معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: به رسمیت شناخته شدن مشروعیت برنامه هسته‌ای ایران در جامعه بین المللی بزرگ‌ترین دستاورد مذاکرات در لوزان است.

رسمیت‌ برنامه هسته‌ای ایران؛ دستاورد مهم مذاکرات لوزان است
 

به گزارش ایلنا٬ سیدعباس عراقچی با اشاره به ابراز رضایت از نتیجه مذاکرات هسته‌ای در لوزان و اینکه توافق حاصله نتیجه مذاکرات دشوار و فشرده ۱۶ ماهه بوده٬ افزود: این بار، ما به سطحی از توافق رسیدیم که تحقق نیازهای کلیدی جمهوری اسلامی را در مذاکرات هسته‌ای امکان پذیر می‌سازد. و این مهم‌ترین دستاورد کشور ما محسوب می‌شود.

لغو همه قطعنامه‌ها در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: پس از آنکه توانستیم اقداماتی در جهت اعتماد سازی انجام دهیم که نشان می‌دهد ایران قصد ندارد در مسیر نظامی حرکت کند، طرف مقابل - شش قدرت جهان - موضعی میانه رو‌تر در مذاکرات اتخاذ کردند. در همین حال، جمهوری اسلامی با اشاره به مهم‌ترین درخواست خود در سند از جمله به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته‌ای ما در جامعه بین المللی تأکید کرده است.

معاون وزیر خارجه افزود: برنامه هسته‌ای که ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه آن وجود داشت و آن را بی‌اعتبار می‌دانست اکنون همه آن قطعنامه‌ها لغو خواهند شد و این در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است که ۶ قطعنامه به صورت یکجا لغو شود و به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته شود. 

غرب بدون یک روز توقف غنی‌سازی ما٬ به برنامه هسته‌ای ایران احترام می‌گذارد

وی اضافه کرد: غربی‌ها به مدت ده سال است که ما را تحریم کرده بودند و همه خواسته آنها این بود که غنی‌سازی باید متوقف شود٬ اما اکنون بدون اینکه یک روز غنی‌سازی متوقف شده باشد٬ به این برنامه احترام می‌گذارند و ادامه آن را تضمین می‌کنند. 

عراقچی گفت: ضمن اینکه هیچکدام از تاسیسات ما تعطیل نخواهد شد و نطنز به کار خود ادامه خواهد داد و مرکز تحقیقات و توسعه که در نطنز وجود دارد٬ با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌ای که اکنون در دستور کار ماست از جمله ماشین IR۶ که توان آن‌ها ۲۰ برابر ماشین‌های موجود است کار تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت و برای یک روز هم متوقف نخواهد شد. 

فردو پشتوانه راهبردی و امنیتی برنامه هسته‌ای ایران است

وی افزود: مرکز فردو هم که یکی از مظاهر ستون‌های برنامه هسته‌ای ماست به عنوان یک مرکز هسته‌ای به کار خود ادامه خواهد داد و بیش از هزار دستگاه سانتریفیوژ در آنجا وجود خواهد داشت که یک پشتوانه بسیار مهم راهبردی و امنیتی برای برنامه هسته‌ای ایران است و اهمیت بسیار بالایی دارد. 

راکتور آب سنگین اراک کماکان آب سنگین باقی می‌ماند

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان٬ با اشاره به اینکه راکتور آب سنگین اراک کماکان آب سنگین باقی می‌ماند، افزود: یکی از حساسترین قسمت‌های مذاکره، موضوع راکتور آب سنگین اراک بود که می‌خواستند برچیده شود اما این موضوع کنار گذاشته شد و راکتور آب سنگین اراک، مدرنیزه و بازسازی خواهد شد. 

وی ادامه داد: این راکتور با طراحی‌های جدید‌تر به سمتی خواهد رفت که هم کارآیی و امنیت بالاتری خواهد داشت و هم تولید پلتونیوم که می‌توانست موجب نگرانی باشد در آن کاهش پیدا خواهد کرد. 

