مهناز خجسته نیا  قدس ویژه خراسان - با اینکه هنوز از جزییات طرح تحول نظام سلامت در حاشیه شهر مشهد به عنوان ارزشمندترین اقدام دولت در حوزه بهداشت و درمان اطلاع رسانی گسترده ای صورت نگرفته، اما برخی انتقادها اهداف این طرح را تحت تأثیر قرارداده است.

اجرای طرح تحول نظام سلامت حاشیه شهر مشهد به شرکتهای خصوصی رسید

ورود شرکتهای خصوصی تازه تأسیس و نادیده گرفتن ظرفیت موسسات درمانی خیریه باسابقه مستقر در این مناطق که از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همپای مراکز دولتی در ارایه خدمات درمانی به اقشار آسیب پذیر جامعه، کارنامه قابل قبولی دارند یکی از این انتقادها به مجریان طرح تحول نظام سلامت در حاشیه شهر مشهد است.

بر اساس اطلاعات ارایه شده در مرحله اول طرح تحول نظام سلامت حدود 23 مرکزبهداشتي و درماني و دو پايگاه خدمات سلامت جدید توسط بخش خصوصی در حاشيه شهر مشهد راه اندازي شد، در حالی که پیشتر 23 درمانگاه و 8 بیمارستان خیریه با سابقه ای بیش از چند دهه در این مناطق فعال و حالا مغفول مانده است.

از سوی دیگر راه اندازی مراکز تازه تأسیس طرح تحول نظام سلامت در حالی به صورت مناقصه به شرکتهای خصوصی واگذار شده است که نه تنها ماهیت کار حوزه بهداشت و درمان، واگذاری به صورت مناقصه نیست، بلکه هیچ گونه  اطلاع رسانی برای حضور و مشارکت موسسات درمانی خیریه در این مناقصه نشده بود.

از این رو شماری از متولیان موسسات درمانی خیریه خراسان رضوی در مراجعه به دفتر مرکزی روزنامه قدس خواستار پیگیری این موضوع از متولیان امر و مسؤولان شدند.

آنان با بیان اینکه مراکز بهداشتی درمانی خیریه از اوایل انقلاب به عنوان پشتیبانی از دولت مردمی و کمک به حوزه سلامت بویژه به مردم آسیب پذیر اقدام به ارایه خدمات کرده اند، اظهار داشتند: این مؤسسات با توجه به بهره مندی از زیرساختها، امکانات، تجهیزات و منابع انسانی، بیش از شرکتهای خصوصی تازه تأسیس برای عملیاتی کردن برنامه ویژه دولت در مناطق حاشیه ای آمادگی داشته اند.

این افراد با گلایه از متولیان امر بهداشت و درمان خراسان رضوی در نادیده گرفتن نامه اعلام آمادگی موسسات خیریه درمانی از شهریورماه گذشته مبنی بر همکاری در اجرای طرح تحول نظام سلامت معتقدند، در این خصوص تعلل بزرگی از سوی مسوولان انجام شده است.

متولیان مراکز درمانی خیریه، همچنین امکانات این موسسات در بهره مندی از واحدهای وقفی را غیرقابل مقایسه با واحدهای مسکونی استیجاری شرکتهای بخش خصوصی برای راه اندازی مراکز درمانی طرح تحول نظام سلامت عنوان می‌کنند و می‌افزایند: این در حالی است که اصل برگزاری مناقصه برای بخش بهداشت و درمان در واگذاری امور به شرکتهای خصوصی پذیرفته نیست.

* انتقاد قابل قبول!

قاضی زاده نماینده مردم مشهد، عضو هيأت علمي دفتر  سلامت مركز پژوهشها و عضو کمیسیون اجتماعي مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن قبول انتقاد موسسات خیریه می‌گوید: باید دلایل این تعلل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرسیده شود.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت همه متقاضیان مشارکت می توانند در قالب طرح تحول نظام سلامت طرف قرارداد دانشگاه باشند، می‌افزاید: در این دستورالعمل ها هرگز چنین چیزی نیامده که دست مراکز درمانی خیریه از این طرح خالی بماند.

