سبزوار - خبرنگار قدس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه کیفی در بخش تجهیزات و تقویت بنیه علمی هنرجویان هنرستانها از اولویتهای کاری این وزارتخانه است.

امسال برای تجهیز هنرستانهای کشور 360 میلیارد ریال بودجه پیش بینی شده است

علی زرافشان که به منظور شرکت در نخستین همایش آسیب شناسی آموزش زبانهای خارجی در ایران در سبزوار حضور داشت، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: این مهم پارسال نیز در دستورکار قرار داشت، بنابراین حمایت دولت یازدهم بودجه مربوط به تجهیزات هنرستانها اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه پارسال 260 میلیارد ریال برای تأمین تجهیزات به هنرستانها اختصاص یافت که این اعتبارات پیش از شروع سال تحصیلی توزیع شد، تصریح کرد: امسال نیز  برای تجهیزات هنرستانهای کشور 360 میلیارد ریال در قانون بودجه پیش بینی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش کیفیت بخشی با تقویت بنیه علمی هنرجویان را از دیگر اولویتها عنوان و بیان کرد: بودجه خاصی برای این مهم نیز در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: 800 هزار هنرجو در هنرستانهای کشور در حال تحصیل هستند که 41 درصد از جمعیت دانش آموزان دوره متوسطه تحصیلی را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین در جمع شرکت کنندگان نخستین همایش ملی آسیب شناسی آموزش زبانهای خارجی افزود: در برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبانهای خارجی اهداف، کارکردها و پیامدهای آموزش در این حوزه تعریف شده است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش زبانهای خارجی برنامه تقویت و ارتقای مهارتهای گفتاری و شنیداری با رویکرد ارتباطی و بر مبنای سند تحول و برنامه درسی ملی تهیه شده است.

زرافشان اظهار داشت: برای ارتقای آموزش در حوزه زبانهای خارجی در پایه هفتم و هشتم دوره اول متوسطه هسته آموزشی ایجاد کرده و تنها به کتاب اکتفا نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این زمینه تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز را با آموزش کوتاه مدت معلمان و دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان تأمین می‌کنیم، یادآور شد: محتوای آموزشی جدید به صورتی تعریف شده که دانش آموزان بتوانند یکی از زبانهای خارجی را از میان زبانهای خارجی متعدد انتخاب کنند.

وی افزود: آموزش زبان خارجی در مدارس اینک محدود به زبان انگلیسی است که این از چالشهای این حوزه می‌باشد.

وی نبود استمرار آموزش را یکی دیگر از چالشهای حوزه زبانهای خارجی دانست و در عین حال گفت: در اغلب کشورها آموزش زبانهای خارجی از دوره ابتدایی و پیش دبستانی آغاز می‌شود، اما شروع دیرهنگام و کافی نبودن ساعات درسی از جمله مشکلات این حوزه در کشور ماست.

فرماندار سبزوار نیز در این همایش گفت: در آموزش زبانهای خارجی در مدارس و مراکز آموزش عالی آسیبهای جدی وجود دارد.

احمد برادران افزود: در ساختار آموزش زبان خارجی در حوزه آموزش و پرورش نتوانسته‌ایم آن گونه که شایسته است، به اهداف مورد نظر دست یابیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هدف در حوزه آموزش زبانهای خارجی به عنوان یک مهارت مبهم است تا جایی که کلاسهای تخصصی آزاد جایگزین این آموزشها می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آموزش زبان‌های خارجی ادامه داد: با نگاهی به آمار حدود 92 درصد از داوطلبان کنکور در درس زبان خارجی کمتر از 10 درصد امتیاز را کسب کرده‌اند.

وی همچنین با تأکید بر ارتقای کیفی آموزش زبانهای خارجی افزود: ارزشیابی و آزمون زبانهای خارجی بیشتر کتبی است که این امر نیز موجب فاصله گرفتن از سطح انتظار شده است.

فرماندار سبزوار اظهار داشت: با توجه به ضرورتهای حوزه زبانهای خارجی باید تحول و رویکرد جدیدی در این بخش ایجاد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.