صالح آباد - ابوالحسن صاحبی:قدس ویژه خراسان - پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم باعث شد تا امسال هم کشاورزان گندمکار منطقه صالح آباد چندان علاقه‌ای برای تحویل گندم مازاد، به سیلوهای شهرستان تربت جام نداشته باشند  ...

 گندم خوراک دامها می شود

و از طرفی افزایش قیمت خوراک دام از قبیل جو، علوفه، نان خشک و... سبب شد تا دامداران گندم را به عنوان بهترین جایگزین به عنوان خوراک دام انتخاب کنند که این موضوع فرصت مناسبی را برای دلالان و دامداران به وجود آورد تا از این آشفتگی‌ها نهایت استفاده را ببرند و گندم مازاد بر مصرف کشاورزان منطقه صالح آباد را خریداری کنند.

یکی از گندمکاران منطقه صالح آباد ضمن ابراز ناراحتی از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در فصل زراعی گذشته، می گوید: امسال هم کشاورزان حمایت خاصی از وزارت جهاد كشاورزي ندیدند و برخی شعارهای دولت تدبیر و امید درباره توجه به بخش کشاورزی رنگ عمل به خود نگرفت و در واقع سیاستهای حمایتی چندان عملی نشد.

وی می‌افزاید: دولت دهم با تصویب نرخ تضمینی حدود هزار و 350 تومان برای هر کیلوگندم عملاً از کشاورزان گندمکار چندان حمایت نکرد، بلکه انگیزه آنها را هم برای کشت محصول گندم در سالهای زراعی آینده از بین برد و رغبت آنها را به سوی کشتهای متفرقه کشاند.

وی خاطرنشان می کند: وقتی قیمت گوشت قرمز افزایش می‌یابد، دامدار حاضر است برای تغذیه دام از خوراک دامی استفاده کند که مقرون به صرفه باشد و متأسفانه گندم با این شرایط، پایین‌ترین قیمت را دارد و پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم هم سبب شده تا دامداران و دلالان عرصه کشاورزی به خرید 250 تا 500 تومان گرانتر نسبت به قیمت مصوب دولت، بازاری برای خود دست و پا کنند و سرمایه کشاورزان صالح آبادی را به یغما ببرند.

یکی از دامداران منطقه صالح آباد نیز درباره نرخ پایین مصوب گندم در سال زراعی گذشته می‌گوید: دامداران با افزایش قیمت جو، علوفه، نان خشک و.. خوراک دام را به گندم تغییر دادند و اکنون این محصول را به عنوان خوراک اصلی، ارزان قیمت و مناسب برای دامهای خود انتخاب کرده و به مصرف دامهای خود می‌رسانند.

وی می‌افزاید: گندم، محصولی راهبردی است  و بر همین اساس باید از گندمکاران حمایت ویژه‌ای بشود، زیرا روی آوردن دامداران و دلالان به خرید گندم و سودجویی آنها از این بازار که نوعی اجحاف در حق کشاورز است، باعث می‌شود گندمکاران انگیزه و اشتیاق خود را برای کشت گندم در آینده از دست بدهند که این مهم در درازمدت ضایعات جبران ناپذیری در پی دارد.وی اظهار داشت: کشاورزان گندمکار منطقه محروم و مرزی صالح آباد علاوه بر پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم، مشکلات دیگری هم برای تحویل گندم به سیلوی تربت جام داشتند که می‌توان به پرداخت کرایه سنگین وسیله حمل گندم و نبود شعبه بانک عامل در صالح آباد (بانک سپه) اشاره کرد.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی و همچنین کاهش مقدار برداشت محصول گندم در سال زراعی جاری تصریح کرد: دلالان و سودجویان، گندم را با قیمتی معادل قیمت مصوب دولت از چنگ کشاورزان درمی‌آورند و باز با قیمتی بالاتر در هنگام کشت برای مصرف بذر برای کشاورزانی که بذر کافی ندارند، عرضه کرده و یا چند ماه دیگر در فصل پاییز و به ویژه زمستان با قیمتی گزاف روانه بازار می‌کنند.

کشاورز دیگر صالح آبادی هم معتقد است: یکی از دلایل پایین بودن سطح برداشت گندم در منطقه، نامناسب بودن بذر گندم معروف به «گندم سرداری» است که برای شرایط اقلیمی منطقه صالح آباد بذر مناسبی برای کسب نیست و به همین علت بازدهی خوبی هم ندارد.

رئیس جهاد كشاورزي منطقه صالح آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: گرچه قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری چندان مورد رضایت کشاورزان نبود، اما در صورتی که کشاورزان تمایل نداشتند گندم مازاد خود را به سیلو تحویل دهند، حداقل گندمهایشان را به کارخانجات آرد می‌فروختند تا برای تهیه آرد با مشکل مواجه نشوند.علی اصغر رجایی نسب افزود: متأسفانه از آنجایی که امسال برداشت محصول گندم دیم در منطقه کم بود و از سویی سیلوها بهای گندم گندمکاران را قدری دیرتر پرداخت کردند، باعث نوعی دلسردی کشاورزان نسبت به تحویل گندم به سیلوها شده و بازار مصرف گندم در دامداریهای صالح آباد رونق گرفت.

وی با اشاره به دو هزار و 500 تن گندم تحویلی کشاورزان صالح آبادی به سیلو، تأکید کرد: محصول گندم برای کشور جنبه راهبردی دارد، بنابراین از کشاورزان می‌خواهیم گندم مازاد بر مصرف خود را هر ساله به سیلوها و یا به کارخانه های گندم تحویل بدهند و صرف دام یا مصارف دیگر نکنند تا برکتی که در گندمکاری هست، از بین نرود و سوءاستفاده از این محصول نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.