وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه با اشاره به اختلاف های ارضی چین با چندین کشور همسایه در شرق و جنوب دریای چین، درخصوص نظامی گرایی در این اختلاف ها هشدار داد.

هشدار وزیردفاع آمریکا درخصوص نظامی گرایی در اختلاف های ارضی آسیا

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، «اشتون کارتر» وزیردفاع آمریکا که در ژاپن بسر می برد پس از گفت و گو با «جن ناکاتانی» همتای ژاپنی خود گفت: ما بشدت مخالف نظامی گرایی در این اختلاف ها هستیم.

وی که در دومین روز از سفر سه روزه خود به ژاپن بسر می برد ، به منظور تدوین خطوط مشی جدید حاکم بر نحوه همکاری ارتش های دو کشور، با وزیر دفاع ژاپن دیدار و مذاکره کرد.

وزیردفاع آمریکا همچنین در گفتگوی کتبی با روزنامه پرفروش «یومیوری شیمبون» اعلام کرده بود: خطوط مشی جدید، فرصت ها را برای ارتش آمریکا به منظور «همکاری یکدست» با ارتش ژاپن، گسترش خواهد داد.

این سیاست ها، که آخرین بار در سال 1997 اصلاح شد، تفسیر جدید قانون اساسی ازسوی دولت «آبه»، که امکان به اصطلاح «دفاع جمعی» را فراهم می کند، در نظر خواهد گرفت.

براساس تفسیر جدید قانون اساسی ژاپن، ارتش این کشور، در شرایط خاص، اجازه خواهد داشت به کمک یک متحد که هدف حمله قرار گرفته است، بیاید.

سفر وزیردفاع آمریکا به ژاپن در شرایطی انجام شده است که «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به دنبال نقش منطقه ای برجسته تری برای ژاپن در بحبوحه افزایش نگرانی ها در آسیا بر سر قدرت گرفتن چین است.

آمریکا حدود 47 هزار نیروی نظامی در ژاپن دارد که میراث برجا مانده از اشغال دشمن سابق واشنگتن در پایان جنگ جهانی دوم است.

وزیردفاع آمریکا پس از دیدار از ژاپن ، روز پنج شنبه به کره جنوبی می رود و در آنجا بار دیگر تعهد واشنگتن نسبت به امنیت این کشور در مواجه با اقدامات تحریک آمیز و تهدیدهای کره شمالی را مطرح می کند.

پس از آن «کارتر» قرار است روز شنبه با مقامات ارشد در مقر فرماندهی اقیانوس آرام ارتش آمریکا در هاوایی دیدار کند.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.