معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بودجه کافی برای مقابله با ریزگردها وجود ندارد، گفت: تاکنون 7 میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان در کشور انجام شده است.

تثبیت ۷ میلیون هکتار از شن‌های روان در کشور/ بودجه مبارزه با ریزگردها کافی نیست

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره اینکه سازمان چه اقداماتی را برای مقابله با ریزگردها انجام داده است، گفت: عملیات بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان در سطح کشور تا کنون به حدود 7 میلیون هکتار است.

جلالی اظهار داشت: در رابطه با بحث مبارزه با ریزگرد‌ها منابع کافی در اختیار نداریم.

وی افزود: مصوبه جدید دولت تکالیفی را برای سازمان جنگل‌ها مشخص کرده از جمله اینکه باید حدود 3 هزار هکتار مالچ‌پاشی و نهال‌کاری، حدود 8 هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری و حدود 25 هزار هکتار هم عملیات مربوط به پخش سیلاب و آبخوان‌داری در منطقه خوزستان انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: علاوه بر سازمان جنگل‌ها تمام دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی و وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها برای مقابله با مبحث مربوط به ریزگردها وظایفی بر عهده دارند که باید آن را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مالچ پاشی باعث آسیب زیست محیطی می‌شود، گفت: اگر برای تثبیت شن‌های روان از مالچ استفاده نکنیم، بهتر است، اما مالچ باعث تثبیت شن و در نتیجه فراهم کردن شرایطی برای نهالکاری می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: بنابراین مالچ با تثبیت شن بستری را برای نهال‌کاری فراهم می‌کند و وقتی نهال‌های کاشته شده رشد کردند، دیگر فرسایش بادی قادر به ایجاد گرد و خاک و یا بلند کردن شن و خاک از زمین نیست.

وی بیان داشت: رسیدن به اهداف سازمان نیاز به مشارکت مردم و نظارت قوی دارد و عدم جامع‌نگری در مدیریت سازمان بسیار زیان‌آور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.