به گزارش قدس انلاین ،نظام رتبهبندی معلمان که در دولت دهم بصورت طرح تیه وتدوین شده بود به دلیل بار مالی که درخود داشت اواخر فروردین ماه امسال درصحن مجلس مطرح و پس از ارائه نظرات موافقان و مخالفان با این طرح، با 99 رأی موافق، 61 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن مجلس، رد شد که در واکنش به این امر وزارت آموزش وپرورش از اصلاح موارد ایراد گرفته شده وارایه دوباره این طرح در قالب لایحه خبر داد که در نهایت این امر امروز از سوی سخنگو دولت تایید وخبر ارسال آن به مجلس داده شد.
بنا به گفته مسئولین در لایحه ارایه شده سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیتهای مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و ... برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده که باعث ارتقای منزلت اجتماعی و به تبع آن به افزایش حقوق معلمان منتهی میشود.بر اساس این نظام رتبهبندی، پرونده تعیین سطح معلمان برای قرار گرفتن در رتبههای «مربی معلم»، «استادیار معلم»، «دانشیار معلم» و «استاد معلم» در دستور کار قرار می گرفت.
* دولت مصمم در رتبه بندی معلمان
در همین باره چندی پیش وزیر آموزش و پرورش از تصمیم قاطع دولت برای رتبه بندی معلمان خبر داد.علی اصغر فانی گفت : ساماندهی نیروی انسانی یکی از اولویت های این وزارتخانه است و مصمم هستیم طرح رتبه بندی معلمان را تا پایان سال به مجلس ارائه کنیم.وی افزود : رتبه بندی بر اساس مدرک تحصیلی و ارزشیابی کیفی دانش معلمان انجام خواهد شد.وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به آمادگی نمایندگان مجلس امید است مراحل تصویب، به سرعت طی شود
*لایحه مشکلات حقوقی واقتصادی فرهنگیان را حل می کند
همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص تاثیر این نظام رتبه بندی اظهار داشت:لایجه رتبهبندی معلمان تا حدود زیادی مشکل فرهنگیان را در مسائل حقوقی و اقتصادی حل خواهد کرد.
حمیدرضا کفاش پرورش همچنین به افزایش بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴ خبر داد و گفت: برخلاف کاهش بودجه بسیاری از دستگاهها تا ۳۰ درصد در سال آینده، اما بودجه این وزارتخانه افزایش چشمگیری داشته است.
* در نظام رتبهبندی جایگاه، شأن و شئونات و منزلت معلمان مورد نظر است
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در هیمن باره افزود: با توجه به افزایش حدود 2500 میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش که به پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات و تصویب مجلس انجام شده است امیدواریم به زودی خبرهای خوشی در این راستا از سوی دولت داشته باشیم.زاهدی در پاسخ به این پرسش که آیا با لایحه رتبهبندی معلمان شرایط معیشتی فرهنگیان بهبود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: هنگامی که طرح رتبهبندی معلمان اجرایی شود در درون آن خود به خود موضوع معیشتی فرهنگیان مد نظر است.وی ادامه داد: خوشبختانه در نظام رتبهبندی معلمان جایگاه، شأن و شئونات و منزلت معلمان مورد نظر است و همچنین مسائل رفاهی و معیشتی انها مدنظر خواهد بود.
* چشماندازهای ارزشیابی و رتبهبندی معلمان در مدارس ایران
رضا کیانی استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص چشماندازهای ارزشیابی و رتبهبندی معلمان در مدارس ایران و نقش دانشگاه فرهنگیان گفت: براساس اسناد بالادستی دولت مؤظف است نظام رتبهبندی را دنبال کند و دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس آزمون ادواری و ارزشیابی معلمان را سنجش کنند.
وی ادامه داد: در تحقیقاتی که انجام شده است معلمان در زمینه رتبهبندی گفتهاند این کار باعث افزایش انگیزه، اثربخشی بیشتر آموزش و پرورش، ساماندهی نظام پرداخت در آموزش و پرورش و موارد دیگر شده و آنها نگرانیهایی مثل عدم وجود چشمانداز روشن، توفیق در شناسایی طرح به معلمان، آزمون محور بودن طرح، کارهای های منفی و اجتماعی و تبعیض بین معلمان را نام بردهاند.
وی ادامه داد: در اجرای رتبهبندی معلمان سؤالاتی مثل وضعیت مدیران و نیروهای اداری در این طرح مطرح است و اینکه چه تناسبی بین مراحل گزینش و استخدام دانشجو است و حالا با این اوصاف چه سازمانی میتواند این کار را انجام دهد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان یا یک نهاد مستقل حالا با فرض اینکه دانشگاه فرهنگیان این کار را انجام دهد میتواند از موازیکاری و اتلاف منابع کشور جلوگیری کند و جایگاه دانشگاه را اعتلا دهد اما چالشهایی را نیز به همراه دارد که مثل پراکندگی حوزه مأموریت درونسازمانی و برونسازمانی.
نظر شما