قدس آنلاین یزد - سرپرست معاونت صنایع دستی اداره كل ميراث فرهنگي استان یزد، صنایع دستی را عنصري بسیار مهم، حیاتی و اساسی و نمادی از یک هویت فرهنگی غنی خواند و گفت : توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد.

صنایع دستی عنصري بسیار مهم، حیاتی و اساسی و نمادی از یک هویت غنی فرهنگی می باشد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمدرضا دهقان مهرجردی بابیان این خبراظهار داشت : صنایع دستی حرفه‎‎ای است که قابلیت ایجاد توسعه در مناطق شهری و روستایی را دارد و با هزینه‏ای مختصر و ارزان قابل انجام است.

وي با بیان این که توسعه و رونق هنرهای سنتی نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد، افزود: برای رفع فقر مناطق روستایی، ارتقای سطح و کیفیت زندگی روستاییان و ایجاد اشتغال این امر کاملاً ضروری به نظر می‎‎رسد.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان تصریح کرد: هنرهای سنتی در بناهای تاریخی یزد نیز به شیوه زیبایی خودنمایی می‎‎کند و در آن، عقاید، رسوم و آیین‎‎ها نمود بارز دارد و حاصل دسترنج هنرمندانی است که برای اعتلای این هنر با تکیه بر ایمان خویش توانستند بر معماری سنتی ایرانی، تاثیر بگذارند.

وی خاطرنشان ساخت : هم‌اكنون استادان بازمانده و برجسته هنرهای سنتی در کارگاه‎‎های خود و مراکز آموزشی صنایع دستی در استان يزد، به طور زنده روند آفرینش این هنرها را به علاقه‎‎مندان آموزش می‏‏دهند.

دهقان مهرجردی افزود : هم‌اکنون حدود سه هزار صنعتگر در 64 رشته بومی استان به ترویج، آموزش و رونق هنر ـ صنعت خود مشغول هستند و نقش مهمی در توسعه پایدار صنایع دستی دارند.

وي ادامه داد: سرمه‎‎دوزی، معرق چوب، رودوزی‏‏های سنتی، سفالگری، طلاسازی، زیلوبافی، مشبک چوب، تذهیب، مجسمه‎‎سازی و طراحی سنتی از جمله رشته‎‎های فعال صنایع دستی در یزد هستند.

دهقان در پايان نيز اشتغال ایجاد شده از طریق صنایع دستی را برای تمام اقشار جامعه مفید دانست و تصریح کرد: روی آوردن مردم به خصوص بانوان به فعالیت‎‎های صنایع دستی موجب رونق اقتصادی در خانواده‎‎های صنایع دستی موجب رونق اقتصادی در خانواده‎‎ها می‎‎شود چرا که بانوان می‏‏توانند بدون خارج شدن از منزل و ضمن رسیدگی به امورات خانواده به فعالیت‏های شغلی خود بپردازند و برای خود کسب درآمد كند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.