عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از پیگیری «حادثه شیراز» توسط این کمیسیون خبر داد که در پی آن عده‌ای به خودروی حامل علی مطهری در فرودگاه شیراز حمله کرده‌اند.

پرونده «حمله به مطهری» روی میز کمیسیون امنیت ملی/ از «غائله قم» تا «حادثه شیراز»

به گزارش باشگاه خبرنگاران،حسین سبحانی‌نیا  گفت: این گونه موارد به عنوان اخلال در نظم عمومی و امنیت ملی بوده و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به آن حساسیت دارد.

وی تصریح کرد: «حادثه شیراز» جزو مواردی است که جا دارد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بحث کنیم و آنجا تصمیم گیری شود، به ویژه از مسئولین ذیربط بازخواست می‌شود که آیا به وظیفه خودشان در این مورد (حادثه شیراز) یا موارد مشابه عمل کرده‌اند یا نه؟

پیش‌تر در جریان برهم زدن سخنرانی لاریجانی در قم، کمیته‌ وی‍‍‍‍‍‍زه «تحقیق غائله قم» در مجلس تشکیل و گزارش ۸۰۰ صفحه‌ای مکتوب آن پس از قرائت در صحن علنی برای پیگیری به قوه قضاییه ارسال شد.

در «غائله قم» پس از گذشت ۳ الی ۴ دقیقه از سخنان علی لاریجانی در حرم حضرت معصومه (س) – ۲۲ بهمن ۹۱ - عده‌ای با شعار و جنجال حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند، مهاجمان، با پرتاب کفش و مهر به سمت جایگاه، سعی در مضروب کردن لاریجانی داشتند، برخی از این افراد، کفن هم پوشیده بودند.
سبحانی‌نیا در مورد اینکه برخی معتقدند اگر به پرونده «غائله قم» سریع رسیدگی می‌شد، ‌ چنین حوادثی رخ نمی‌داد، شما هم با این نظر موافقید؟ گفت: حتما موثر بود، در‌‌ همان یکی دو مرحله اولیه برخورد جدی و قانونی با افراد خاطی شود قطعا جلوی این هنجارشکنی‌ها گرفته می‌شود و افراد جایگاه خودشان را می‌دانند که نظام یک اصولی دارد و باید این اصول مورد توجه قرار گیرد چه از ناحیه گوینده و چه از ناحیه افرادی که این برخورد را ساماندهی می‌کنند.

نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: متاسفانه ما مواردی داریم که بنا بود بررسی شود ولی دستگاه‌های مسئول به هر دلیلی آنجایی که باید ریشه‌یابی و اطلاع‌رسانی کرده و نتیجه را اعلام کنند، این کار صورت نگرفت.

همچنین کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در این رابطه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: بی‌تردید کسانی که به رفتارهای فرا قانونی و سلیقه‌ای عادت کرده‌اند ریشه در جریان حادثه ۲۲ بهمن قم و هتک حرمت به علی لاریجانی دارند که این افراد همواره برای خود یک حیطه اختیاراتی قائل‌اند و به واسطه آن در طلب قدرت گام برمی‌دارند.

عضو هیئت رییسه فراکسیون اصولگرایان رهوران ولایت افزود: اقدامات اخیر جریانات «خودسر» ریشه در اندیشه کسانی دارد که مبانی فکریشان افراطی‌گری و رادیکالیسم است.

پیرموذن نیز اظهار داشت: قوه قضاییه با رسیدگی به پرونده جریانات خود سر بی‌شک طومار این قبیل اقدامات که جلوه نورانی و محق نظام را زیر سوال می‌برند، را خواهد بست.

وی همچنین این قبیل اقدامات خودسر که امنیت و اقتدار کشور را به خطر می‌اندازد و خودسر علیه برخی مسئولین اغتشاشات می‌کنند، ضد ولایت‌فقیه خواند که از رهبری هم عبور کرده‌اند.

همچنین سبحانی‌نیا با بیان اینکه باید جلوی خودسری‌ها گرفته شود، اظهار داشت: اطلاع جدیدی از نتیجه پیگیری پرونده «غائله قم» ندارم که آیا به نتیجه رسیده است یا نه ولی بنا بود رسیدگی شود.

این در حالی است، اصل ۸۴ قانون اساسی تصریح می‌کند «هر نماینده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر کند».

سبحانی‌نیا البته به روی دیگر «حادثه شیراز» اشاره کرد و گفت: در کشور چارچوب و خطوط قرمز وجود دارد، حریم‌ها باید حفظ شود و هنجارشکنی صورت نگیرد، افراد از رافت جمهوری اسلامی سوءاستفاده نکنند و وارد مقولاتی نشوند که نیروهای ارزشی و خانواده‌های شهدا را جریحه‌دار می‌کند، تا ما در یک فضای قانونمند بتوانیم کار‌هایمان را ساماندهی کنیم.

وی در مورد اینکه حفظ شان و جایگاه مجلس و به تبع آن نمایندگان برعهده هیئت رییسه مجلس است، افزود: برخی موارد مربوط به خود نمایندگان می‌شود چرا که باید در چارچوب وظایف نمایندگی کار‌ها را به نحوی تنظیم کنند که تخطی از آن چارچوب نباشد، نماینده مصونیت ندارد که هر مطلبی و هر چه می‌خواهد بگوید این موارد برعهده خود نماینده است و طبق مقررات باید پاسخگو باشد.

مطهری در دویست و هشتاد و یکمین جسه علنی مجلس گفته بود: «حصر موسوی و کروبی را خلاف اصول متعدد قانون اساسی می‌دانم».

این نطق مطهری با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد و وکلای ملت با فریاد «دو، دو، دو...» مخالفت خود را اعلام کردند.

سبحانی‌نیا تاکیدکرد: در هر شهرستانی شورای تامین و مسئولان هر تصمیمی گرفتند باید زمینه اجرایی آن نیز فراهم شود یعنی امنیتی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.

وی در پایان گفت: باید موضوع به طور قانونی بررسی شود، دستگاه‌ها گزارش بدهند اصلا شورای تامین تصمیم گیری کرده بوده؟ آیا براساس برنامه درستی این کار انجام گرفته است؟ این مسائل باید روشن شود اگر مجلس احساس کند، حق نماینده تضعیف شده است نگاه مثبت حمایت از جایگاه نمایندگان را دارد.

اصل ۸۶ قانون اساسی هم تاکید می‌کند: «نمایندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار نظر و رای‏ خود کاملاً آزادند و نمی‌‏ توان‏ آن‌ها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏‌اند یا آرائی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏‌اند تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد».

علی مطهری نماینده مردم تهران در مورد «حادثه شیراز» می‌نویسد: «ساعت ۵/۴ بعدازظهر روز دوشنبه ۱۸ اسفند وارد فرودگاه شیراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجویان دعوت‌کننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شدیم. دیدم آن‌ها اصرار دارند که با یک تاکسی زردرنگ برویم.

ظاهراً متوجه شده بودند که عده‌ای می‌خواهند آسیب برسانند، می‌خواستند خودروی ما شناسایی نشود. من متوجه ماجرا نبودم و در فکر مطالب سخنرانی بودم. حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلو‌تر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آن‌ها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.
برخی مسئولان معتقدند فارغ از شخصیت و دیدگاه افرادی که محور حوادث این‌چنینی قرار می‌گیرند، باید از تکرار این حوادث جلوگیری شود تا اقدامات چند گروه اندک، چهره آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال نبرد.../

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.