۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: 271044

دکترمحمدرضا جواهری:از میان اهل بهشت تنها شهیدانند که خواستار بازگشت به دنیا برای شهادتند. هیچ یک از انسانهایی که درآخرت اهل خیرند، نمی خواهند زنده شوند و به دنیا بازگردند، فقط شهیدان آرزوی بازگشت به دنیا برای کشته شدن در راه خدا را دارند .

عشق به زندگی  برای شهادت

این حقیقت جایگاه بلند شهادت طلبی در آموزه‌های دینی را نشان می دهد . تبیین این حقیقت از سوی رسول خدا(ص)، در ایجاد و تقویت « شوق شهادت » در بین مسلمانان نقش مؤثری داشت. شهادت طلبی در رأس هرم ارزشهای الهی جای دارد و در نظام ارزشگذاری دینی در بالاترین درجات و مراتب ارزشها قرار می گیرد . آن قدر ارزش شهادت طلبی بالاست که تنها شهیدان که جایگاه برتر شهادت را در جهان آخرت مشاهده کرده اند، در آرزوی تجدید حیات و در اندیشه  بازگشت به دنیا برای شهادتند.

شهادت طلبی شهیدان هرگز پایان نمی پذیرد. اشتیاق به شهادت در اهل بهشت، آرزوی رجعت و زندگانی نوبرای شهادت رامی پروراند.

انس بن مالک نقل کرده است، رسول خدا(ص) فرمود: «هیچ یک از انسانهایی که داخل بهشت می شوند، دوست ندارند به دنیا بازگردند، جز شهید که آرزو دارد به دنیا بازگردد پس ده بار شهید شود، به دلیل کرامتی  می بیند.»

مطابق این حدیث نبوی ، فضیلت شهادت ، از دنیا و هر آن چه در آن است، بیشتر است و از میان اهل خیر در جهان پس از مرگ ، تنها شهیدان خوشحال می شوند از اینکه به دنیا بازگردند تا بار دیگر شهید شوند!

خط شهادت طلبی شهیدان ادامه دارد. آنان خواستار زنده شدن برای شهادت دوباره‌اند .

پیامبرخدا(ص) فرموده است: روز قیامت مردی از بهشت آورده می‌شود. خداوند به او می فرماید:  ای فرزند آدم جایگاهت را چگونه دیدی؟ می گوید: بهترین جایگاه! خدا می فرماید: درخواست و آرزو کن. پس می گوید: «پروردگار، هیچ درخواست و آرزویی ندارم جز اینکه مرا به دنیا بازگردانی پس در راهت ده بارکشته شوم، برای آن چه از فضل شهادت دیده است!»

محمدبن ابی عمیره نقل کرده است، رسول خدا(ص) فرمود: «از میان مردم جز شهید هیچ نفس مسلمانی نیست که خدایش او را قبض روح نماید، دوست بدارد به سوی شما بازگردد و برایش همه دنیا و آن چه در آن است، باشد، هر آینه اگر در راه خدا کشته شوم، برایم محبوبتر و بهتر است از اینکه اهل شهر و روستا و نعمتهایشان را دارا گردم .»

در این احادیث نبوی « کرامت »، « فضیلت » و « ثواب » بی نظیر شهادت و جایگاه عالی شهیدان گزارش شده است. این حقایق با ارزش پیرامون شهادت ، همراه با تصریح به برتری شهادت بر دنیا و همه آن چه در آن است، آموزش درس شهادت طلبی به مسلمانان است . عشق به زندگی برای شهادت، آرمان شهادت طلبان است.

 آنان پس از مرگ نیز درآرزوی بازگشت به دنیا تنها برای شهادتند. در بهشت هم آرزوی شهیدان ، برگشت به دنیا برای شهادت طلبی است! شهیدان اسوه‌های سبک زندگی اسلامی‌اند و باید راه ورسم شهیدان راشناخت و از آنان درس زندگی گرفت .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.