قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های سلامت، برنامه‌های این وزارتخانه جهت افزایش مشارکت‌های اجتماعی در حوزه سلامت را تشریح کرد و از همکاری بخش خصوصی و چند بانک در این زمینه خبر داد.

94؛ سال متفاوت وزارت بهداشت در جذب مشارکت‌ بانک‌ها و بخش خصوصی

دکتر سیدمحمد هادی ایازی در گفت‌و‌گو باایسنا،در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت جهت جلب مشارکت بیشتر مردم در حوزه سلامت، با برشمردن سه محور مهم در این زمینه، گفت: نکته مهم برای ما این است که مردم، خانواده و فرزندانشان دغدغه سلامت داشته باشند. اگر بتوانیم این دغدغه را ایجاد کنیم شاهد مشارکت گسترده مردم در حوزه سلامت خواهیم بود.

وی مصداق‌های مشارکت مردم را داشتن فعالیت بیشتر، ورزش و تغذیه مناسب نظیر کاهش مصرف نمک، قند و روغن دانست و افزود: مجموع این مشارکت‌ها می‌تواند نقش مهمی را در سلامت مردم و جامعه ایفا کند.

ایازی محور دوم مشارکت در سلامت را تربیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت، به دلیل ایفای نقش آنها در جلب مشارکت مردم و حقوق سلامت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در سطح ملی قریب به 70 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه سلامت مانند هموفیلی، سرطان، تالاسمی، ام اس و...داریم که افراد متخصص یا افرادی که به نحوی با این بیماری‌ها درگیر بوده و دغدغه دارند در این حوزه فعالیت می‌کنند.

برگزاری نشست سراسری سمن‌ها در سال جاری

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای سال 94 این است که علاوه بر سمن‌های موجود در مقیاس ملی، سمن‌ها در مقیاس شهرستانی‌ نیز توسعه بیشتری پیدا کنند. در همین راستا امسال نشستی را با حضور تمام سمن‌ها از سراسر کشور برگزار می‌کنیم تا به همگرایی این سازمان‌ها کمک کند.

به گفته ایازی، سومین محور مهم مشارکت در حوزه سلامت، مشارکت مردم در توسعه فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان است. خوشبختانه در این زمینه مردم بسیار فعال بوده و ساخت مراکز درمانی متعدد، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، ایستگاه‌های اورژانس، پایگاه‌های انتقال خون و ... نمونه‌هایی از مشارکت مردم در حوزه سلامت است. البته باید این بسته‌های خیریه را کامل کرده و در اختیار مردم قرار دهیم تا در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند.

فعالیت گسترده‌تر بخش خصوصی در عرصه سلامت

وی این سه محور را از موضوعاتی دانست که در سال 94 توسط وزارت بهداشت دنبال می‌شود و با بیان اینکه امسال حتما با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و شاهد مشارکت گسترده‌تر مردم در حوزه سلامت خواهیم بود، در خصوص چگونگی مشارکت بخش خصوصی نیز گفت: بخش خصوصی در گذشته مشارکت‌های گسترده‌ای در ساخت مراکز بهداشتی - درمانی داشته است اما این مشارکت را به صورت گسترده‌تری پیش‌بینی کردیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر اطلاع دادن نیاز‌های حوزه بهداشت و درمان به بخش خصوصی جهت گسترش مشارکت‌های این بخش،‌ اظهار کرد: بخش خصوصی باید بداند که در چه مناطقی به مرکز بهداشت،‌ خانه بهداشت و بیمارستان نیاز است. در حال حاضر بانک‌ها مشارکت خوبی را در این زمینه داشته‌اند و با بانک‌های شهر، پارسیان و پاسارگاد جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا این مشارکت به نحوی جدی‌تر صورت گیرد.

ایازی افزود: بنابراین با توجه به پیش‌بینی که جهت گسترش مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی در حوزه سلامت شده است، در آینده مراکز درمانی هم از نظر کیفیت بهبود یافته و هم از نظر کمیت گسترده‌تر خواهد شد. در حال حاضر تعداد تخت‌های بیمارستانی ما در سطح کشور بسیار کم بوده و بالغ بر 60 هزار کمبود تخت داریم و بسیار مهم است که بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی و خیریه‌ها این کمبودها را مرتفع کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.