گروه عشقستان / محمد رضایی - عشق که به تو رو کند، دعوت می‌شوی به ضیافت شهدا و من بار دیگر در سال نو دعوت شدم به سفر نور... از سوی شهیدان.

حس زیبای حضور شهدا در غروب شلمچه

 این سفر پرجاذبه، سالیان سال است که مسافران زیادی را از همه مناطق دنیا به سوی خود می‌کشد وسبب این سفر، تنها رابطه قلبی با شهداست که آنها را به سوی خود می‌خواند.

 

  به جای سفرمجارستان

خانم «سودابه فعال» دانش آموز پیش دانشگاهی، نخبه المپیاد دانش‌آموزی و از زائران  راهیان نور در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: از اینکه توانسته در این سفر اردویی همراه بچه‌های دبیرستانشان  به جنوب و مناطق باز مانده از عملیات دفاع مقدس پا بگذارد خوشحال است و شکرگزار.

او می‌گوید: من سفرنوروزی به استانبول و مجارستان همراه خانواده‌ام را با اردوی راهیان نور وزیارت شهیدان عوض کردم و از این کارم بسیار خرسندم، فقط از پدر و مادرم می‌خواهم برای این سماجت و اصرارم برای سفر به جنوب و دیدن یادمانهای دفاع مقدس مرا ببخشند و مطمئن باشند از این پس من دختر سر به راه وعضوکوچک خانواده هستم  با این تفاوت که برای همه پرسشهایم در باره جنگ 8ساله ایران با قدرتهای جهانی پاسخ‌های خود راگرفته ام...

وی با اشاره به سفر چهار روزه‌اش به مناطق باز مانده از جنگ تحمیلی و حضوردر یادمانهای سرداران و شهیدان دفاع مقدس می‌گوید: تا کنون افتخار حضور و رفتن به این مکان‌های مقدس را نداشتم و امسال برای اولین بار و از طریق ستاد راهیان نورو تشکل دانش‌آموزی به این مناطق اعزام شده ام،  برای همین واقعاً در بهت و حیرت زیبایی این همه معنویت غرق هستم و باید فرصت داشته باشم تا به این سفر پربار بیندیشم، اما یقین دارم اگر شهدا نظر نمی‌داشتندپایم به این خاکهای مقدس نمی‌رسید.

 

  درفکه شهیدان را حس کردم

خانم «فائزه رضایی» یکی دیگر از زائران کاروان راهیان نور به خبرنگار ما می‌گوید:من در سفر به منطقه یادمانی شهدای فکه به عینه وجود شهیدان را حس کردم و با چشم دل استقبال شهدا از زائران را دیدم و حال و هوایی که در فکه داشتیم، قابل بیان نیست چون با ارزشهای دنیوی سازگاری ندارد و فقط می‌توانم بگویم بر سر سفره شهدا حاضر شده بودم.

وی می‌افزاید: شهیدان همه ما را می‌بینند و ما باید با بازگشت از این سفر معنوی مراقب باشیم تا را ه آنان را با حجاب و عفاف و اخلاق نیکو  و ایثارگری ادامه دهیم و گرنه این سفر دستاوردی برایمان نخواهد داشت.

این زائر سرزمین نورادامه می‌دهد: همه خوبی‌ها در شهیدان خلاصه شده است و من در بدو ورود و سفر به فکه به خودم گفتم چرا زودتر از این به این مناطق نیامده‌ام تا با واقعیت جنگ تحمیلی آشنا شوم،  اما خوشحالم که در این سفر با تمام وجودم درک کردم که شهیدان و رزمندگان و جانبازان  چه سختی‌ها ودشواری‌هایی را تحمل کردند و چه روزهای دشواری را گذرانده اند تا امنیت کشورمان پایدار بماند.

 

  جای خالی عزم ملی برای حمایت کاروانها

همچنین سرهنگ پاسدار«جبیری» جانباز سرافراز ویکی از راویان کاروان واز رزمندگان سالهای دفاع مقدس به خبرنگار ما می‌گوید:من بیش از 6سال به کار روایتگری پرداخته ام، اما در همه این سالها حمایت همه جانبه از کاروانها وعزم ملی برای ارزش بخشی به کاروانها جایش خالی بوده و لازم است بیش از پیش مسؤولان نهادها و سازمانهای فرهنگی، آموزشی، گردشگری و شهری به این جریان ارزشی سفر به مناطق بجای مانده ازجنگ اهمیت بدهند.

