قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: نمک نامی است عام که به کلرور سدیم گفته می شود، کلرور سدیم به صورت بلورهای سفید مکعبی شکل با دانه های بسیار ریز در طبیعت وجود دارد.

در این ماده غذایی، شفای هفتاد بیماری است!

به گزارش قدس انلاین، نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا از کلرور سدیم تشکیل شده است. از آغاز تاریخ زندگی بشری کاربرد کلرورسدیم به عنوان یک نوع چاشنی که به رژیم غذایی افزوده می شود کاملا روشن است و خواص ضد میکروبی نمک و خاصیت نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فساد آن ها روشی متداول در زندگی بشر بوده است؛ ازاین روبه خواص بی کران این ماده غذایی در گفتار ائمه اطهار (ع) نیز تاکید شده است؛ چنانکه در این باره از ابراهیم بن ابی محمود از امام رضا (ع) روایت نموده است که ایشان پرسیدند: کدام غذا «گوارا» است؟ بعضی از ما گفتیم: گوشت و بعضی گفتند: روغن زیتون و بعضی گفتند: شیر.  پس ایشان فرمودند: «نه بلکه نمک.» تا این که برای تفریح بیرون رفتیم و غلامان فراموش کردند نمک را، پس گوسفندی (از چاقترین آنچه که بود) ذبح کردند (ولی به خاطر بی نمکی) بهره ای نبردیم تا اینکه از تفریح بازگشتیم و در آن هنگام به معنای کلام حضرت آگاهی یافتیم؛ همچنین از علی بن ابراهیم از اسماعیل بن مرارا از یونس از مردی از سعد الاسکاف از ابی جعفر (ع) که فرمودند: در نمک شفا هفتاد مرض است، پس اگر مردم می دانستند چه در نمک است جز با آن مداوا نمی کردند، و نیز پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره این‌که کدام خوردنی است که از 70 بیماری جلوگیری می‌کند؟ می‌فرمایند: خداوند عز و جل به موسی بن عمران، وحی فرستاد که: غذا را با نمک، آغاز کن و با نمک، پایان ده؛ چرا که در نمک، درمان 70 درد است که کمترین آن‌ها، دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان‏‌درد و شکم درد باشد؛ و نیز امام کاظم(ع) می فرمایند: سفره‏‌ای که در آن نمک نباشد، بی‏‌برکت است.

علاوه بر این درباره خواص منحصر به فرد نمک در زمینه پزشکی از امام حسین (ع) نقل شده است که: روزی عقرب رسول خدا (ص) را نیش زد پس حضرت عقرب را از لباسش تکاند و فرمود: خداوند تو را لعنت کند که نه مؤمن و نه کافر از تو ایمن نیست. سپس نمک خواست و بر موضع نیش نهاد سپس با انگشت آن را فشار داد تا آب شد سپس فرمود: «اگر مردم می دانستند در نمک چه هست احتیاجی به تریاق (پادزهر) نداشتند.»

با وجود اینکه نمک یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است و به عملکرد صحیح بدن و مغز کمک می کند، اما مصرف زیاد نمک و خارج از اعتدال می تواند خطرات بی شماری را برای بدن داشته باشد. این خطرات در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به مراتب بیشتر است. با وجود اینکه نمک از املاح سدیم و کلر تشکیل شده است. در بزرگسالان، هنگامی که مقدار سدیم دریافتی زیاد باشد، بدن آب زیادی را نگه می دارد و مقدار مایعات جمع شده در بدن بسیار زیاد می شود. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که همین عامل باعث پرفشاری خون می شود و این خود عاملی است برای بیماری قلبی و سکته، زیرا این مقدار زیاد مایعات در حین عبور از قلب به اعضای بدن می روند و باعث خستگی  و درد در اندام ها می شوند و این خود عاملی است برای ظاهر شدن بیماری کرونری(انسداد رگ های قلب). در بدن بزرگسالان، مقداری از  نمک دریافتی از طریق کلیه ها و بوسیله ادرار کردن از بدن خارج می شود. اما در بدن نوزادان، کلیه ها هنوز توانایی کافی برای خارج کردن نمک از بدن را ندارند. از این رو پزشکان توصیه می نمایند که به نوزادان (به خصوص تا 4 ماهگی)، غذای پُر نمک داده نشود، زیرا در بدنشان جمع می شود و چون نمی تواند خارج شود، باعث بیماری کلیه، کبد، آسیب به مغز می گردد و در شرایط حاد به مرگ نوزاد می انجامد.

منابع:

1-کلینی، فروع کافی، ج6: 326.

2-برقی، المحاسن: 590.

3-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 77-78.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.