گروه اقتصادی- محمود  مصدق - رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به این که سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی درجه یک کشور در حریم شهرها قرار دارند، گفت : این اراضی در معرض تغییر کاربری  هستند.

 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در معرض تغییر کاربری

به گزارش خبرنگار ما، دکتر قباد افشار روز گذشته در دومین دوره آموزش کلان کشاورزی و منابع طبیعی و اعلام سیاستها و برنامه های سازمان امور اراضی کشور در جمع خبرنگاران  با اعلام این مطلب گفت: شهر آبسرد بیش از 90 برابر وسعتش دارای حریم است که متأسفانه هر روز بیشتر تغییر کاربری می یابد و به ویلا تبدیل می شود .

 

 همه می‌خواهند ویلا بسازند

وی با اشاره به اینکه مجموع دشت حاصلخیز شمال کشور حدود یک میلیون هکتار است  که همه سعی دارند در حریم شهرها و روستاهای آن ویلاسازی کنند، گفت: در سایر شهرها وضعیت به همین شکل است .

وی در ادامه از  بخش شهرسازی  نسبت به بی توجهی  به کشاورزی در بخش حریم شهرها انتقاد کرد و گفت: برخی از تغییر کاربری ها به دلیل ناآگاهی دهیاران و بخشداران و دیگر مسؤولان شهری است، به طور مثال دهیار مجوز ساخت 120 هزار واحد مسکونی یا تجاری را صادر می کند و این روستا از محدوده روستایی خارج و طبق طرح هادی وارد محدوده شهری می شود.

به گفته وی، با اجرای طرح هادی و ویلاسازی ها در محدوده های شهری، امکان انجام فعالیتهای کشاورزی وجود ندارد که این یکی از نقایص قانونی ما در امور اراضی کشاورزی است؛ زیرا در بیشتر کشورهای دنیا فعالیتهای کشاورزی در محدوده های شهری نیز انجام می شود.

وی افزود: در بحث مدیریت زمین باید قوانینی وضع شود که فعالیتهای کشاورزی در محدوده های شهری نیز عملیاتی باشد.

به گفته وی، مهمترین علت تغییر کاربری اراضی کشاورزی، پایه‌گذاری قانون ثبت از سال 1300 است که به جای محور قرار دادن کاربری اراضی، مالکیت زمین محور  قرار گرفت .

 

 جای خالی شورای عالی مدیریت بر زمین

وی گسترش شهرها، محدویت منابع آب، رشد تصاعدی ارزش زمین، همکاری نکردن دستگاه های اجرایی، صادر نشدن احکام مناسب، اجرا نشدن طرح آمایش سرزمین، نگاه درآمدزایی شهرداری ها و بخشداری‌ها  به حریم شهرها را از عوامل مؤثر در ناپایداری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی برشمرد و گفت: در کنار همه اینها جای یک شورای عالی مدیریت بر زمین  در ایران خالی است، در حالی که اکنون شوراهای مقتدری برای نظارت بر امور آب، ساخت و ساز مسکن و سایر امور محوری در کشور وجود دارد، بنابراین برای تشکیل چنین شورایی  باید چاره ای اندیشیده شود .

 

 کاهش سطح اراضی کشاورزان

وی در ادامه با اشاره به اینکه میانگین سطح اراضی کشاورزان ایرانی در دهه 40  ده هکتار بوده که با میانگین کشاورزان فرانسوی برابری می کرد، افزود: اما اکنون با توجه به قانون ارث و مناسبات اجتماعی این رقم به چهار هکتار رسیده در حالی که متوسط اراضی کشاورزان فرانسه به 50 هکتار افزایش یافته است.

