره برداری رسانده و در اختیار عموم مردم قرار داده است، اگر شهرداری بخواهد میزان سرمایه گذاری خود را در این پروژه ها بیان کند رقم بسیار نجومی است که قابل محاسبه نیست.

مشاور شهرداری خاطرنشان کرد: به طور مثال برای افتتاح پارک ریحانه که مختص بانوان می باشد، 22 هکتار زمین به همراه تجهیزات و بازپیرایی هزینه شده که هزینه ای بالغ بر 440 میلیارد تومان را بیان گر است و به صورت رایگان در اختیار بانوان قرار گرفته است و یا معضل اساسی حاشیه میدان نمایشگاه که تبدیل به یک جمعه بازار خودرو خیابانی شده بود را با هزینه ای کلان جمع کردیم و برای آن با هزینه ای بیش از 300 میلیارد تومان جمعه بازار بزرگ خودرو را راه اندازی کردیم.

رئیس حوزه شهردار مشهد یادآور شد: به دنبال این نیستیم که افرادی که خواستار استفاده از جمعه بازار خودرو هستند حتما به این سمت شهر بیایند بلکه باید برنامه ریزی و پیش بینی های جدی داشته باشیم تا جمعه بازاری دیگر برای سمت دیگر شهر تدارک ببنیم ضمن اینکه می تواند خاص روزهای جمعه نباشد و دیگر ایام هفته از ان برخوردار شود.

وی گفت: در اقدامی بی نظیر و با همکاری بخش خصوصی، زمینی را به صورت رایگان در پایانه مسافربری تحویل داده ایم و بخش خصوصی اقدام به  سرمایه گذاری 6 میلیارد تومانی کرد تا برق تولید کنیم و سرمایه ای برای شهر و شهروندان تدارک ببینیم، با افتتاح این نیروگاه برق صرفه جویی بسیار زیادی صورت می گیرد، ضمن اینکه این انرژی پاک فعالیت 170 هزار اصله درخت 20 ساله را به دوش می کشد.

*پروژه تعطیل شده را فتح کردیم

پیراسته در خصوص خط 2 قطار شهری مشهد نیز گفت: یکی از پروژه های شهرداری مشهد اتمام حفاری جبهه جنوبی این خط بود که خوشبختانه در دهه فجر امسال این اتفاق افتاد ولی باید یادآور شد که جبهه شمالی آن چند ماه گذشته فتح شد، اینها در حالی است که از زمان تحویل گرفتن شهرداری مشهد شاهد تعطیلی این پروژه بودیم چرا که در 5 سال حدود 17 درصد پیشرفت اتفاق افتاده بود ولی با یک اقدام جهادی و مدیریت انقلابی فرایند این پروژه در کوتاهترین زمان طی و موضوع حل شد.

وی افزود: از شروع حفاری تا کنون که 13 ماه را شامل می شود از مجوع تونل خط 2 قطار شهری 7.5 کیلومتر حفاری تونل صورت گرفته است و با احتساب حفاری های گذشته جمعا 12.5 کیلومتر از خط 2 اکنون مورد حفاری قرار گرفته است و تمامی ایستگاه های زیرزمین در حال فعالیت عمرانی هستند.

مشاور شهردار ادامه داد: امیدواریم در سه ماهه ابتدایی سال 94 ایستگاه های قطارشهری که مزاحم عبور و مرور وسایل نقلیه در شهر شده اند از روی خیابان جمع اوری شود و تمام فعالیت ها به زیر زمین منتقل شود، البته باید به این نکته اشاره کرد که قیمت هر کیلومتر از قطار شهری در خط 2 حدود 140 میلیارد تومان برای شهرداری هزینه در بر داردو با افزایش نرخ تورم این احتمال را می دهیم که برای خط 3 این رقم به بیش از 160 میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

*شروع حفاری خط 3 از نیمه سال 94

پیراسته اضافه کرد: تا نیمه سال 94 تمام حفاری خط 2 به اتمام می رسد و طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد از همان زمان سریعا TBM به مسیر خط 3 انتقال پیدا می کند و خط 3 شروع به حفاری می کند، البته احتمالا عملیات عمرانی شفت خط 3 را در ایتدای اسفندماه شروع خواهیم کرد چرا که بسیاری از بسترهای خط 3 قطارشهری مشهد آماده است و با این کار صرفه جویی بزرگی در شهر کرده ایم.

وی گفت: اکنون خط 2 قطارشهری مشهد دارای 42 درصد پیشرفت فیزیکی است و اگز خرید تجهیزات و ناوگان را به آن بیفزایم بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی را شامل می شود، چرا که رقمی بالغ بر 98 میلیون یورو یا معادل 399 میلیارد تومان فقط هزینه خرید تجهیزات و واگن ها شده است.

مشاور شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در موضوع کمبود پارکینگ شهر مشهد می توان گفت که وارث بی تدبیری یا اتفاقاتی که در گذشته انجام شد هستیم، چرا که امروز ساختمان های بسیار می بینیم که دارای پارکینگ نیست ولی ما در قوانین خود گفته ایم که هیچ ساختمانی در شهرداری مشهد بدون پارکینگ ساخته نشود.

پیراسته افزود: آقای پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز هستند با بنده تماس گرفتند و عنوان دقیق سازمان اجرایی حاشیه شهر را می خواستند تا در زمینه اعمال بودجه پرونده شهر مشهد را کامل کنند البته تخصیص بودجه آن باید توسط اعضای محترم مجلس شورای اسلامی شهر مشهد در صحن علنی مورد تصویب قرار گیرد تا بتوانیم این معضل بزرگ را از میان برداریم.

*حاشیه شهر مورد توجه رهبری و رئیس جمهور قرار گرفت

وی گفت: با تلاش های شهرداری مشهد در این دره مدیریت بود که معضل حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار را به تمام کشور معرفی کردیم و می بینیم که رئیس جمهور در سفر خود به مشهد حاشیه شهر را یکی از دستورکارهای جلسه خود قرار می دهد و قبل از ان رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به اهتمام جدی ساماندهی حاشیه شهر مشهد تاکید دارند، پس این موضوع باید داریا ردیف بودجه بسیار خوبی باشد که ساماندهی هر چه زودتر کامل شود.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد برای مناطق کم برخوردار چمن مصنوعی تمام استاندارد، سالن ورزشی چند منظوره و سال بحران می سازد و رایگان در اختیار مردم قرار می دهد ولی وقتی سالن ورزشی که متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است را در حاشیه شهر مشهد شناسایی می کنیم و متوجه عدم استفاده از آن می شویم، اداره کل ورزش از ما اجاره 12 برابری طلب می کند در حالی که این سالن مورد استفاده کسی قرار نگرفته بوده است و ما تنها آن را برای استفاده مردم لازم داریم.

پیراسته یادآورشد: حدود 276 میلیارد تومان اعتبار برای مناطق کم برخوردار در ردیف بودجه سال آینده پیش بینی کردیم تا این مناطق نیز همانند دیگر مناطق دارای امکانات متوازن شهری و مطلوب قرار بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.