قدس انلاین – سعید کوشافر : نامه 47 سناتور امریکایی به مقامهای مسوول درایران با واکنشهای زیادی مواجه شد این واکنشها از بالاترین مقام دولت امریکا شروع شد و با پاسخهای محکم مقامهای ایرانی تکمیل گردید ، پاسخهایی که این سناتورها انتظار انرا نداشتند ونشان از هوش ودقت بالای دیپلماتهای ایرانی داشت.

سند بی ابرویی امریکاییها و توافقی که باید درسازمان ملل ثبت شود/افتضاح کنگره دامن اوباما ومعاونش راهم گرفت/ پاسخ محکم ایرانی به نامه یانکی های افراطی

47 سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه ای سرگشاده به مسوولان ایرانی نوشته اند که هر گونه توافق هسته ای با دولت باراک اوباما فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری او دوام خواهد داشت.

این درحالی است که همچنان این سناتورها بر موضع خود اصرار میورزند، دراین راستا  تدوین‌کننده اصلی نامه سرگشاده ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به مقامات ایرانی ادعا کرد که تداوم غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، طبق قرارداد در حال بررسی در مذاکرات این کشور و گروه ۱+۵ برای سناتورهای آمریکایی غیرقابل قبول است.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت که یکی از افراد اصلی نقش‌آفرین در ماجرای انتشار نامه سرگشاده 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به رهبران ایرانی، یک سناتور تازه‌کار به‌نام «تام کاتن» است.

به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال، تام کاتن یک سناتور جمهوری‌خواهی است که تنها 9 هفته از نشستن وی بر یکی از کرسی‌های سنای آمریکا گذشته است. وی کسی است که پیش‌نویس این نامه مناقشه‌برانگیز را تهیه کرده و برای جمع‌آوری امضا، آن را بین یکایک هم‌حزبی‌های خود در سنای آمریکا توزیع کرده است. وی همچنین این نامه را در اختیار برخی سناتورهای دموکرات که به‌گمانش دیدگاه‌هایی بالنسبه مشترکی با وی در مورد توافق هسته‌ای مورد مذاکره داشته‌اند توزیع کرده است. البته هیچ‌یک از دموکرات‌ها حاضر نشد نامه‌ای را امضا کند  که یک رئیس‌جمهوری دموکرات و مقامات کاخ سفید را تحت فشار بگذارد.

کاتن طی یک گفتگوی مطبوعاتی اظهار داشت: "من طی هفت روز گذشته تماس‌های تلفنی زیادی را انجام داده‌ام".

کاتن تأکید دارد که هدف این نامه تنها درس دادن به رهبران ایرانی در مورد شیوه کار (فرآیند) نظام سیاسی آمریکایی‌ها و خطرات موافقت با قراردادی است که برای تأیید به کنگره ارسال نشده است. اما وی به‌صراحت گفت: توافق کنونی مورد مذاکره به‌منظور جلوگیری از تولید یک سلاح هسته‌ای ایرانی "نه برای من و نه برای بسیاری از دیگر اعضای سنا غیرقابل پذیرش است،" زیرا چنین توافقی اجازه تداوم بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی را به ایران می‌دهد و به‌خاطر اینکه پس از یک دهه عمر این توافق به پایان می‌رسد.

***دخالت در مذاکرات هسته‌ای نکنید

دراین حال رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه به رهبران ایران در مورد توافق احتمالی هسته ای، با انتقاد از این اقدام از آنها خواست در مذاکرات هسته ای دخالت نکنند.

«باراک اوباما» نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران را غیر متعارف خواند.

۴۷ سناتور جمهوریخواه آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ایران، هشدار دادند که هر گونه توافق هسته‌ ای با دولت آمریکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از ریاست جمهوری اوباما دوام نخواهد یافت.

در همین رابطه اوباما در سخنان روز دوشنبه خود تصریح کرد تمرکزش را معطوف به این کرده است که آیا مذاکرات با ایران به توافق منجر خواهد شد یا نه. به محض اینکه این کار را انجام دادیم، اگر انجام شد، آن موقع موضوع را با مردم آمریکا در میان خواهیم گذاشت.

پیش از اظهارات اوباما، سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به نامه سناتورهای جمهوریخواه گفته بود که اقدام این سناتورها، حزبی و چوب گذاشتن لای چرخ مذاکرات با ایران است.

