قدس آنلاین- تبریز: استاد اقتصاد دانشگاه با تاکید بر تبیین نبههای مختلف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقابله ای نیست بلکه مقاوم سازی اقتصاد است.

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقابله‌ای نیست

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،محمد باقر بهشتی در همایش اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری با بیان این مطلب افزود: باید با آموزش واژه به واژه ابلاغیه اقتصاد مقاومتی عملکرد خود را در این حوزه تخمین بزنیم.

وی تقویت اقتصاد ایران را منوط به موفقیت در اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بسیاری از کشورهای جهان با تقویت اقتصاد مقاومتی به شکل صحیح آن به توسعه دست یافته اند.
بهشتی گفت: هدف اقتصاد مقاومتی رشد پویا و ارتباط  با کشورهای سازنده دنیا و انعطاف پذیری در ایجاد ارتباطات اقتصادی با جهان است.
وی دیگر هدف از مقاومت اقتصادی را دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله که دارای تعامل سازنده و موثر است عنوان کرد.
بهشتی همچنین با اشاره به رویکردهای اقتصاد مقاومتی با عناوین جهادی، انعطاف پذیری، فرصت سازی مولد بودن درونزایی، پیشرو و برونگرا بودن گفت: در سرزمینی که بخش مهمی از منابع نفتی و  گازی جهان را دارد،  در صورت ادامه وابستگی به این منابع اقتصاد مقاومتی موفق نخواهد بود.
وی همچنین با اشاره به گرانی کالا افزود: یکی از دلایل گرانی کالاها تولید در مقیاس کوچک و عدم برونگرایی در حوزه بازار جهانی است.
وی ادامه داد: در صورت ایجاد دید برونگرا هزینه های واحد کاهش می یابد و کیفیت محصولات ارتقا خواهد یافت.
بهشتی در تشریح ابلاغیه اقتصاد مقاومتی، تاکید اقتصاد مقاومتی را از مهمترین بخش های این ابلاغیه خواند و به حد اکثر رساندن مشارکت مردمی، تسهیل و تشویق همکاری جمعی راه هایی برای ارتقا همکاری، ارتقا درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط، اقتصاد دانش بنیان و دست یابی به رتبه نخست اقتصاد دانش بنیان در منطقه، محور قرار دادن رشد بهره وری، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها، کاهش شدت انرژی، تقویت سرمایه انسانی، تقویت تولید داخلی و ایجاد تنوع در تامین مبادی و واردات، ترویج مصرف کالاهای داخلی، حمایت هدفمند از صادرات از شاخص های تاکید اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.