۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۹
کد خبر: 271802

کاهش شدید باران در خراسان جنوبی باعث شده که همچنان شاهد خشکسالی و کم آبی در استان باشیم، به طوری که سدهای استان هم در برابر خشکسالی کم آورده‌اند و ۸۵ درصد ظرفیت آنها خالی است.

خراسان‌جنوبی همچنان خشک و نالان

هم اکنون روستاییان خراسان جنوبی با بحرانی به نام “تشنگی” روبرو هستند وخشکسالی‌های ۱۷ساله اخیر امان آنان را بریده است.

خراسان جنوبی امسال وارد هفدهمین سال خشکسالی شد و بخشی از آثار خشکسالی در مناطق مختلف خراسان جنوبی در مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی منتشر می‌شود. ارایه آمارهای تکان دهنده تخلیه روستاها افزایش روند مهاجرت به شهرها نمونه‌ای از این آثار است.

گرچه در سالهای گذشته مشکلات بی آبی در شهرها و روستای خراسان جنوبی نسبت به امروز کمتر به چشم می‌آمد، اما در سال جاری مردم خراسان جنوبی طعم تلخ بی آبی را بیشتر از هر زمان دیگری چشیده اند.

امسال حتی دیگر از صندوق ذخایر آبی در دل این سرزمین پهناور خبری نیست،  به طوری که با خالی بودن ظرفیت ۸۵ درصدی سدها، حتی قطره آبی هم بر لبهای خشکیده این سرزمین جاری نمی‌شود.

* وعده‌ای که داده نشد

 در سفررئیس جمهور به استان خراسان جنوبی مردم این استان تنها وعده‌ای که از سوی رئیس‌جمهور انتظارشنیدن آن را داشتند، مسأله انتقال آب به خراسان جنوبی بود و این وعده در حالی از سوی رئیس‌جمهور داده نشد که مظاهر بی آبی  هر روز در این استان کویری نمایانتر می‌شود و میراثی از وعده‌های عمل نشده دراین بخش از دولت گذشته نیز برجای مانده است.

هم اکنون یکی ازعوامل مهاجرت در خراسان جنوبی کم آبی است که پیش بینی می‌شود با ادامه خشکسالی وعدم بارندگی در سال جاری، موج جدیدی از خالی شدن روستاها از سکنه و حضور روستاییان در شهرها در راه باشد که باید مسؤولان استانی قبل از رخ دادن این پدیده وبرای حل مشکلات کم آبی دراستان، اقدام مؤثری بردارند.

امروزخشکسالی ۱۷  ساله درخراسان جنوبی کار را به جایی رسانده است که در روستاهای خراسان جنوبی دامپروری، کشاورزی از رونق افتاده و روستاییان این استان برای تأمین مخارج زندگی خود به یارانه دولت اکتفاویا سرپرست خانوار برای کارگری به شهر مهاجرت می‌کند.

اضافه برداشت ۱۸۵ میلیون متر مکعبی آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر اظهارکرد: در خراسان جنوبی سالانه ۱۸۵میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب داریم که با توجه به این شرایط اضافه برداشت، وضعیت استان از نظر میزان آب زیرزمینی بحرانی است.

 آب برداشتی بسیاری از دشتهای استان به دلیل اضافه برداشت شور شده و تنها برای مصرف کشاورزی استفاده می‌شود.

حسین امامی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال جاری کمبود بارندگی در خراسان جنوبی داشته ایم، بی‌گمان در سال آبی جاری میزان اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی استان افزایش خواهد یافت که باید مردم در استفاده بهینه از آب دقت لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: بارندگی در سال جاری نسبت به سالهای قبل نیز کاهش یافته، در حالی که در سالهای گذشته هم ما درگیر خشکسالی بودیم و این نشان می‌دهد در سال جاری با کم آبی شدید مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد:هم اکنون آب برداشتی بسیاری از دشتهای استان به دلیل اضافه برداشت شور شده و تنها برای مصرف کشاورزی استفاده می‌شود.

۵۵ درصد دشت‌های خراسان جنوبی ممنوعه و بحرانی

امامی با اشاره به اینکه هم اکنون در خراسان جنوبی ۴۰ دشت وجود دارد، افزود: از این تعداد ۵۵ درصد دشتهای استان ممنوعه و بحرانی است و از این تعداد نیز ۱۹ دشت ممنوعه و دشت سده و سرایان درسال گذشته بحرانی اعلام شده است.

وی افزود: ۱۹ دشت در خراسان جنوبی غیرممنوعه است که این دشتها در مناطق کویری قرار دارند و کیفیت آب مناسبی ندارند وفقط آب این دشتها برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۹ درصد آب مصرفی خراسان جنوبی از منابع زیرزمینی تأمین شده است، گفت: تنها یک درصد آب مصرفی استان از سدها تأمین می‌شود که دراین رابطه ازمصرف یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون متر مکعب آب مصرفی در استان کمتر از یک میلیون متر مکعب از سد تأمین می‌شود.

