۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 275483

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: بنا به تحقیقات انجام گرفته از لحاظ میزان پروتئینِ انواع گوشت، نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است، همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می روند.

بهترین غذا در دنیا و آخرت چیست؟

به گزارش قدس انلاین، گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین هایB   محسوب می گردد که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن، روی، سدیم، کلر، منیزیم و غیره نیز دیده می شوند.

یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت، بی شک وجود املاح معدنی به ویژه آهن  و روی  در آن است. کم خونیِ  ناشی از کمبود آهن در اکثر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در بین انسان ها دیده می شود. زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. از آن جا که اغلب، آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود، با مصرف به اندازه ی گوشت و فرآورده های آن، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد. اما می بایست دانست که اعنیت این ماده غذایی در کلام ائمه اطهار (ع) نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ چنانکه در این باره از امام حسین (ع) نقل شده است که ایشان  فرموده اند: گوشت، گوشت می رویاند و هر کس چهل روز آن را ترک کند اخلاقش بد می شود و هر کس چنین شد در گوش وی اذان بخوانید، ونیز در جایی دیگر بیان داشتند: مردم می گویند اگر هر کس سه روز گوشت نخورد بداخلاق می شود. اما بدانید که دروغ گفته اند، بلکه هر کس چهل روز گوشت نخورد، اخلاقش و بدنش تغییر می کند و این به خاطر انتقال نطفه ی آن به مقدار چهل روز است؛ و هکچنین فرموده اند: گوشت از گوشت است و هر کس چهل روز آن را ترک کند، اخلاقش بد می شود. پس از آن بخورید به درستی که آن شنوایی و دید را زیاد می کند.

علاوه بر این از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده  است که ایشان فرمودند: رسول خدا (ص) فرمودند: بهترین غذا در دنیا و آخرت گوشت است و بهترین نوشیدنی دنیا و آخرت آب است.

اما باید دانست که بنا به روایات رسیده برتری گوشت بره از بقیه گوشت ها تاکید شده است، چنانکه از محمد بن یعقوب از محمد بن یحیی از احمد بن محمد بن خالد از سعد بن سعد که گفت: به ابی الحسن (ع) گفتم: خانواده ام گوشت گوسفند نمی خورند. پرسید چرا؟ گفتم: می گویند: آن «گوسفند» باعث سردرد و بیماری می شود. فرمود: ای سعد. گفتم: بلی، فرمود: اگر خدا از گوسفند چیزی بهتر می دانست آن را فدای حضرت ابراهیم (ع) می کرد؛ و نیز از بعضی یاران ما از جعفر بن ابراهیم الحضرمی از سعد بن سعد که گفت: «یا ابی الحسن الرضا (ع) به درستی که اهل بیت من گوشت بز می خورند ولی گوشت گوسفند نمی خورند» فرمود: برای چه؟ گفتم: «آن ها می گویند باعث بیماری می شود.»

فرمود: «اگر خدا می دانست از گوسفند، چیز بهتری را فدای اسحاق می کرد.»

علاوه بر گوشت گوسفند در روایات بر استفاده از گوشت آب پز گاو نیز تاکید شده است، چنانکه از محمد بن یعقوب از محمد بن یحیی از علی بن حسن میثمی از سلیمان بن عباد از عیسی بن ابی الورد از محمد بن قیس از ابی جعفر (ع) که فرمودند: به درستی که بنی اسرائیل به حضرت موسی (ع) شکایت کرد: از سفیدی (پوست) که دچار شدند. پس حضرت (ع) شکایت کرد به خداوند، پس وحی شد به حضرت که آن ها را شفا بده با خوردن گوشت گاو آب پز شده؛ و نیز امام صادق (ع) فرموده اند: آب پز و مِرَق گوشت گاو پیسی (سفید شدن پوست) را می برد.

اما با این وجود می بایست دقت داشت که بنا به تحقیقات صورت پذیرفته مصرف بیش از اندازه گوشت خطر سرطان های مزمن را به همرا دارد؛ چنانکه یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان روده ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است. به عنوان مثال، گروهی از پژوهشگران اروپایی پس از بررسی عادات غذایی 500 هزار نفر به این نتیجه رسیدند، افرادی که هر روز حداقل 2وعده ی 80 گرمی‌ گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده مصرف می‌ کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته گوشت قرمز می‌ خورند، یک سوم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.تحقیق دیگری که پژوهشگران آمریکایی روی 148 هزار نفر انجام دادند نیز نشان داد کسانی که زیاد گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، 13 تا 15 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. از این رو بنا بر توصیه های دین مبین اسلام، استفاده از این ماده غذایی در حالت اعتدال، نه تنها ضرری ندارد، بلکه آثار بسیار زیاد و مثمر ثمری برای بدن خواهد داشت.

منابع:

1-کلینی، فروع کافی، ج6: 308-310.

2-برقی، المحاسن: 362، 467.

3-حمیری، قرب الاسناد: 51.

4-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 49-52.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    جالب بود. تشکر از مطلب خوبتون.
  • فرزاد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    گوشت بله خیلی هم خوبه ولی با حقوق وزارت کاری اینجانب ماهی یه بارم بخوریم شاهکار کردیم خوشبحال بعضی ها.........