دراین حال جو بایدن معاون باراک اوباما با صدور بیانیه شدیداللحنی نامه 47 سناتور آمریکایی به دولت ایران را اهانتی به خود دانست و گفت: این نامه حاوی پیام ناتوانی رییس جمهوری آمریکا در احترام به تعهدات بین المللی خود خواهد بود و به سیاهرویی آمریکا منجر خواهد شد.

جو بایدن با صدور بیانیه ای شدیداللحن خطاب به نویسندگان نامه مذکور نوشت:من36 سال درسنای آمریکا خدمت کرده ام و به همه ارزشها و سنت های آن به عنوان یک نهاد و نقش غیر قابل انکار آن در سیاست های خارجی این کشور احترام می گذارم اما این نامه که در جریان انجام مذاکرات حساس بین المللی نوشته شده دون شان نهادی است که من به آنان احترام میگذارم.

معاون رییس جمهور آمریکا در ادامه گفت: چنین نامه ای که در لفاف دادن آموزش در مورد قانون اساسی آمریکا نوشته شده 200 سال سابقه این جمهوری را نادیده گرفته و تهدید وخطری علیه رییس جمهور های آینده این کشور محسوب می شود.

بایدن نفوذ کشورش در جهان را در گرو قابلیت اجرای تعهدات بین المللی این کشور دانسته و یاد آور شده است در حالی که برخی از آین تعهدات از طریق توافقات بین المللی و با تایید وتصویب کنگره شکل گرفته بسیاری از آن ها مورد تایید کنگره آمریکا نبوده و در صورتی که آمریکا، انگلیس ،فرانسه ،روسیه، چین و آلمان درادامه این گفت وگو ها به توافق و تفاهمی با ایران دست پیدا کنند این یکی از تعهدات لازم الاجرای دولت آمریکا است که بدون تایید کنگره به امضا رسیده است .

وی با اشاره به اینکه از آغاز بر پایی این جمهوری، روسای جمهور آمریکا از هردوحزب حاکم دراین کشور در رابطه با مسائل حساس و با اهمیت به مذاکراتی اقدام کرده اند که لزوما مورد تایید کنگره نبوده است.

بایدن تصمیم دولت کارتر مبنی بر به رسمیت شمردن جمهوری خلق چین،حل مسئله دیپلماتهای آمریکا در ایران در زمان ریگان و خاتمه جنگ ویتنام را به عنوان نمونه هایی از این تصمیم گیری ها که بدون حمایت و تایید کنگره آمریکا صورت گرفته نام برده است.

معاون اوباما تاکید کرده است که چنین نامه ای حاوی این پیام به دوستان ودشمنان آمریکا است که رییس جمهور کشورما قادر به اجرای تعهدات این کشور نیست و چنین پیامی را نادرست و خطرناک خوانده است.

وی تلاش این سناتورها برای تحقیر مقام ریاست جمهوری آمریکا و دخالت در نظام قانون اساسی این کشور چه از نظر سیاسی وچه به لحاظ اصولی اهانتی به خود دانسته است وتصریح کرده است که اگر مذاکرات هسته ای در اثر دخالت کنگره آمریکا به شکست بیانجامد این آمریکا است که مورد سرزنش قرار خواهد گرفت و چهره منفوری ازاین کشور درجهان بجای خواهد گذاشت.

بایدن حاصل چنین شکستی را تداوم فعالیت های هسته ای ایران دانست و گفت که در چنین صورتی آمریکا نه تنها قادر به اعمال تحریم های تازه ای علیه ایران نخواهد بود بلکه حتی حمایت و اتحاد بین المللی لازم در مورد تحریم های جاری را نیز از دست خواهد داد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نامه ۴۷ سناتور این کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران را «خلاف رویه معمول» خواند.

«جن ساکی» با غیرقابل قبول خواندن این نامه، گفت که قرن‌ها است که در آمریکا، رئیس‌جمهوری این اختیار را در مذاکرات بین‌المللی دارد و بنابراین ما هر نوع تلاش برای مسیر دیگر را رد می‌کنیم.

وی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است ولی همچنان برخی شکاف‌ها به قوت خود باقی است.

ساکی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که در صورت عدم دستیابی به توافق چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت که این پرسشی نیست که ما بتوانیم به آن پاسخ دهیم. به طور قطع ترجیح ما این است که به چارچوب یک توافق سیاسی دست یابیم.