 

 زمین خواری 150 هکتاری در بالای سد لتیان

وی در ادامه به  بحث  آلاینده های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری هفته گذشته و در جمع مدیران و فعالان زیست محیطی  فرمودند: «نباید اجازه داد که منبع شرب تهران مورد تعرض قرار بگیرد.» که این  امر اشاره‌ای صریح به موضوع زمین‌خواری ١٥٠هکتاری در منطقه کلاک شهر لواسان و چسبیده به دریاچه سد لتیان که تأمین‌کننده ٣٠درصد آب آشامیدنی شهر تهران است،  بود.

 وی در همین زمینه با اشاره به اینکه  ماجرای تخلف  یاد شده و عدول از قانون توسط شهرداری لواسان در سال 86 شروع شد و با ابلاغ غیرقانونی دستور تفکیک و ساخت‌و‌ساز توسط استاندار وقت تهران بدون آنکه طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شود، ادامه پیدا کرد، افزود : در حال حاضر نیز  به رغم مخالفت صریح همه دستگاه‌های قانونی از جمله سازمان اموراراضی کشور، سازمان حفاظت محیط ‌زیست، وزارت راه‌ و ‌شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری ساخت ‌و‌ سازهای غیرقانونی در منطقه کلاک  که تهدیدی بزرگ برای ذخیره آب سد لتیان است، همچنان ادامه دارد.

وی در همین راستا اضافه کرد :    هم اکنون بخش عمده صنایع آلاینده کشور در مناطق و شهرهایی همچون اراک، خوزستان، اصفهان و تهران قرار دارند که با وزش باد این آلودگی ها جابه جا می شود، در حالی که این صنایع باید به جزایر کشور انتقال می یافت، این اقدامها نشان می دهد، تاکنون برنامه و نقشه و کاداستر صحیحی برای ایجاد جایگاه مناسب این صنایع در کشور نداشته ایم.

 

 گسترش باغ در اراضی شیبدار

وی در ادامه از اجرای  طرح  گسترش 860 هزار هکتار از باغهای کشور در اراضی شیبدار طی برنامه ششم توسعه، خبر داد و افزود : در همین زمینه  بتازگی تفاهمنامه ای میان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، معاونت امور باغبانی و سازمان امور اراضی کشور منعقد شده که بزودی برای اجرا در سال آینده توسط وزیر جهادکشاورزی ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، طبق برنامه، در توسعه باغها در اراضی شیبدار قرار است از کشت محصولاتی همچون زیتون که در تأمین روغن مورد نیاز کشور تا حدودی ما را به خودکفایی برساند، استفاده کنیم.

وی درباره نظارت بر طرحهای واگذاری کشاورزی گفت: در گذشته برخی از اراضی کشاورزی برای فعالیتهای کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی به سرمایه گذاران واگذار شده، اما متأسفانه پس از گذشت چندین سال فعالیت مورد نظر عملیاتی نشده، بنابراین در نظر داریم طبق یک اخطار 6 ماهه زمین را به سرمایه گذاران دیگر واگذار کنیم.

 

 نیاز به اعتبار 100 میلیارد تومانی

وی گفت: البته برخی از اراضی به طور کامل باید بازپس گرفته شود که در همین راستا به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا اراضی کشاورزی دولتی را بازپس گرفته و در اختیار دیگر سرمایه گذاران برای اجرای فعالیتهای کشاورزی قرار دهیم.

وی گفت: طبق سیاستگذاری سازمان سال آینده نیز همانند امسال به طور جدی برنامه حفظ کاربری اراضی کشاورزی، اجرای کاداستر، پایش و سنددار کردن اراضی، نظارت بر طرحهای واگذاری، برنامه توسعه اراضی کشاورزی و تعیین تکلیف و رفع تداخلات اراضی ملی و دولتی و مستثنیات را در اولویت کاری خود داریم.

وی در پایان از از اجرای طرح کاداستر در سطح هفت میلیون هکتار از اراضی کشاورزی سخن گفت و افزود: این طرح یکی از مهمترین برنامه های دولت یازدهم در زمینه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی است که از سال جاری اجرای آن شروع شده و به لطف خدا تا پایان دولت یازدهم به اتمام خواهد رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.