گروه اقتصادی- علیرضا لعل اکبری - شواهد نشان می دهد، قیمت مرغ در بازار طی چند هفته گذشته  با نوسان شدید مواجه شده و از کیلویی 5700 به 8500 تومان رسیده که این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

داد  وزیر هم از گرانی مرغ درآمد

هرچند که مسؤولان در رسانه ها وعده کنترل،  نظارت و توزیع گسترده مرغ با قیمت پایین تر را در بازار می دهند، اما شهروندان روزانه شاهد افزایش قیمت این فراورده گوشتی هستند.

در این میان مردم از مسؤولان انتظار دارند، هرچه زودتر بازار مرغ سر و سامان دهند و قیمتها کاهش یابد؛ زیرا آنها توان خرید مرغ با چنین قیمتهایی را ندارند.

 

 مقابله با گرانی

سجادی، یکی از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: قیمت مرغ خیلی بالاست و توان خرید آن را نداریم و متولیان بازار باید فکری به حال این وضعیت بکنند.

وی با اشاره به افزایش دیگر مایحتاج ضروری زندگی طی چند هفته اخیر می افزاید: این روزها برای خرید یک مرغ متوسط باید حدود 16 هزار تومان پرداخت کنیم  و این مبلغ برای بسیاری از خانواده ها مبلغ زیادی است.ضیایی، یکی دیگر از شهروندان می گوید: دو هفته است که قیمت مرغ رو به افزایش است و هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، شاهد افزایش روزانه قیمتها هستیم.

وی می افزاید: طی سال بارها شاهد نوسان قیمت این فراورده گوشتی پرمصرف هستیم و این موضوع امرار معاش روزانه مردم  را با مشکل مواجه کرده است.

وی تصریح می کند: از مسؤولان انتظار داریم که نسبت به بازار مرغ واکنش مناسب نشان دهند و در مواقع افزایش قیمت، با گرانی مقابله کنند.

 

 افزایش ناگهانی قیمت

یزدان پناه، یکی دیگر از شهروندان می گوید: حدود سه هفته پیش مرغ با قیمت زیر 6000 تومان در بازار عرضه می شد و طی همین چند روز به یک باره تا کیلویی 8500 تومان هم رسید.

وی اظهار می دارد: هر موقع که  قیمت مرغ بالا می رود، مسؤولان در رسانه ها اعلام می کنند که هزینه های تولید افزایش یافته، اما اینکه در یک مقطع چند روزه هزینه ها به یکباره افزایش یافته، دلیل قانع 
کننده ای نیست.

جهرمی، یکی از فروشندگان مرغ می گوید: ما هم از اینکه قیمتها به یکباره افزایش می یابد، بی اطلاع هستیم و فروشندگان، مرغ را به قیمت بالا می خرند و با درصدی سود به مردم می فروشند.

وی می افزاید: هر زمان که تقاضا برای خرید کاهش می یابد،  مرغ ارزان می شود و ایامی که تقاضا افزایش  پیدا می کند، مثل شبهای عید، قیمتها نیز بالا می رود.

وی تصریح می کند: امسال زودتر از سالهای قبل شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم و گرانی های اخیر دور از انتظار بود و دلیل این امر برای مردم و فروشندگان معلوم
 نیست.

 

 داد وزیر هم درآمد

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص افزایش قیمت مرغ می‌گوید: از نظر ما قیمت گوشت مرغ باید حدود ۷ هزار تومان باشد و بیشتر از آن اجحاف و به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

محمود حجتی  در خصوص اینکه هم اکنون مرغ گرم بیش از 7000 تومان در بازار عرضه می‌شود، به فارس می گوید: در حال حاضر 150 هزار تن ذخیره مرغ منجمد در اختیار داریم و عرضه نمایشگاهی مستقیم آن در اختیار میادین میوه و تره‌بار قرار گرفته که با حق‌العمل‌کاری که وزارت صنعت تعیین می‌کند، مرغ منجمد را با قیمت 5500 تومان از سردخانه می‌گیرد و با قیمت 5900 تومان در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا عرضه می‌شود.

 

  دلیلی برای گرانی نیست

حجتی تصریح کرد: با توجه به این دلایل هیچ دلیلی برای افزایش قیمت مرغ وجود ندارد و در صورت افزایش قیمت مرغ، تعزیرات مجبور است که وارد عمل شود.