*** نامه 47 جمهوری خواه نتیجه عکس می دهد

مجله آمریکایی پولیتیکو نوشت: نامه سناتورهای جمهوریخواه به رهبران ایران، با مخالفت شدید دمکراتهای سنا مواجه شده است و این سناتورها اعلام کرده اند این اقدام نتیجه وارونه همراه خواهد داشت.

این مجله روز دوشنبه درباره نامه 47 سناتور آمریکایی به رهبران ایران، در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اقدام سناتورهای جمهوریخواه در ارسال نامه ای هشدار آمیز به رهبر ایران مخالفت چندین تن از سناتورها عمدتا جمهوریخواه را به دنبال داشته است.

بسیاری با ابراز خشم از اقدام این سناتورها، آن را خرابکاری در یک فرآیند دیپلماتیک خوانده اند و هم در کاخ سفید و هم در تهران درباره سودمند بودن آن کاملا ابزار تردید شده است.

استدلال سناتورهای ناراضی این است که می توان با ابزارهایی موثرتر باراک اوباما (رییس جمهوری امریکا) را ملزم ساخت تا در کنگره حاضر شده به رفع نگرانیهای کنگره راجع به توافق هسته ای با ایران اقدام کند.

بسیاری از سناتورها معتقدند این اقدام نتیجه وارونه خواهد داشت چون بیش از حد تعصب آمیز و جانبدارانه است و اخلال در روندی است که می کوشد با بهترین شیوه ممکن از خلق یک ایران مسلح به سلاح اتمی جلوگیری کند.

در ادامه این مطلب آمده است: جمهوریخواهان برای دست یابی به هدفشان در منحرف ساختن گفت و گوهای هسته ای و یا حداقل اعمال نظر در توافق هسته ای ؛ نیازمند رای موافق دمکراتها هستند .

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا هم اعلام کرده است که به احتمال قریب به یقین نامه را امضا خواهد کرد. وی در عین حال به این نکته هم اعتراف کرد که این اقدام مانع از پیشبرد طرح پیشنهادی او خواهد شد که صراحت دارد هر توافقی با ایران الزاما باید به تصدیق کنگره برسد.

از جمله سناتورهای مخالف ارسال نامه، سوزان کالینز جمهوریخواه از ایالت مین (Maine) است که درباره اثر بخش بودن این اقدام بر کاخ سفید و بر سیاست خارجی دولت اوباما و تاثیر گذاری مستقیم بر روی تهران تردید دارد.

وی به سناتورهای امضا کننده نامه توصیه کرده که بهتر است به جای این کار، با رئیس جمهوری ، وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده امریکا به بحث و تبادل نظر بنشینند .

کالینز می گوید: من فکر نمی کنم آیت الله (خامنه ای) هرگز با نامه نمایندگان سنا متقاعد شود بویژه آنکه این نامه توسط جمعی از همکاران بلندمرتبه و ممتاز من فرستاده شده باشد '.

بعضی از دمکراتها هم هشدار داده اند، این جمهوری خواهان محافظه کار با این کارشان حدود 12 تن از دمکراتهایی را که از دو حرکت قبلی جمهوریخواهان اعلام حمایت کرده بودند، با خود دشمن خواهند ساخته اند .

سناتور دیک دوربین از ایالت ایلینویز که هیچیک از اقدامات جمهوری خواهان را در باره ایران اعم از نامه مزبور و دو طرح پیشنهادی آنها امضا نکرده است، در مخالفت با این اقدام محافظه کاران آن را به خطر انداختن مذاکراتی شکننده دانست و گفت: ' ما به اوباما هر آنچه که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات لازم بود، دادیم.

' ما می توانیم با رئیس جمهوری بحث و تبادل نظر و با او مخالفت کنیم، اما امروز به نقطه ای رسیده ایم که با یک تلاش علنی دیگر مذاکراتی صلح آمیز را به خطر می افکنیم'.

*** نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست

وزیر امور خارجه با اشاره به نامه ۴۷ سناتور آمریکایی گفت: در این نوع نامه‌نگاری که کاری بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است در واقع به ما گفته می‌شود که ایالات متحده غیرقابل اعتماد است.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست‌های دشمنان در قالب اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی و تقویت گروه‌های تروریستی به نام آزادی؛ بخشی از ابعاد دیگر سیاست غرب و استکبار جهانی در این راستا را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

ظریف افزود: «کار دیپلماسی کاهش هزینه‌هاست لذا ما نیز از ابتدای دولت یازدهم با همین هدف اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به نامه 47 سناتور آمریکایی به رهبران کشورمان مبنی بر لغو تمامی توافقات در پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما، گفت: در این نوع نامه‌نگاری که کاری بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است در واقع به ما گفته می‌شود که ایالات متحده غیرقابل اعتماد است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده هستیم؛ چون سرمایه‌ای که ما در این سال‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم عزت و خودباوری است؛ سرمایه‌ای که قابل پس گرفتن نیست و آمریکایی‌ها و غرب نیز این واقعیت را پذیرفته‌اند.

ظریف ادامه داد: اما سرمایه غرب، اهرم تحریم و فشار آوردن بر سازمان ملل است که از ابتدای انقلاب و پس از تسخیر لانه جاسوسی شروع شده و چیز تازه‌ای نیست.

وی با اشاره به دشمنی استکبار جهانی در دوره‌های مختلف عمر سی‌و‌شش ساله انقلاب اسلامی از جمله جنگ تحمیلی و قرارداد 598 مبنی بر پایان جنگ، بخشی از دسیسه‌های دشمنان نظام اسلامی و ایجاد موانع گوناگون آنها بر سر راه انقلاب را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه از دستاوردهای گوناگون از جمله هسته‌ای علی‌رغم تمام تحریم‌ها و روند مذاکرات و اقدامات سازنده جمهوری اسلامی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات در ماه‌های گذشته با کمک دیپلماسی سازنده جمهوری اسلامی موفق شده‌ایم بخشی از نگاه طرف‌های مذاکره‌کننده علیه کشورمان را تغییر دهیم؛ هرچند مذاکره با آمریکایی‌ها به‌جهت حضور تندروها در کنگره این کشور با مشکلات مواجه است، اما ما با توکل بر خدا و دعای مردم و ائمه اطهار علیهم السلام تلاش می‌کنیم مذاکرات را به یک نتیجه مطلوب برسانیم.

***دیدگاه معاون سیاسی دفتر رییس

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در یادداشتی با عنوان "تفاهمات ومعاهدات بین المللی وقانون اساسی آمریکا" دیدگاه‌های خود درباره خبر مربوط به نامه 47 سناتور آمریکایی را بیان کرد.

در یادداشت حمید طالبی آمده است:

اول:۴٧ناتورآمریکا نوشته‌اند: توافقی که به تصویب کنگره نرسیده باشد، می‌تواند فقط با یک حرکت قلم رئیس‌جمهوری بعدی باطل شود و کنگره آینده هم هر زمان لازم دید، قادراست موارد توافق را تغییر دهد (شبیه اقدامی که جو بایدن، معاون کنونی رئیس جمهوری آمریکا، زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود، در نامه‌ای به کالین پاول وزیرخارجه وقت، درخصوص «پیمان مسکو» در مورد تسلیحات استراتژیک اتمی با روسیه درسال ۲۰۰۲ وتایید آن درکنگره انجام داده بود). لذا، سناتور‌ها براساس قانون اساسی آمریکا با توجه به پیچیدگی‌های آن ازقرن ١٨ تا کنون سخن کاملا درستی می‌گویند؛ بویژه آنکه بااین نامه می‌خواهند سابقه‌ای هشدارگونه برای روندهای داخلی قانونی خود ایجاد نمایند، وبه جامعه بین المللی هم هشداردهند.

این نزاع میان دولت وکنگره آمریکا – که آقای اوباما می‌گوید: «این یک ائتلاف غیرمعمول است... برخی اعضای کنگره نشان داده‌اند که می‌خواهند خود را با تندروهای داخل ایران دریک ردیف قرار دهند»، و سخنگوی کاخ سفید بدون ورود به محتوی در مورد آن اضافه می‌کند: «این نامه یک استراتژی حزبی با هدف تضعیف توانایی رئیس جمهوری آمریکا برای هدایت سیاست خارجی، و پیشبرد منافع امنیت ملی کشور در اطراف جهان است» - نشان می‌دهد که درآن کشور، دولت در تفاهمات و معاهدات حوزه بین الملل فعال‌مایشاء نیست؛ که این خود چالشی بزرگ برای مذاکرات بوده و تن‌ها درصورتی می‌توان اطمینان خاطر نسبت به روند وتحولات قانونی درخصوص رفع ویا عدم افزایش تحریم‌ها در داخل آمریکا داشت که رییس جمهورواکثریت کنگره از یک حزب باشند.

