۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 283378

بیانیه مشترک روسای جمهوری اسلامی ایران و عراق در حالی در پایان سفر فواد معصوم به تهران منتشر شد که برای نخستین بار در آن بر همکاری محیط زیستی دو کشور تاکید شد.

تاکید ایران و عراق بر همکاری های محیط زیستی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، در یکی از بندهای بیانیه مشترک ایران و عراق، طرفین در چارچوب مرزهای مشترک، در زمینه محیط زیست و مشکلات مربوط به آن همکاری و تبادل اطلاعات خواهند داشت .

محیط زیست به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری گزارش داد:در این بیانیه مشترک که روز پنجشنبه منتشر شد، همچنین آمده است ؛ همکاری های آموزشی، پژوهشی، ایجاد پارکهای صلح مرزی، همکاری در زمینه حفاظت از تالابها و تنوع زیستی، کاهش گردوغبار و همکاری در مجامع منطقه ای و بین المللی برای بهبود محیط زیست در صدر این همکاری ها قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه همچنین آمده است: در دیدار رؤسای جمهور دو کشور، طرفین با تأکید بر عمق علایق دوستانه و برادرانه، توسعه و گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه در تمامی ابعاد آن را در راستای منافع عالیه دو ملت ارزیابی کرده و بار دیگر عزم جدی و اراده قوی سیاسی مشترک را به منظور تحقق ابعاد راهبردی مناسبات فیمابین اعلام داشتند.

طرفین ضمن تبادل نظر در خصوص همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، بر ضرورت ارتقاء هر چه بیشتر این همکاری ها و ایجاد بسترهای لازم جهت فعالیت و حضور پررنگتر بخش های خصوصی و دولتی تأکید کرده و توافق نمودند تلاش های مشترک را به منظور رفع نقایص و موانع موجود استمرار بخشند.

روسای جمهوری ایران و عراق ضمن احترام و اعلام التزام به تمامی توافقات منعقده میان دو کشور، بر اتخاذ مساعی کامل خویش در راستای تسریع در اجرایی نمودن آنها تأکید نموده و با هرگونه مداخله خارجی در روابط دوجانبه خود مخالفت نمودند.

طرفین در چارچوب مرزهای مشترک، در زمینه محیط زیست و مشکلات مربوط به آن همکاری و تبادل اطلاعات خواهند داشت. همکاری های آموزشی، پژوهشی، ایجاد پارکهای صلح مرزی، همکاری در زمینه حفاظت از تالابها و تنوع زیستی، کاهش گردوغبار و همکاری در مجامع منطقه ای و بین المللی برای بهبود محیط زیست در صدر این همکاری ها قرار خواهد گرفت.

در ادامه بیانیه آمده است : طرفین ضمن بررسی مسائل و بحران های سیاسی و امنیتی جاری در سطح منطقه، نگاه و فهم مشترکی نسبت به موضوعات مطرح شده داشته و بر ضرورت استمرار رایزنیهای دوجانبه و چندجانبه برای عبور از چالش های امنیتی و تقویت مناسبات منطقه ای تأکید نمودند.

دکتر روحانی و آقای فواد معصوم همچنین خطر تروریسم و افراطی گری را مهمترین چالش پیش روی منطقه و جهان توصیف نموده و ضمن تقبیح بکارگیری ابزاری از تروریسم به منظور دستیابی به اهداف سیاسی، ضرورت همکاری مسئولانه همه طرف های منطقه ای و بین المللی در مقابله با همه اشکال تروریسم را مورد تأکید قرار دادند.

طرفین بر لزوم تلاش مشترک و جلب مشارکتهای مثبت کشورهای منطقه به منظور یافتن راه حل های سیاسی و راهکارهای مسالمت آمیز برای بحران های منطقه ای به دور از مداخلات نظامی و سیاسی در امور داخلی کشورهای منطقه تأکید کردند.

روسای جمهوری ایران و عراق با اظهار نگرانی از تحولات جاری در یمن، بر ضرورت آتش بس و متوقف شدن فوری حملات نظامی خارجی به این کشور و رفع محاصره از آن به منظور ارسال سریع کمک های انسانی تأکید کرده و خواستار آغاز فوری گفتگوی ملی برای تشکیل دولتی جدید در یمن منطبق با اراده مردم این کشور شدند.

دکتر روحانی و آقای فواد معصوم ، استمرار بحران در سوریه و حملات گروهک های تروریستی در این کشور را خطری بزرگ برای ثبات و امنیت منطقه ارزیابی کرده و بر لزوم اهتمام مسئولانه جامعه بین المللی نسبت به تحولات این کشور و تشویق همه نیروهای ملی برای گفتگو و دستیابی به راهکار سیاسی سوری-سوری تأکید کردند.

در پایان این بیانیه مشترک تصریح شده است:جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم مورد تأکید قرار داد و از همه طرفهای منطقه ای و بین المللی خواست در روند مبارزه علیه تروریسم، بطور مؤثر و مسئولانه در کنار عراق قرار گیرند. در این راستا طرف عراقی نیز مراتب تشکر و تقدیر خود را از کمک های صادقانه، مؤثر و به موقع جمهوری اسلامی ایران از عراق در مقابله با تروریسم و نابودی آن اعلام کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.