عراقچی افزود: این طراحی را دانشمندان ما در سازمان انرژی اتمی انجام دادند و توانستند اعتبار علمی این طراحی را در مقابل دانشمندان شش کشور بزرگ دنیا به اثبات برسانند و این یکی از افتخارات ماست. 

محدودیت‌ها و نظارت‌های بیشتر برای یک دوره زمانی مشخص پذیرفته شده است

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به بیانیه مشترک هسته‌ای گفت: در یک دوره زمانی برخی از محدودیت‌ها و نظارت‌های بیشتری پذیرفته شده تا برنامه هسته‌ای با قدرت و اعتبار بیشتر و با شناسایی بین المللی و همکاری و حضور بین المللی و پشتوانه علمی دانشمندان ما به مسیر خود ادامه دهد. 

شش قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود

وی افزود: همزمان در آن روی سکه که موضوع تحریم‌هاست٬ اتفاقات خوبی خواهد افتاد که مهم‌ترین آن این است که شش قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود و به جای آن یک قطعنامه جدید صادر می‌شود که این قطعنامه جدید توافقی را که ما به آن خواهیم رسید تایید و قطعنامه‌های گذشته را لغو می‌کند و تحریم‌های شورای امنیت رفع خواهد شد. 

لغو  همزمان تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران

عراقچی گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا هم همزمان همه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه کشورمان را لغو خواهند کرد. 

وی با اشاره به اینکه همه این مسائل زمانی اتفاق خواهد افتاد که به توافق برسیم، افزود: ما هنوز به یک توافق نرسیدیم و آنچه که اکنون به آن رسیدیم و اعلام شد مجموعه راه‌‌های حلی بود که به آن رسیدیم. 

عراقچی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که برای مشکلات موجود راه حل‌هایی داریم. 

وی ادامه داد: اکنون درباره راکتور آب سنگین اراک و مراکز هسته‌ای فردو و نطنز، موضوع نظارت و شفاف‌سازی و چگونگی رفع تحریم‌ها راه حل و روش‌هایی را داریم که می‌دانیم چگونه به سمت حل و فصل برویم اما هنوز توافق نداریم. 

عراقچی افزود: امیدواریم تا مهلت ۱۰ تیر بلکه زود‌تر به جمع بندی و متن توافق مکتوب برسیم و سپس تاریخ اجرای آن مشخص خواهد شد. 

وی افزود: اگر همه چیز خوب پیش برود و تا ۱۰ تیر بتوانیم به برنامه اقدام مشترک برسیم از روزی که این توافق حاصل شود دوره چندماهه‌ای را نیاز داریم تا دو طرف آماده اجرا شوند. 

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: اجرایی شدن همه توافقات انجام شده به مقدماتی نیاز دارد و در روزی که به طور رسمی توافق اجرا می‌شود، تحریم‌ها لغو خواهد شد و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد آغاز می‌شود. 

وی در پاسخ به این گفته رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «ایران نمی‌تواند پلوتنیوم تولید کند» گفت: یکی از محدودیت‌هایی که ما به خاطر اعتمادسازی، آن را پذیرفتیم این است که پلوتنیوم را بازپروری نکینم. 

عراقچی در توضیح این موضوع افزود: زمانی که سوخت مصرف شده راکتور آب سنگین خارج می‌شود می‌توان روی آن سوخت بازپروری و پلوتنیوم  آن را استخراج کرد. 

برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای نداریم

عراقچی ادامه داد: ما نیت و برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای نداریم و از طرفی راکتور آب سنگین هنوز راه اندازی نشده است و حتی اگر این راکتور حفظ شود با راه اندازی کامل فاصله زیادی دارد بنابراین حتی پسماند سوخت هم برای بازپروری پلوتنیوم نداریم لذا اینکه پذیرفتیم در این توافق در یک دوره زمانی این اقدام را انجام ندهیم خیلی چیز عجیب و غریبی نیست و نیازی هم برای این کار نداریم و با این کار، اعتمادسازی نیز صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.