*** سند بی‌آبرویی آمریکایی‌هاست

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نامه سناتورهای آمریکایی فاقد ارزش حقوقی است معتقد است این نامه سند محکمی بر بی آبرویی مسئولین آمریکایی است.

منصور حقیقت‌پور نامه سرگشاده 47 سناتور آمریکایی مبنی بر اینکه اعلام کردند هرگونه توافق هسته‌ای با ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما می تواند لغو شود یا تغییر پیدا کند گفت: این موضوع نشان‌دهنده وضعیت افتضاح مدیریتی در آمریکاست که آنجا هر گروه تندرویی برای خود سازی می‌زند و یک هارمونی مشخص و معین از وضعیت داخلی آمریکا دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها قدرت تصمیم‌سازی واحدی در داخل کشور خود ندارند و نمی‌دانند چطور مدعی مدیریت جهان هستند، این کشور یک بار با آهنگ عرب‌ها می رقصد، زمانی با آهنگ صهونیست‌ها و گاهی نیز همچون حالا که هنوز اتفاقی نیفتاده زیر همه چیز می‌زنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت خاطرنشان کرد: اگر چنین روندی باشد که در فضای بین‌المللی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و بهتر است مسئولین آمریکایی بنشینند و مشکلات داخلی خود را حل کنند.

حقیقت پور همچنین گفت: ما برای آمریکا متاسفیم که چنین وضعیت آشفته‌ای در تصمیمات سیاسی خود دارند و نمی‌توانند یک حرف واحد بزنند.

وی با تاکید بر اینکه ما اهل مذاکره و توافق خوب هستیم تصریح کرد: حرف‌هایی که از سوی مسئولین آمریکایی مطرح می‌شود نشان از این دارد که آن‌ها اهل توافق نیستند و چهره‌ واقعی‌ آن‌ها را بیش از پیش به مردم نشان می‌دهد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس در پایان نامه سناتورهای آمریکایی را فاقد ارزش حقوقی دانست و گفت: این نامه دلیل محکمی بر بی آبرویی آمریکایی هاست که به هیچ توافق و قانونی پایبند نیستند.

***توافق موقت پذیرفته نیست

عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه توافق موقت یا کوتاه مدت هیچ جایی در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ندارد، تصریح کرد: قطعا در صورت توافق نهایی ایران با غرب، توافقنامه باید دارای ضمانت اجرای کامل و بلند مدت باشد.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به نامه روز گذشته سناتورهای جمهوری خواه آمریکا تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت: این اظهارات و اقدامات نشان‌دهنده وجود سیاست‌های چندگانه در درون بدنه حاکمیت آمریکا است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا اختلافات داخلی آمریکا به جمهوری اسلامی مربوط نمی شود و مقامات آمریکایی خود باید مسائل پیرامون کشورشان را حل و فصل کنند.

وی با اعلام اینکه توافق موقت یا کوتاه مدت هیچ جایی در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ندارد، تصریح کرد: قطعا در صورت توافق نهایی ایران با غرب، توافقنامه باید دارای ضمانت اجرای کامل و بلند مدت باشد.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت:‌ هم‌اکنون درباره اختلافات داخلی آمریکا دو موضوع مطرح است، نخست اینکه شاید حزب جمهوری‌خواه این کشور به دنبال آن است که موفقیت توافق هسته‌ای با ایران به اسم دموکرات تمام نشود، همچنین این موضوع مطرح است که شاید این دعواهای سیاسی تنها برای افزایش فشار به ایران و امتیازگیری در مذاکرات باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس، ادامه داد: قطعا جمهوری اسلامی ایران زیر بار مسائل و درخواست‌های غیر منطقی نمی‌رود و تیم مذاکره‌کننده ایران در صورت خلف وعده مقامات آمریکایی بر اساس مصالح ملی عمل می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    رسایی وروز نامه کیهان در امریکا 47 نفر سناتور دارد که جزباندش میباشد در ایران چند نماینده دارد