مجری پروژه فاز 12 پارس جنوبی با بیان این‌که تاکنون هفت میلیارد متر مکعب گاز شیرین و 10 میلیون بشکه میعانات گازی از فاز 12 تولید شده است، خاطرنشان کرد: پس از اعمال تحریم ها و ترک پروژه توسط شرکت های اروپایی عمده عملیات توسط مهندسان داخلی انجام شد.


مجری پروژه فاز 12 مطرح کرد: جزییات تولید فاز 12 پارس جنوبی

  به گزارش  (ایسنا)، رسول فلاح‌نژاد با بیان این‌که تاکنون 9.3 میلیون بشکه میعانات گازی فاز 12 در هشت مرحله بارگیری و صادر شده است میزان تولید گوگرد از این فاز را 2200 تن عنوان کرد. 
 
وی با اشاره به این که سکوی D در سال 90 به شرح کار پروژه اضافه شد درباره وضعیت حفاری چاه‌های این فاز در بخش دریا گفت: در مجموع حفاری 36 حلقه چاه برنامه ریزی شده بود که تاکنون حفاری 31 حلقه کاملا تکمیل شده و سه حلقه مربوط به سکوی B مراحل پایانی را طی می کند که هر کدام به یک ماه زمان نیاز دارد. 
 
مجری پروژه فاز 12 پارس جنوبی با اشاره به این‌که دو حلقه چاه مربوط به سکوی D که در انتهای جنوب شرقی میدان قرار دارد است، افزود: در مجموع اکنون از 29 حلقه چاه حدود 50 میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌شود. 
 
به گفته فلاح‌نژاد، میزان تولید گاز شیرین پالایشگاه فاز 12 66 میلیون متر مکعب است که 50 میلیون متر مکعب مربوط به بخش دریایی فاز 12 و حدود 17 میلیون متر مکعب مربوط به خط سراسری پنجم است. 
 
وی میزان پیشرفت پروژه تا سال 89 را حدود 40 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و چالش‌های پروژه‌ها سندروم 90 درصد است که درواقع در زمانی که پروژه به این مرحله می رسد به سختی پیش می رود و مسائل و مشکلات به میان می‌آید. 
 
مجری پروژه فاز 12 پارس جنوبی درباره استفاده از توان ایرانی در این پروژه گفت: در بخش دریا حفاری ها و نصب خطوط لوله از پیچیده ترین کارها است که در فاز 12 عملیات نصب کلیه سکوها توسط شرکت تاسیسات دریایی انجام شد.در مورد حفاری ها نیز بنا بود از شرکت‌های سرویس دهنده بین المللی استفاده شود که پس از اعمال تحریم‌ها این شرکت ها کشور را ترک کرده و عملیات حفاری توسط کنسرسیوم‌های ایرانی انجام شد. 
 
فلاح‌نژاد با اشاره به این که شرکت های بین المللی پس از اعمال تحریم ها تجهیزات را نیمه کاره به کشور وارد کردند و به عنوان مثال در مورد کمپرسورهای زیمنس نرم افزارهای مورد نیاز ارائه نشد، گفت: در بخش خشکی نیز شرکت ایتالیایی که رهبر یک کنسرسیوم بود پس از تحریم ها پروژه را ترک کرد و این درحالی است که بنا بود راه اندازی توسط این کنسرسیوم انجام شود. 
 
وی با تاکید بر این‌که در مجموع 66 درصد کار توسط ایرانی‌ها انجام شد میزان کار در این پروژه را 143 میلیون نفر ساعت عنوان و اضافه کرد: در مجموع 700 هزار نفر طی 9 سال گذشته در این پروژه فعالیت کردند و پس از پایان عملیات توسعه 750 نفر در این پروژه مشغول به کار خواهند شد. 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.