۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 270654

در این روزهای آخر سال وقتی خیابان‌ها را به بهانه خرید بالا و پایین می‌کنی چشمت به دبه‌های کوچک، دیگ‌های هیأتی بزرگ و آکواریوم‌هایی می‌افتد که از ماهی‌های ریز و درشت قرمز پرشده‌اند. ماهی‌هایی که دهان‌هایشان را روی آب قرار داده‌اند تا شاید بتوانند چند روزی بیشتر زنده بمانند. البته اگر خوب نگاه کنی حتما چشمت به ماهی‌هایی می‌خورد که افقی روی آب دراز کشیده و عمرشان به تکان دادن باله‌ها درتنگ سفره عید نخواهد رسید. این ماهی‌های بخت برگشته به دور از چشم مشتری‌ها راهی جوی آب شده و جوری محو می‌شوند که انگار نه انگار قرار بود بخشی از سفره نوروز را کامل کنند.

ماهیانی که قربانی سفره عید می‌شوند
  به گزارش ایسنا، هر سال، از ده روز مانده به عید، بازار خرید فروش ماهی قرمز داغ می‌شود؛ بازاری که درست بعد از شلیک توپ سال نو به گونه‌ای فروکش می‌کند که ماهی‌فروش‌ها را حتی به فروختن فله‌ای ماهی‌ها وادار می‌کند. هرچند ماهی‌های قرمز جزء ماهیان زینتی هستند ولی به جز ایام نزدیک به سال نو کمتر ماهی‌فروشی‌ای می‌بینیم که ماهی قرمز داشته باشد. ماهی قرمز در سفره عید نماد جنب و جوش است؛ نمادی که گاه عمرش به پایان عید هم نمی‌رسد!
 
تاکنون گزارش مستندی در استان درباره انتقال بیماری از ماهی قرمز به مردم ارائه نشده است
 
سیدعلی‌اصغر برائی‌نژاد می‌گوید: با توجه به در پیش بودن عید نوروز، علاقه‌مندی مردم برای خرید آبزیان زینتی به‌ ویژه ماهی قرمز افزایش می‌یابد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان البرز اظهار می‌کند: در این ایام رعایت اصول ساده و بهداشتی در ارتباط با خرید ماهی‌های قرمز می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و ماهی و سلامت خانواده داشته باشد.
 
وی ادامه می‌دهد: تاکنون گزارش مستندی از بروز بیماری‌های خطرناک منتقل شده از ماهیان زینتی به انسان در استان منتشر نشده است.
 
خاستگاه اصلی ماهی قرمز، کشور چین است
 
برائی‌نژاد اضافه می‌کند: ماهی قرمز یکی از اولین ماهیان آکورایمی است که توسط بشر نگهداری شده و خاستگاه اولیه آن چین است.
 
مردم از خرید ماهی قرمز از فروشندگان کنار خیابان خودداری کنند
 
این مسوول می‌گوید: مردم باید ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه و از خرید ماهی از فروشندگانی که آنها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند، خودداری کنند.
 
مردم در زمان خرید به ویژگی‌های ظاهری ماهی قرمز توجه کنند
 
برائی‌نژاد ادامه می‌دهد: مردم باید از خرید ماهیانی که دارای علایمی همچون باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، در اطراف دهان یا سطح بدن آنها لکه‌های پنبه مانند دارد، روی سطح بدن آنها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده می‌شود و بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، خودداری کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان البرز اظهار می‌کند: ماهیانی که لبه باله‌هایشان خورده و ساییده شده و حالت بی‌قراری دارند و بدون آنکه در یک جا قرار گیرند، پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالند، چشم‌هایشان به صورت یک‌طرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌هایشان ریخته است، بیمار بوده و نباید خریداری شوند.
 
دمای نگهداری ماهی قرمز را یک‌باره تغییر ندهید
 
وی در خصوص دمای مناسب برای نگهداری ماهی‌های قرمز اضافه می‌کند: بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی‌ها بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد است؛ بنابراین دمای محیط هرگز نباید یک‌باره تغییر کند.
 
دادن نمک و قند به ماهی قرمز ممنوع!
 
برائی‌نژاد می‌گوید: نباید بیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری شود. ضمن اینکه ریختن نمک یا انداختن حبه قند در آب تنگ ماهی نیز ممنوع است!
 
وی ادامه می‌دهد: ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است غذایی که به ماهی داده می‌شود در سطح آب شناور بماند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان البرز اظهار می‌کند: غذادهی باید یک یا 2 بار در روز و به اندازه‌ای باشد که در مدت یک تا 2 دقیقه مصرف شود؛ چراکه غذادهی بیش از حد باعث، موجب انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسموم شدن ماهی خواهد شد.
 
شستن دست‌ها پس از تماس با ماهی قرمز ضروری است
 
برائی‌نژاد در ادامه صحبت‌های خود به نکاتی بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و ماهی اشاره کرده و می‌گوید: همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.
 
وی اظهار می‌کند: والدین باید از دست زدن کودکانشان به ماهیان جلوگیری کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان می‌گوید: باید به شهروندان آموزش بهداشت فردی در خصوص عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارایه شود.
 
برائی‌نژاد در خصوص نحوه نگهداری ماهی‌های قرمز ادامه می‌دهد: به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های کوچک و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسب نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.
 
این مسوول اظهار می‌کند: شهروندان باید از قرار دادن آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنند.
 
وی می‌گوید: برای حمل و نقل این ماهی‌ها در بسته‌های کیسه فریزر باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا درکیسه وجود داشته باشد و ماهی نباید بیشتر از 2 ساعت در این شرایط بماند.
 
ماهی قرمز ماهی‌ای غیربومی و مهاجم است
 
در بخش دیگری از این گزارش، رییس اداره محیط زیست شهرستان کرج با تاکید برعدم رهاسازی ماهیان قرمز در رودخانه‌ها می‌گوید: از آنجا که ماهی قرمز یک گونه غیربومی، مهاجم و همه‌چیزخوار است، رهاسازی آن در رودخانه‌ها از جمله رودخانه کرج، موجب تغییر در اکوسیستم طبیعی فضای رودخانه می‌شود.
 
رها سازی ماهیان قرمز در رودخانه، اکوسیستم طبیعی فضای رودخانه را به هم می‌ریزد
 
حکیمی اظهار می‌کند: این تغییر تعادل اکوسیستم را به خطر انداخته وحداقل آسیبی که وارد می‌سازد از بین بردن "کف زیان" موجود در آبهای جاری رودخانه‌ها است.
 
وی ادامه می‌دهد: کف زیان تغذیه سایر ماهیهای موجود در آب هستند و اگر توسط ماهیان قرمز خورده شوند حیات دیگر گونه‌های ماهی‌ها به خطر می‌افتد.
 
این مسوول در پایان تأکید می‌کند: مردم می‌توانند ماهی‌های قرمز سفره هفت سین خود را در روز طبیعت درون حوضچه‌های خانگی و یا حوضچه‌هایی که در سطح شهر توسط شهرداری تعبیه شده رهاسازی کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.