سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت در صورتی که توافقی جامع در مذاکرات هسته ای که چندجانبه است بدست آید، مصوبات کنگره یکی از کشورها در آن خللی ایجاد نخواهد کرد.

عراقچی: مصوبه کنگره یک کشور خللی در توافق جامع ایجاد نمی کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز سه شنبه در حاشیه همایش بررسی دیدگاه منتقدان و موافقان مذاکرات هسته ای لوزان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای نظارت بر توافق هسته ای با ایران گفت: ما با دولت آمریکا آن هم در قالب چند جانبه مذاکره می کنیم . چنین نیست که مصوبات کنگره یکی از این کشورها بتواند خللی در مذاکرات ایجاد کند.

عراقچی در عین حال مصوبه اخیر کنگره آمریکا نشان از حسن نیت در مذاکرات ندانست و تصریح کرد: ما دولت آمریکا را مسوول تعهداتی می دانیم که در این توافق احتمالی قبول می کند و باید آنرا اجرایی کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: دولت آمریکا باید خودش مشکلاتش با کنگره را حل کند. البته ما با دقت تصمیماتی که گرفته شده و تاثیراتی که در مذاکرات خواهد داشت را رصد می کنیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه گفت: اگر توافقی نهایی شود، این توافق چندجانبه بین المللی خواهد بود که مورد تایید شورای امنیت قرار می گیرد و مصوبات شورای امنیت براساس حقوق بین الملل الزامی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه منتقدان گفت: نکاتی که منتقدین مطرح کردند با نگاه منافع ملی بود و قطعا هم مورد توجه ما قرار خواهد گرفت. در مجموع انتقادها و دیدگاه هایی که نسبت به مذاکرات وجود دارد متوجه دستاوردهای کلان ما نیست و بیشتر شامل توصیه، پیشنهاد و نصیحت درباره نحوه نگارش است.

عراقچی اظهار داشت: خوشحالیم که دستاوردهای کلان ما در مذاکرات مورد پذیرش واقع شده است. در آینده غنی سازی ایران با ماشین های پیشرفته تری صورت خواهد گرفت که سازمان انرژی اتمی آنها را در دست تحقیق و توسعه دارد . ما با ماشین های پیشرفته تری که سوی بالاتری دارند می توانیم غنی سازی صنعتی کشور را در آینده کاملا معلومی رقم بزنیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که گفته می شود ایران به دلیل تحریم ها به پای میز مذاکره آمده است، گفت: نه تهدیدهای نظامی و نه تحریم های اقتصادی قادر نیستند ملت ایران را مجبور کنند خلاف خواسته ها و حقوق خود تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: ما به دلیل تحریم و تهدید وارد مذاکرات نشدیم. ما وارد مذاکرات شدیم چون در صنعت هسته ای صلح آمیز و در صحنه عمل به خواسته های خود رسیده ایم و احساس می کنیم که اکنون می توانیم این خواسته ها را در صحنه بین الملل تثبیت کنیم تا مورد احترام و شناسایی بین المللی قرار گیرد.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر این که « آمادگی داریم در مقابل اعتمادسازی کنیم» ، گفت: اگر ابهامات ، سوالات و یا نگرانی هایی وجود دارد آمادگی داریم تا در روند مذاکرات حل و فصل شود و برنامه های ایران در یک بستر بین المللی و مورد احترام شورای امنیت و حقوق بین الملل ادامه یابد.

**مذاکرات؛ چهارشنبه در حوزه تحریم ها و فنی

وی همچنین در مورد زمان بعدی مذاکرات گفت: مذاکرات روز چهارشنبه و در سطح معاونان وزیران خارجه در وین آغاز می شود و در کنار آن جلسات کارشناسی در حوزه تحریم ها و فنی ادامه خواهد یافت.

نشست بررسی مذاکرات هسته ای لوزان از منظر علوم سیاسی روز دوشنبه با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه و برخی از اساتید موافق و منتقد بیانیه سوئیس در سالن شهید بهشتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.