امامی بیان کرد: برای جلوگیری از خشک شدن قنوات و چشمه‌های موجود استان، صرفه جویی تنها راهکار کوتاه مدت استان در زمینه بحران آب است.

خالی ماندن ۸۵ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی

وی ظرفیت سدهای خراسان جنوبی را ۶۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۹.۳ میلیون متر مکعب از سدهای استان آب دارند که این میزان ۱۵ درصد ظرفیت سدها را شامل می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی  6 هزارو ۲۵۲ رشته قنات وجود دارد، افزود: هم اکنون میزان آبدهی این قنوات ۲۶۶ میلیون مترمکعب است که درگذشته این میزان به ۶۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسید.

امامی گفت: به دلیل خشکسالی، آبدهی قنوات در خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش داشته است که با توجه به استمرار خشکسالی بحران کم آبی در استان همچنان ادامه دارد.

وی یادآورشد: طی چند روز گذشته به دلیل نبود سیلاب، سدهای خراسان جنوبی آبگیری نشده است.

۴۲۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد:از ابتدای سال جاری ۴۲۰ روستای استان با تانکر آبرسانی شده است.

علی اکبر بسکابادی اضافه کرد: ازابتدای سال جاری ۲۴ هزارو ۸۶۰ سرویس آب با ۲۸۸ هزارو ۷۷۰ متر مکعب به روستاهای خراسان جنوبی حمل شده است.

وی ادامه داد: در زمینه آبیاری سیار در خراسان جنوبی، یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اینکه با توجه به بارندگی بسیار کم در سال جاری، وضعیت آبی استان مناسب نیست، افزود: هم اکنون مردم ۱۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی فاقد آب هستند و آب ۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار نیز راکد است. بسکابادی گفت: ازابتدای سال۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث شبکه آبرسانی، احداث مجتمع آبرسانی و آبرسانی سیار روستاهای خراسان جنوبی اختصاص یافته که امید است این اعتبارتا پایان سال جاری افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در ۴۴ روستای استان شبکه آبرسانی انجام شده است، گفت: هم اکنون ۶۲ مجتمع آبرسانی نیمه تمام در استان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی خراسان جنوبی یادآورشد: هم اکنون ۱۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی فاقد آب هستند وآب ۳۸ روستای بالای ۲۰ خانواراین استان راکد است.

بسکابادی ضریب بهره‌مندی از آب سالم را در استان ۷۰.۱ درصد عنوان کرد و بیان داشت: این ضریب در کشور ۷۴.۶ درصد است.

وی عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۳۵۳ منبع تأمین آب وجود دارد و ضریب برخورداری از آب در خراسان جنوبی ۹۱.۱ درصد است، در حالی این ضریب در سطح کشور ۹۳ درصد است.

۶۲ مجتمع آبرسانی خراسان جنوبی در دست احداث

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۶۲ مجتمع آبرسانی در دست احداث است، افزود: ازاین تعداد ۴۸ مجتمع از ردیف ملی اعتبار دریافت کرده و در حال تکمیل هستند.

وی ادامه داد: برای احداث ۱۳ مجتمع آبرسانی دیگر نیز در جریان سفر رئیس جمهور۳۰ میلیارد تومان اعتبارمصوب شده است.

بسکابادی تصریح کرد: مجتمعهای آبرسانی خراسان جنوبی بین ۱۵ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی عنوان کرد: مجوز برداشت سالانه ۲۸ میلیون متر مکعب آب  را از آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گرفته‌ایم که در حال حاضر با توجه به خشکسالی‌ها چندین ساله، تنها توان برداشت ۱۸ میلیون متر مکعب را داریم.

بسکابادی ادامه داد: به دلیل اینکه برخی از مجتمعهای آبرسانی هنوز در حال احداث است، سالانه ۱۶میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی استان برداشت می‌شود.

مهمترین انتظار کلان و راهبردی خراسان جنوبی که نباید مورد بی توجهی مسؤولان قرارگیرد، بحران آب در این استان  کویری و محروم به عنوان سومین استان پهناور کشور است، زیرا درحال حاضر به دلیل ۱۷ سال خشکسالی و کمبود آب، زنگ خطر مهاجرت از روستا‌ها به شهرهای استان به صدا درآمده است که این عامل برای استان خراسان جنوبی که ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد، تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

 در این رابطه انتظار از مسؤولان استانی  این است که با حضور نمایندگان مردم در مجلس به منظور پیگیری مسأله بحران آب دراستان، کارگروهی را تشکیل و پیگیری مصوبات این کارگروه عملی و به اطلاع مردم استان رسیده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.