وی این انتقاد موسسات خیریه درمانی را وارد می‌داند و می‌افزاید: کسانی که از گذشته تا کنون در این مناطق مستقر بوده‌اند و با تعرفه های بسیار کم امور درمانی انجام داده اند دلیل ندارد اقدامها و سرمایه گذاری آنها طی سالیان گذشته نادیده گرفته شود.

به گفته وی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید همان شرایطی که برای شرکتهای خصوصی در طرح تحول نظام سلامت قایل شده برای این مراکز نیز قایل باشد.

* اجرا با عادلانه ترین روش!

گزارشگر ما برای پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی منتقدان به سراغ دست‌اندرکاران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می رود.

دکتر درخشان- مدیر توسعه شبکه ارتقای سلامت مرکز بهداشت خراسان رضوی- یکی از مدیرانی است که در اطلاع رسانی این طرح سهم بسزایی داشته است.

او در گفت و گو با گزارشگر ما از طرح تحول نظام سلامت در حاشیه شهر به عنوان یکی از منویات مقام معظم رهبری یاد می کند و می گوید: این طرح در قالب بالاترین سند توسعه حاشیه شهر برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح می افزاید: اجرای طرح تحول نظام سلامت از طریق خرید خدمت کار شروع شد و مبنای کار نیز فراخوان عمومی در روزنامه‌های قدس و خراسان تعیین گردید.

به گفته وی در این فراخوان آمده بود: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مجازند برای همکاری اعلام آمادگی کنند.

درخشان با بیان اینکه همه متقاضیان همکاری از طریق کمیته بازرگانی، کمیته برون سازمانی و کمیته دانشگاه درخواستشان در مراحل اول و دوم بررسی شده، اظهار می دارد: این در حالی است که در دستورالعمل کشوری این طرح تأکید شده بود ظرفیتها و شرکتهای موجود باید توسط دانشگاه‌ها شناسایی و توسط مناقصه محدود این موسسات و متقاضیان با اولویت توانمندی وارد کار شوند، اما ما صلاح را بر برگزاری فراخوان عمومی دیدیم، چون معتقد بودیم با این روش هیچ محدودیتی برای متقاضیان وجود نخواهد داشت.

مدیر توسعه شبکه ارتقای سلامت مرکز بهداشت خراسان رضوی رصد قدم به قدم اجرای این طرح توسط کمیته های مسؤول را گواه این ادعا می داند و می گوید: در فاز نخست حدود 13 شرکت و در فاز دوم 28 شرکت علاوه بر پزشکان اعلام آمادگی کردند.

وی با رد انتقاد اطـــلاع رسانی نامناسب می گوید: دستورالعمل بود که شما می توانید مناقصه برگزار نکنید و فقط شناسایی شرکتها را انجام دهید اما ما عادلانه ترین روش وجامع ترین راه را فراخوان عمومی در روزنامه‌ها تشخیص دادیم.

این مقام مسؤول در پاسخ به این پرسش که آیا موسسه درمانی خیریه ای هم در قالب فراخوان اعلام آمادگی کرده است، می افزاید: اگر خیریه ای هم آمده باشد من ریز اطلاعات را ندارم، چون همه درخواستها در کمیته بازرگانی بررسی شده و برنده ها براساس قیمتهایی که داده بودند تعیین شده اند.

به گفته وی چون متقاضیان مشارکت در طرح هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی بودند، بنابراین اطلاع رسانی به صورت تلفنی و پیامکی پذیرفته نبود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا فرصت دیگری برای مشارکت این مؤسسات درمانی خیریه‌ای در طرح تحول نظام سلامت وجود خواهد داشت، می گوید: متاسفانه برنامه طرح در حاشیه شهر در دو فاز بسته شده، اما فراخوان فاز سوم طرح که مربوط به شهرهای 20 تا 50 هزار نفر خراسان رضوی شامل شهرهای فریمان، چناران، قوچان، درگز، سرخس، کاشمر، تایباد، بردسکن و گلبهار است مانده که پس از تعطیلات نوروز در روزنامه ها درج خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.