قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: عباس کشاورز گفت: سیاست های کنونی وزارت خانه بر بسته های حمایتی قرار دارد و ممنوع کردن تولید محصولی به دلیل مصرف بیش از حد آب و یا بازدهی پایینِ آن امری است که باید از مجرای قانونی عملیاتی شود و اکنون طرح های حمایتی و تشویقی برای کشاورزان در دستور کار قرار دارد.

کشتِ بعضی از محصولات بهاره درپاییز/ آبیاری میکرو  سراسری می شود/ ممنوعیت کاشت برنج جزدر گیلان و مازندران!

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار قدس انلاین در حاشیه ی نخستین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در دانشگاه فردوسی مشهد درباره برنامه های مصوب و در دست اجرای وزارت جهاد کشاورزی براساس ظرفیت های کشاورزی و محدودیت های آبیِ حاکم بر کشور گفت: با توجه به موضوع منابع آبی و کمبودها و ظرفیت ها برای اینکه در زمینه کشاورزی به یک برنامه پایدار دست یابیم، در راستای طرح های مقاومتی، 8 طرح در دست عملیاتی سازی است که مبنای آن بر اساس مصرف بهینه در بخش کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: در این الگوی مصرف، برنامه ریزی ها و تمهیدات و سیاست های سنجیده ای برای کشاورزان و بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است. در رابطه با سیاست کشت، تمرکز بر سیاست کشتِ پاییزه قرار دارد و بعضی از محصولات بهاره به پاییزه منتقل خواهد شد، همچون چغندر قند که در سال جاری این طرح در رابطه با کشتِ این محصول عملیاتی شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از برنامه ها، تغییر سیستم کشت است. از این رو در پی آن هستیم تا اغلب محصولات ردیفی استقرارشان در زمین به حداقل برسد و در فصول به خصوص و به صورت متراکم و در محیط های کنترل شده نگهداری و تولید شود. چراکه هم صرفه جویی در مقدار آب و هم عملکرد کشاورزان بهبود می یابد و بوته های مورد نیاز آنان تامین خواهد شد.

عباس کشاورز خاطرنشان کرد: استفاده از اقلامِ زودرس و مقاوم در برابر خشکی از دیگر برنامه های پیش رو می باشد. به عنوان مثال در کشتِ ذرت بر آن هستیم تا گروه های میان رس و دیر رس را با گروه های بلند رس جایگزین نماییم، که این امر از سال جاری آغاز شده است.

وی همچنین یادآور شد: سیاست جدید سازمان بر این است که آبیاری میکرو را در طی یک دهه در بخش اعظمی از محصولات ردیفی آغاز کنیم که در سال جاری این امر در محصولاتی از جمله ذرت، سیب زمینی، چغنر قند و سایر محصولات در حال اجرا است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ما گفت: البته باید خاطرنشان کرد که دو سیاست کلان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد. نخست اینکه حمایت از کشتِ برنج درگیلان و مازندران متمرکز شود. که در پی این امر کشاورزان سایر نقاط باید به دلیل بازدهی و بهره وری پایین از کشت و تولید این محصول خودداری کنند. سیاست دیگر  طی یک برنامه 10 ساله بر این قرار دارد که کلیه تولیدات سبزی و سیفی در محیط های کنترل شده صورت پذیرد. چراکه با کشت متراکم در گلخانه ها می توان از هدر رفتِ آب جلوگیری کرد.

وی در پایان تصریح کرد: سیاست های کنونی وزارت خانه بر بسته های حمایتی قرار دارد و ممنوع کردن تولید محصولی به دلیل مصرف بیش از حد آب و یا بازدهی پایین آن امری است که می بایست از مجرای قانونی عملیاتی شود. اما اگر وزارت خانه به این موضوع اشراف یابد که محصولی دارای بهره وری اندک و هدر رفت آبِ آن توسط کشاورزان بیش از اندازه می باشد، از طریق قانون وارد عمل گردیده و به ممنوعیت تولید آن از سوی کشاورزان می پردازد. اما اکنون سیاست جهاد کشاورزی بر مبنای طرح های تشویقی برای کشاورزان قرار دارد و ممانعتی از تولید محصولی خاص، مد نظر نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.