وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساخت ماهواره ملی و نیز انتخاب یکی از ماهواره‌های آماده پرتاب برای اعزام به فضا در سال جاری خبر داد.

برنامه ایران برای تولید ماهواره ملی/ ثبت نقاط جدید در مدار زمین

به گزارش قدس آنلاین، محمود واعظی در گفتگو با خبرنگار مهر از برنامه های ایران برای طراحی و تولید ماهواره ملی خبر داد و گفت: هم اکنون در حوزه صدا و سیما، ارتباط رسانی روستاهای دورافتاده، سنجش از دور، بخش کشاورزی و شرکت های ارائه دهنده خدمات ماهواره ای نیازمند یک ماهواره ملی هستیم و بر این اساس باید مجموعه نیازمندی ها را در داخل کشور شکل دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون برای این نیازمندی ها از ماهواره های اجاره ای استفاده می شود، تاکید کرد: نیازمند ماهواره متعلق به کشور خودمان هستیم و این در حالی است که کشورهای همسایه ما هر یک دو تا سه ماهواره ملی دارند.

واعظی با اشاره به نیاز به سرمایه گذاری بخش های تحقیقاتی و دانشگاهی کشور در زمینه ماهواره ملی گفت: از آنجایی که بودجه سازمان فضایی ایران محدود است باید سایر بخش ها نیز به کمک  سازمان آمده تا بتوانیم ماهواره ملی را که به تمامی بخش ها سرویس دهد، تولید کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گام بعدی در بخش ماهواره های فضایی را برنامه بلندمدت ایران برای ساختن ماهواره های بزرگ و قرار دادن آن در مدار ژئو عنوان کرد و گفت: ساختن این ماهواره بزرگ و این مسیر، نیازمند کار بیشتر و بلندمدت است و باید ابتدا در این حوزه به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به فعالیت های سازمان فضایی و همکاری نزدیک این سازمان با مرکز ملی فضایی خاطر نشان کرد: اهداف مدنظر این مرکز و سیاستگذاری هایی که در این حوزه انجام می شود توسط سازمان فضایی ایران به اجرا درخواهد آمد.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت های غیرمرتبط با حوزه فضا در سازمان فضایی ایران مانند تولید شیرخشک و نیز فعالیت های کشاورزی تاکید کرد: این فعالیت ها به هیچ عنوان در سازمان فضایی انجام نمی شده و در گذشته برخی پژوهشگاه ها به دلیل کمبود بودجه از توان پژوهشگاه فضایی استفاده کرده اند.

مطالعه در مورد تولید مکان‌یاب ملی

وزیر ارتباطات در پاسخ به آخرین وضعیت تولید مکان‌یاب ملی که در دولت دهم مطرح شده بود، تاکید کرد: قرار است برنامه یکساله و نیز برنامه چهار ساله ششم توسعه کشور در بخش فضا را تدوین کنیم که در آن برنامه می توان بسیاری از طرح های ارائه شده در گذشته را مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

وی اضافه کرد: نباید حرف‌های گنده و شعارهای بزرگ در این حوزه زد بلکه دولت قرار است آنچه را که می تواند عمل کند، آن را به مردم اعلام کند. در این زمینه نیز تا زمانی که مطالعات صورت نگرفته نمی توان صحبت کرد.

نقاط جدید مداری در فضا ثبت می‌کنیم

واعظی در پاسخ به سوال مهر در خصوص از دست دادن نقطه مداری ماهواره زهره و برنامه های وزارت ارتباطات برای بازپس گیری این نقطه مداری گفت: واگذاری نقاط مداری از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات دارای شرایط خاصی است و مدت زمان دارد. چنانچه هر کشوری از این زمان برای قرار دادن ماهواره خود در نقطه مداری استفاده نکند، طبق قوانین این نقاط مداری را از آن کشور می گیرند و به متقاضی بعدی واگذار می کنند.

وزیر ارتباطات گفت: ما هم اکنون باید نقاط مداری را که به نام ایران به ثبت رسیده، حفظ کنیم و به جای اینکه برای بازپس‌گیری نقاطی که از دست داده ایم، تلاش کنیم، قصد داریم چند نقطه جدید را در مدار زمین به ثبت برسانیم.

انتخاب یکی از ماهواره‌های در دست پرتاب

وی در مورد پرتاب ماهواره‌های آماده پرتاب در سال ۹۴ افزود: به طور حتم در سال ۹۴ برنامه پرتاب داریم که ابتدا باید برنامه یکساله سازمان فضایی و برنامه ششم توسعه در این بخش تدوین شود تا بتوانیم در مورد پرتاب ماهواره اطلاع‌رسانی کنیم.

واعظی با بیان اینکه هم اکنون ماهواره پژوهشگاه فضایی، شریف، امیرکبیر و تدبیر در نوبت پرتاب قرار دارند، خاطر نشان کرد: هدف ما تنها پرتاب ماهواره نیست و هدف این است که فعالیت های فضایی با کاربرد همراه باشد. از آنجایی که پرتاب ماهواره هزینه بر است، قصد داریم یکی از این ماهواره ها را بررسی و برای پرتاب انتخاب کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.