قدس آنلاین _ معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: 60 درصد از اعتبارات فضای سبز شهرداری مشهد در سال جاری و سال گذشته به مناطق کم‌برخوردار اختصاص پیدا کرده است.

سرانه فضای سبز مشهد تا پایان سال جاری به 12.5 مترمربع می‌رسد/ آبیاری 70 درصد از فضای سبز مشهد به صورت مکانیزه

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد از آبیاری 70 درصد از فضای سبز مشهد به صورت مکانیزه خبر داد.
 خلیل‌الله کاظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در خصوص چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، ابزار و ادوات باغبانی برگزار شد، بیان کرد: در پایان سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سرانه فضای سبز شهر مشهد به 12.03 درصد رسید که این سرانه با کلیه دارایی‌های فضای سبز شهر مشهد 26 مترمربع است.
وی ادامه داد: در سال جاری اعتباری بالغ بر 165 میلیارد تومان برای برای حوزه عمرانی فضای سبز شهر مشهد اختصاص یافته است که با این رقم، سرانه فضای سبز در پایان سال جاری به بیش از 12.5 مترمربع خواهد رسید.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: افق در نظر گرفته شده برای سرانه فضای سبز شهر مشهد رسیدن به سرانه 15 مترمربع برای هر شهروند است.
کاظمی در خصوص تعداد بوستان‌های شهر مشهد تصریح کرد: در حال حاضر، تعداد 88 پارک خطی، 384 پارک‌ محلی و 20 پارک‌ منطقه‌ای و شهری در شهر مشهد داریم.
احداث 40 هکتار فضای سبز در اراضی کشف‌رود
وی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث فضای سبز در اراضی کشف‌رود تصریح کرد: در حال حاضر پیگیری‌هایی انجام شده تا هر چه سریع‌تر حریم کال کشف‌رود به شهرداری واگذار شود.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: همچنین اقدامات لازم برای تملک اراضی پشت حریم کال نیز در حال انجام است.
کاظمی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 40 هکتار از 1990 هکتار اراضی کال کشف‌رود درختکاری شده است.
به گفته وی همچنین فاز اول بوستان 102 هکتاری بهار به مساحت 34 هکتار تا ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
اختصاص 60 درصد از اعتبارات فضای سبز ویژه مناطق کم‌برخوردار
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه مطالعات جامع فضای سبز شهر مشهد انجام شده است، گفت: در حال حاضر یک نگرانی وجود دارد که فضای سبز مشهد در بین مناطق مختلف پراکنش مناسبی ندارد به گونه‌ای که مناطق مرکزی مشهد مانند 8، یک و همچنین مناطق کم‌برخوردار شهر سرانه فضای سبز پایین‌تری دارند.
کاظمی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در خصوص افزایش سرانه فضای سبز این مناطق وجود دارد، گران بودن زمین در مناطق مرکزی و تملک اراضی در مناطق کم‌برخوردار بوده اما با این وجود راهکارهایی برای افزایش فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته وی، یکی از این اقدامات که لایحه آن به شورای اسلامی شهر مشهد نیز ارسال شده، الزام ساختمان‌های بلندمرتبه به احداث فضای سبز در 60 درصد بام ساختمان است که با این اقدام می‌توان سرانه فضای سبز مناطق مرکزی شهر افزایش پیدا می‌کند.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ برای افزایش فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار شهر اظهار داشت: در این راستا 60 درصد از اعتبارات فضای سبز شهرداری مشهد در سال جاری و سال گذشته به مناطق کم‌برخوردار شهر اختصاص پیدا کرده است.
کاظمی اضافه کرد: در کنار این موارد بوستان‌های بزرگ منطقه‌ای مانند بوستان بهار و همچنین پارک‌های خطی زیادی در مناطق کم‌برخوردار شهر احداث شده است.
آبیاری 70 درصد از فضای سبر مشهد به صورت مکانیزه
وی همچنین در خصوص آبیاری فضای سبز شهر مشهد بیان داشت: در حال حاضر، با اقدامات صورت گرفته توانستیم 70 درصد که 1200 هکتار از فضای سبز شهر مشهد است، را به سیستم‌ مکانیزه آبیاری مجهز کنیم.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال 96، آبیاری تانکری فضای سبز مشهد حذف خواهد شد.
به گفته کاظمی، احداث 20 تصفیه‌خانه محلی در نقاط مختلف سطح شهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته؛ در کنار آن برای اجرای 45 کیلومتر از طرح جداسازی آب شرب از آب خام در سال گذشته بیش از 160 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی در ادامه گفت: در سال جاری نیز طرح جداسازی آب شرب از آب خام نیز از میدان نمایشگاه تا ارتفاعات جنوبی مشهد آغاز می‌شود.
کاشت 84 هزار اصله درخت در مشهد با مشارکت شهروندان
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص اجرای طرح‌های مشارکتی شهروندان برای افزایش فضای سبز مشهد بیان کرد: یکی از اولویت‌های شهرداری مشهد افزایش مشارکت شهروندان در توسعه فضابی سبز بوده که در این راستا تا پایان سال گذشته 84 هزار اصله درخت توسط شهروندان کاشته شده است.
کاظمی اضافه کرد: همچنین در 280 هکتار از اراضی ادارات دولتی درخت کاشته شده ضمن اینکه 20 هزار اصله درخت در حوزه مدارس و مساجد کاشته شده است.
وی ادامه داد: در هفته درختکاری نیز 135 هزار اصله درخت توسط شهروندان و 15 هزار اصله درخت توسط شهرداری کاشته شد.
سهم ایران از خرید فروش گل و گیاه تنها یک درصد!
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص نمایشگاه گل و گیاه مشهد بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه فرهنگسازی اصولی در خصوص آشنایی شهروندان با گل و گیاه است.
کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر سالیانه 110 میلیارد دلار گردش مالی خرید و فروش گل و گیاه در دنیا است که سهم کشور هلند از این رقم 70 میلیارد دلار می‌باشد اما ایران تنها یک درصد از این رقم را شامل می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد،وی همچنین ادامه داد: سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی 75 شاخه گل در سال است اما در کشور ایران این سرانه 12 شاخه می‌باشد.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: در کنار این مورد در ایران تولید گل و گیاه نیز با تکنولوژی‌های روز انجام نمی‌شود که چهاردهمین نمایشگاه نیز با هدف افزایش توانمندی‌های شرکت‌های تولید کننده برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.