این رزمنده و ایثارگر دفاع مقدس با تأکید برلزوم کاهش هزینه‌های سفر و تهیه امکانات بهتر برای زائران انتقال ارزشها به نسلهای بعد را مورد تأکید قرار می‌دهد و یادآور می‌شود: ایثارگری و فداکاری شهدا با هیچ قیمتی قابل خرید وحتی قابل توصیف نیست و نمی‌شود آن همه ایثارگری را با زبان و یا قلم بیان کرد و ما واقعاً به شهدا مدیون هستیم بنا براین باید مسؤولان به خود بیایند و به ادامه راه شهیدان فکرکنند.

«فاطمه محمدی» دانشجوی ادبیات و یکی دیگر از زائران و گردشگران کاروانهای نور که پارسال نیز در این مناطق حضور داشته با اشاره به کمکهای معنوی شهیدان به  کاروانها خاطرنشان می‌کند: دعوت شدن و حمایت شهدا از کاروانها چیزی شبیه معجزه است واز جوانان و نسل جدید می‌خواهم از مناطق عملیاتی و جنگی دیدن کنند و ببینند که چطور جوانان ما با همه وجودشان از کشور دفاع کردند و همه چیزشان را برای دین و میهنشان دادند.

 

  تغییر مسیر مسافران

وی می‌افزاید: اگرزائران خالصانه و با نیت قربت پای به این سرزمینهای مقدس بگذارند، شهدا از آنها حمایت و پذیرایی می‌کنند و براحتی می‌توانند موقعیت شهدا و رزمنده‌ها را در آن شرایط جنگ حس کنند و با اطمینان به آنها می‌گویم مطمئن باشند پس از این سفر خیلی از دیدگاه‌هایشان در زندگی تغییر می‌کند و خیلی از گره‌های کور زندگیشان باز خواهد شد و من این واقعیت را در این سفرها برای چند تن از نزدیکانم دیده‌ام ،به گونه‌ای که نگاه به ارزشها ومسیر زندگی‌شان عوض شده است.

وی در ادامه بیان می‌کند: در باره حس حضور در محضر شهدا چیزی نمی‌توانم بگویم، چون این حس قابل وصف و بیان نیست وهمه زائران با تمام وجود فداکاری وریختن خون شهدا را وقتی که روی این خاک پاک قدم می‌گذارند حس می‌کنند و این بالاترین ارزش و هدیه معنوی به آنان است.

این دانشجوی نمونه دانشگاه تهران همچنین تاکید می‌کند:سفر جوانان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این کشور یک ضرورت است و بایدبه این مناطق بیایند تا همه چیز را در باره جنگ بدانند آنها وقتی قدم به این مکان‌های مقدس و پاک می‌گذارند با اهداف شهدا آشنا می‌شوندو از آنها درس ایثار می‌آموزند و من هم خوشحالم که از طرف شهدا طلبیده شدم وتوانستم برای بار دوم به این سفر بیایم.

 

  همراهی مسؤولان

گرچه حضورمان در هریک از یادمانهای دفاع مقدس بویژه هنگام استراحت نشان از کمبودهای اساسی و تکراری در بحث بهداشت و تغذیه و اقامت را همچون سالهای گذشته به رخ می‌کشد و باید مسؤولان برای حل این مشکلات تلاش کنند، اما همراهی آنان با زائران را از صحنه‌های زیبای این سفر معنوی می‌توان شمرد.

امسال راهیان نور میزبان مسؤولانی از دولت، نماینده ویژه رئیس جمهورفرماندهان نیروهای مسلح بویژه فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسؤولان استانی و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و به طور ویژه میزبان علما و روحانیون از جمله آیت ا... صدیقی امام جمعه موقت تهران بود.

در این زمینه سرهنگ پاسدار «نادر ادیبی»، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ضمن تشریح فعالیت‌های این ستاد در روزهای پایانی سال 93 و آغازین روزهای سال جدید که زمان اوج حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی جنوب کشور است، می‌گوید: حضور پر شور مردم عزیز کشورمان در مناطق عملیاتی امسال نیز یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد راهیان نور بود.

 وی می‌افزاید: اگرچه امسال در این بازه زمانی به لحاظ جوی و شرایط آب و هوایی استان خوزستان پر نعمت و پربرکت بوده و ما شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان بودیم، اما سختی هایی که این بارندگی‌ها برای حضور مردم در مناطق عملیاتی ایجاد کرده از شکوه کار و میزان حضور آنها در یادمان‌های دفاع مقدس  نکاسته و این حضور پرشور در تمامی یادمان‌ها نشانگر آن است که مردم ما همچنان مشتاق فراگیری معارف دفاع مقدس و آشنایی با سیره و سبک زندگی شهدا و نحوه مدیریت‌ها در دوران دفاع مقدس هستند.