 

 انتقاد از گرانی

البته ابوذر ندیمی، نماینده مجلس در خصوص افزایش قیمت مرغ، می گوید: سه دلیل برای افزایش قیمت مرغ دربازار وجود دارد که این سه دلیل مربوط به بخشهای نظام اقتصادی، اداری و حکومتی است.

وی می افزاید: به طورحتم باید بخشهای سه گانه یعنی نظام اقتصادی از نظر تناسب میان حجم عرضه و تقاضا، نظام اداری از جهت نظارت بر اماکن و اصناف و نظام تجاری از نظر تنظیم تراز و نسبت تقاضا به عرضه را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه هر سه بخش سبب افزایش قیمت مرغ در بازار شده است، تصریح می کند: درحال حاضر کشور در هرسه بعد عرضه، تقاضا و نظارت با مشکل جدی مواجه است، به همین دلیل اکنون بازار با افزایش قیمت مرغ روبه رو شده است.

 

 انبارها پُر است

در همین حال معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح می کند: هیچ گونه کمبودی در عرضه گوشت مرغ منجمد و گوشت گرم نداریم و برای 6 ماه آینده هم ذخیره سازی مطلوبی شده است.

حسن رکنی می افزاید: در دوره های انباشت تولید، برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان حدود 150 هزار تن مرغ به قیمت 6500 تا 7000 تومان در هر کیلوگرم خریداری و در سردخانه های شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره سازی شده است و این گوشتها با هدف تنظیم بازار و در سراسر کشور به هر میزان که تقاضا باشد، توزیع می شود.

 

 حرکت به سمت ثبات

مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش مرغ گوشتی هم با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام به عرضه مرغ منجمد در کشور می پردازد، خاطر نشان می کند: این امر در کنار عرضه مرغ، تولیدکنندگان بازار را به سمت ثبات هدایت می کند.

همایون دارابی درباره دلایل افزایش قیمت مرغ که از هفته گذشته از 7 هزار تومان به 8 هزار تومان رسیده است، اظهار می دارد: هم اکنون قیمت مرغ در بازار به تعادل نرسیده و هر روز با نوساناتی همراه است.

 

 مازاد تولید در راه است

وی تصریح می کند: البته ممکن است برخی از تولیدکنندگان هم با مشاهده قیمت فعلی مرغ، سطح تولید خود را برای کسب سود افزایش دهند که این موضوع خود قیمت مرغ را بزودی به نحوه قابل توجهی کاهش و حتی بحران مازاد تولید را در یک ماه آینده به وجود خواهد آورد.

 

 جلوی گرانفروشی را بگیرید

با این حال مردم از مسؤولان انتظار دارند، در این روزها پایانی سال تدابیری بیندیشند بازار مرغ هرچه سریع‌تر سر و سامان بگیرد و جلوی گرانفروشی گرفته شود و آنان مجبور نباشند برای تهیه مایحتاج ضروری زندگی‌شان هزینه های اضافی پرداخت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلیل IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    دمت گرم اقای وزیر قیمت :7000هزار تومان مناسب واقعا خسته نباشیدخواهش مکنم اظهار نظرنکنید خیلی سنگینترید
  • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    همچين دادي هم نبودها! بيشتر به اينكه ماهم درجريانيم شبيه بود چون اگرغيرازاين بود بااعلام يك تصميم شاهد ارزوني ياحداقل ثابت ماندن قيمت مرغ بوديم نه بازهمافزايش!.
  • ناشناس IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    سره مردمو شیره نمالین...اینم ترفنده خودتونه..همیشه قیمتهارو میبرین بالا بعد یکم کاهش میدین میگین ارزون شد...دولتی که عرضه نداشته باشه 1سال قیمتهارو ثابت نیگه داره جمع کنه بره...بیچاره کردین مردمو بسه دیگه این ریاکاریها
  • lvynhv IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    دولت 200 هزار تن مرغ را خرید تضمینی نموده است که تاریخ مصرف اینها طی 1 ماه اینده به سر میرسد تلاش دولت جهت فروش این مرغهادر بورس کالا و صادرات به عراق شکست خو.رد لذا دولت با افزایش سنگین قیمت مرغ طی اسفند ماه تلاش دارد این میزان مرغ را به قیمت 5500 تومان به فروش برساند دلیل افزایش قیمت مرغ همین است