 

  راویان شاهدان عینی جنگ

سرهنگ «ادیبی» با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری برای به کار گیری و بهره مندی از راویانی که خود دوران دفاع مقدس و آن شرایط و فضا را درک کرده باشند، می‌گوید: در راستای تأکید مقام معظم رهبری امسال سازماندهی خوبی درخصوص حضور راویان انجام شده است و برای روایتگری، تشریح جغرافیایی مناطق وعملیات، و بیان خاطرات و وقایع رخ داده در مناطق و یادمان‌ها از راویانی استفاده شده است که خودشان در دفاع مقدس در همان منطقه حضور داشته اند وعلاوه بر  راویان مناطق، از حوزه‌های علمیه نیزمبلغ در یادمان‌ها و کاروان‌های راهیان نور حضور دارند.

«سیدرضا لطیفی»، استاد دانشگاه وخادم الشهدای کاروانهای راهیان نور نیز به خبرنگار ما می‌گوید: با کمک نهادهای مسؤول و ستاد توانسته ایم متقاضیان را در بیش از 17 یادمان در سطح استان خوزستان مستقر کنیم تا از زائران پذیرایی کنند. گرچه این عزیزان در سایت ثبت نام و پذیرش شده اند، اما درواقع از  سوی شهدا دعوت به این خدمت شده اند.

 وی در ادامه می‌گوید: جریان عظیم راهیان نور جلوه‌های بسیار زیبایی از ایثار و فداکاری را به نمایش گذاشت که این امر تداوم ارتباط دفاع مقدس دیروز با مردم امروز بخصوص جوانان و نسل امروز انقلاب را نشان می‌دهد، چرا که بیش از 98 درصد خادمان ما را جوانانی تشکیل می‌دهند که دارای تحصیلات عالی در مقاطع مختلف کارشناسی و بالاتر هستند.

 

  دشمن ناتوان در جبهه زمینی

امیرسرتیپ ستاد «احمدرضا پوردستان» نیز در حاشیه بازدید از کاروانهای راهیان نور در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: جوانان و نسل نو که از جنگ اطلاع کافی نداشته اند در این یادمان‌ها و غرفه‌ها با رشادت ها، فداکاری‌ها و دلاور مردی‌های فرزندان و برادران خودشان که در عرصه دفاع از این مرز و بوم جنگیده اند، آشنا می‌شوندو این بسیارارزشمند است و این رسالت بر دوش همه ما بویژه رسانه هاست.

مقام عالی نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه نسل جوان ما باید بداند که چه خون هایی ریخته شده تا ذره‌ای از خاک این کشور به دست نا اهلان نیفتد، می‌افزاید بازدیدکنندگان، بیشتر جوان هستند، چرا که جوانان ما باید بدانند که برای بازپس گرفتن مناطقی که در اختیار رژیم بعثی عراق - که تمامی کشورهای جهان او را حمایت می‌کردند قرار داشت- چه خون‌های مطهر و پاکی ریخته شد تا گوشه‌ای از این خاک مقدس به دست نا اهلان نیفتد.

امیرسرتیپ پوردستان همچنین در جریان بازدید از یادمان شهید مدنی در منطقه «آب تیمور» خاطرنشان می‌کند: یکی از رسالت‌ها و ماموریت هایی که نیروی زمینی به عهده دارد اقدامات فرهنگی است، چرا که همگان می‌دانند دشمن ناتوان در جبهه زمینی، به تقابل فرهنگی و اعتقادی روی آورده است و قصد دارد که ما را در کارزار نرم به زانو در آورد و امروز باید با سلاح اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی در این جهاد عظیم وارد شویم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری  اسلامی ایران بر مردمی بودن خدمت به کاروانهای راهیان نورتأکید می‌کند و می‌افزاید: نیروی زمینی ارتش این فعالیت‌ها را چند سالی است که در تعطیلات نوروز و ویژه ایام راهیان نور در دستور کار خود داده و با استقبال مردم علاقه‌مند و غیور ایران اسلامی مواجه شده است. امسال نیز با توجه به حضور دست اندرکاران قسمت‌های مختلف و خادمان مخلص و بی ادعایی که مانند بسیجی‌ها و رزمندگان دوران دفاع مقدس، بدون هیچ نوع چشمداشت و تنها برای عرض ارادت به شهدا،  گام در این  مسیر گذاشته اند.

امیر پوردستان همچنین از یادمان شهید چمران در دهلاویه و نمایشگاه تیپ 392 دشت آزادگان نیروی زمینی ارتش بازدید کردو در جریان روند خدمت مسؤولان یادمانها به اعضای کاروانهای راهیان نور قرار گرفت و برای حل مشکلات این مراکز دستورهایی صادر کرد که مورد استقبال مردم و زائران قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.